Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Trillingen in chassis 166

do aug 08, 2019 14:51

Of een veelvoorkomende kwaal :mrgreen: :mrgreen:


Vandaag even verder gekeken met de aandacht op de genoemde punten (remmen, velgen)

remschijf linksachter loopt iets aan. Dus even geleidepinnen schoongemaakt en opnieuw ingevet, plus de klauw beetje gangbaar gemaakt.
Maar zowel de schijf als blokjes zijn toch een keer toe aan vervanging.
Rechtsachter idem, maar daar hoor je de blokjes alleen op een bepaald punt slepen op de schijf.

Dus binnenkort even nieuwe schijven en blokken achter, plus klauwen gangbaar maken. Zag dat de handremkabel links ook aan vervanging toe is. Leuk klusje volgens mij :o

Toen maar meteen even de winterwielen er achter op gezet, en opeens een stuk minder trillingen, niet geheel weg, maar ik weet dan ook niet zeker of de winterset helemaal goed is, en de schijven lopen dus aan zoals gezegd.

Daarna de zomerwielen er weer terug onder gezet, en de trillingen waren weer terug als vanouds

Lijkt dus een combinatie van dingen te zijn, zowel remmen die aanlopen als velgen die niet goed zijn.

Stappenplan:
1: winterset tijdelijk eronder en de zomerwielen laten richten (alle 4). Hopelijk zit er niks in de banden, dan kunnen die gewoon terug erop.
2: nieuwe schijven+blokken achter, klauwen gangbaar maken en nieuwe handremkabels

Hopelijk gedraag de 166 zich daarna weer als het reiskanon die het hoor te zijn!
Dankjulliewel voor de tips zover

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6684
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Trillingen in chassis 166

za aug 10, 2019 08:42

En hiervoor ook genoemd, maar tyre matching zou ik ook zeker overwegen,
Ten opzichte van "normaal" balanceren is dit toch even een stapje verder.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Elbert3045
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za mar 23, 2019 20:28

Re: Trillingen in chassis 166

ma aug 12, 2019 20:47

Vraagje aan Dirk-33: waar ga je die wielen laten richten? Ben op zoek naar een goed adres. Wegens vergelijkbare klachten op mijn GT uit 2011.

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Trillingen in chassis 166

ma aug 12, 2019 22:49

er zijn in Nederland honderden bedrijven die dat kunnen. Ik zou er in ieder geval niet te ver voor omrijden, dat zijn de brandstofkosten niet waard. Even googelen en je vindt er genoeg.

Maar ik laat ze altijd richten bij Straatman velgtechniek in Heijen, ouderwetse vakman. Heeft toen mijn Azev C velgen gericht, maar hij durfde niet meer te doen omdat ze een magnesium legering hadden en dus wat broos zijn.
Vervolgens op de balanceermachine met nieuwe banden moest er 5 gram lood bij, dus die velgen waren echt wel perfect recht gemaakt.
En ook ooit een Ronal A1 velg met echt een enorme deuk als nieuw gemaakt.
Overigens kun je daar geen velgen met banden aanleveren en pinnen gaat ook niet

Gebruikersavatar
Elbert3045
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za mar 23, 2019 20:28

Re: Trillingen in chassis 166

do aug 15, 2019 21:09

Thnx.

Terug naar “Algemene Technische vragen”