Pagina 2 van 2

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 10:37
door Gordon
Gordon, weet je al iets??
Niet veel meer. Het vermoeden is dat een vlotter is blijven hangen. Ik heb hier ook contact over gehad met Marco van Doorn en die zei hetzelfde. Het is mij vooralsnog niet helemaal duidelijk hoe de benzine die vervolgens de cilinders ingelopen moet zijn in het carter terecht is gekomen. Misschien is er wel zoveel door de pomp verplaatst dat het ook in het luchtfilterhuis stond en via de carterontluchting er in is gelopen. Het kan ook zijn dat ik waterslag heb gemaakt, maar dat kan je pas zien als de koppen eraf gaan en dat was vooralsnog niet het plan.

Ik heb besloten dat er een GTV6 blok voor in de plaats komt. Injectie dus. Kost een paar centen meer, maar de carburateurs die ik in de opslag had bleken ook deels uit elkaar te liggen en moeten gereviseerd worden. Ook niet echt een uurtje werk. De restanten van het oude blok neem ik mee naar huis en ga ik op mijn gemak uit elkaar pluizen. Afhankelijk van wat daar uit komt misschien later nog een keer leuk voor een (race-)project.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 12:42
door Matteomeubel
Waterslag?? Je bedoelt een intern koppakking lek waarbij de onverbrande benzine het blok in is gezogen?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 13:15
door Gordon
Waterslag?? Je bedoelt een intern koppakking lek waarbij de onverbrande benzine het blok in is gezogen?
Nee ik bedoel daadwerkelijk waterslag. Toen de carburateurs eraf kwamen bleek een van de cilinders tjokvol benzine te staan. Dat kan je dus net als water niet comprimeren. Het bijzondere hieraan is dat er dus slechts één cilinder vol stond terwijl er drie carburateurs zijn weggefikt. Je zou dus verwachten dat bij die andere twee de benzine er ook vrij in heeft moeten kunnen stromen en dan is de vraag: hoe en waarheen heeft dat weg kunnen lopen?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 13:47
door Matteomeubel
Dan kan nog steeds de benzine dus via de koppakking het blok zijn ingeperst?? Je had een koude motor? Dan is de waterdruk nog niet zo hoog.

Of via de zuigerveren?

Stel, je carbs rammen er onbeperkt benzine in, dat kan niet weg maar via de zuigerveren wordt het in het blok geduwd?

Heb je ook iets van dieselen gemerkt? Dat door de druk de benzine in de overige cilinders in ontbrand en je carbs heeft meegenomen?

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 15:01
door Gordon
Sorry, lost in translation. Ik bedoelde dus het effect van waterslag echter niet met water maar met benzine.

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 15:03
door Matteomeubel
Sorry, lost in translation. Ik bedoelde dus het effect van waterslag echter niet met water maar met benzine.
Ahja, ikke snap...

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 19:15
door giuliettaevo
Als je onder het lopen in 1x een cilinder vol zet met benzine zou je theoretisch waterslag kunnen krijgen. Maar dan heb je wel wat meer schade.. Drijfstang overleeft dat niet.

Probleem is alleen dat waterslag met benzine haast onmogelijk is bij een lopende motor aangezien je de brandstof niet snel genoeg aangevoerd krijgt om een hele cilinder te vullen in de tijd van een omwenteling. :wink:

Waterslag treedt eigenlijk bijna alleen op als er water gehapt wordt via de inlaat, dan kan er ineens een grote hoeveelheid in een cilinder terecht komen waar het vervolgens niet gecomprimeerd kan worden. Bij draaiende motor meestal met veel schade als gevolg. Motor starten met volstaande cilinder lukt gewoon niet, kans op schade beduidend kleiner.

Ombouwen naar injectie is een mogelijkheid maar dan zou ik eerder gaan voor een 3.0 uit een 164 met motronic injectie. De oude jetronic wordt ook lastiger om onderdelen voor te krijgen en ik vind het maar een bagger systeem. :oops:

Zou dit verhaal wel even opnemen met degene die de carbs onlangs heeft afgesteld...

Re: What the F. is hier gebeurd?

Geplaatst: di jul 23, 2019 21:47
door Gordon
Het ding hier is natuurlijk dat de boel al begon leeg te lopen over de straat vanaf het moment dat ik startte. Ik had in eerste instantie wel ook een "klop", maar ik dacht dat dit aan de accu lag die ik vanaf de lader net terug had geplaatst. In tweede instantie startte de motor wel gewoon, maar toen was het dus al mis. Op welk moment de boel in de fik heeft gestaan is verder ook niet te achterhalen, maar waarschijnlijk is het juist de overmaat aan benzine die de boel geblust heeft waardoor er überhaupt nog een auto is. We hebben het erover gehad, maar er is gewoon geen aanwijsbare link met de eerdere werkzaamheden. De cilinder die eerder niet meedeed is weliswaar wel een van de carburateurs die volledig is weggefikt, maar het is niet de cilinder die vol stond.

Dwarsstraat: het kan ook nog de ethanol zijn geweest die de vlotters heeft aangetast. Ik had twee weken eerder nog getankt voor het eerst in bijna vier jaar...