Pagina 1 van 2

What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: zo jul 07, 2019 14:29
door Gordon
Afbeelding

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: zo jul 07, 2019 18:16
door Gordon
Extra info:
Blok is kennelijk zo ongeveer direct na het starten begonnen met olie lekken (ik kon het spoor terug volgen). Ik ben nog geen kilometer ver gekomen en toen reageerde het gaspedaal niet meer en begon ik cilinders te verliezen. Zoals je ziet zijn van drie carburateurs de venturibuisjes weg, het luchtfilterhuis was bloedheet maar de cilinderkoppen waren nog amper meer dan handwarm. Op de een of andere manier lijkt de boel van binnenuit weggefikt te zijn, maar hoe kan dat?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: zo jul 07, 2019 21:29
door Scalino
WTF :shock:

Geen mechanische geluiden des doods? Ik neem toch aan dat de zuigers en kleppen dit niet leuk hebben gevonden.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: zo jul 07, 2019 21:54
door Gordon
WTF :shock:

Geen mechanische geluiden des doods? Ik neem toch aan dat de zuigers en kleppen dit niet leuk hebben gevonden.
Helemaal niks. Oliedrukmeter reageerde ook gewoon normaal. De motor druppelde ook nog lekker door nadat de boel stil kwam te liggen, dus best kans dat er mechanisch niet zo heel veel aan de hand is.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: zo jul 07, 2019 22:03
door Scalino
Nou, ik ben benieuwd! Recent zelf veel geluk gehad met een sproeier die nog net klem zat achter de venturi en ander zo de motor in as gedonderd. Ik hoop dat jij net zoveel geluk hebt!

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: zo jul 07, 2019 23:39
door Veloce
Maar eh....je kunt de venturibuisjes dus ook niet zien zitten met een zaklamp? Als ze je motor in flikkeren had je dat denk ik wel gehoord of gevoeld. :shock:

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: zo jul 07, 2019 23:56
door giuliettaevo
In zijn geheel passen die venturibuisjes niet langs de kleppen. Als je geen rare geluiden uit het blok hebt gehoord verwacht ik dat die nog in de inlaatkanalen liggen. Maar ik ben bang dat er wel kleine delen langs de kleppen zijn gegaan en daar schade veroorzaakt kunnen hebben.

Wel heel aparte schade. Zou haast zeggen dat er een constante backfire is geweest in die inlaat. Toevallig iets aan de carbs of ontsteking veranderd kort van tevoren? Bougiekabels verwisseld oid?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: ma jul 08, 2019 08:15
door Gordon
Ik had geen zaklamp bij me, maar ik denk dat ze gesmolten zijn :? :shock:

Carburateurs zijn wel een paar weken terug nog afgesteld. Toen de auto terugkwam van de plaatwerker liep ze namelijk nog maar op vijf cilinders. Dat leek prima opgelost te zijn. Ik weet ook niet of het er veel mee te maken heeft, het begon immers met die olielekkage.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 09, 2019 09:09
door Matteomeubel
Ik had geen zaklamp bij me, maar ik denk dat ze gesmolten zijn :? :shock:

Carburateurs zijn wel een paar weken terug nog afgesteld. Toen de auto terugkwam van de plaatwerker liep ze namelijk nog maar op vijf cilinders. Dat leek prima opgelost te zijn. Ik weet ook niet of het er veel mee te maken heeft, het begon immers met die olielekkage.
Of het begon met de olielekkage weet je niet natuurlijk. Dat was wel de eerste visuele aanwijzing.

Inlaatklep(en) lek? Om de een of andere reden van tijd af waardoor de backfire veranderde in ontsteking in het luchtfilter? Waar lekte het olie? Via het luchtfilter?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 09, 2019 11:13
door Gordon
Auto is vandaag opgehaald en Roméo gaat ernaar kijken. Ik heb nog even de peilstok gelicht en in eerste instantie zag ik dat het niveau ver boven max zat en gitzwart. Nou had ik pas nog wel olie bijgevuld, maar gewoon tussen min en max, dus ruiken en het blijkt benzine te zijn. Of er ergens iets van een backfire is geweest is lastig te zeggen, maar de boel heeft dus daadwerkelijk in de fik gestaan. Ik heb mazzel, als je het zo kunt noemen, dat dit niet naar buiten het blok is doorgeslagen want dan was de hele auto weg geweest.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 09, 2019 11:24
door Matteomeubel
Auto is vandaag opgehaald en Roméo gaat ernaar kijken. Ik heb nog even de peilstok gelicht en in eerste instantie zag ik dat het niveau ver boven max zat en gitzwart. Nou had ik pas nog wel olie bijgevuld, maar gewoon tussen min en max, dus ruiken en het blijkt benzine te zijn. Of er ergens iets van een backfire is geweest is lastig te zeggen, maar de boel heeft dus daadwerkelijk in de fik gestaan. Ik heb mazzel, als je het zo kunt noemen, dat dit niet naar buiten het blok is doorgeslagen want dan was de hele auto weg geweest.
Lek tussen mechanische benzinepomp en het carter? Olie/benzine mengsel wordt via de ontluchter naar het luchtfilter geperst?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 09, 2019 14:13
door Gordon
Lek tussen mechanische benzinepomp en het carter? Olie/benzine mengsel wordt via de ontluchter naar het luchtfilter geperst?
Elektrische pomp. Zijn er wel busso's met mechanische pomp? Dat laatste is waarschijnlijk inderdaad wel ook gebeurd, maar hoe de benzine er in eerste instantie in is gekomen?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 09, 2019 20:49
door giuliettaevo
Carbs afgesteld bij een echte specialist? Die 6 enkele Dell orto's zijn niet makkelijk om af te stellen namelijk. En als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat je ellende daar begonnen is.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 09, 2019 20:51
door giuliettaevo
De pijpjes waar de brandstofslangen voor de carbs op komen hebben hele fijne draad en worden al snel te strak aangedraaid met lekkage als gevolg.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 07:22
door Matteomeubel
Gordon, weet je al iets??