Bij mijn Juul heb ik water bij de olie.
Ooit heb ik de auto gekocht met al een probleem bij het 1600 blok. Ik heb de kop eraf gehaald en de pakking vervangen. Daarna had ik snel weer water in de olie en slagroomvorming. De kop er nogmaals afgehaald en toen werd duidelijk dat er materiaal weggevreten was in de kop precies waar bij het gietproces het aluminium bij elkaar stroom. Daarop heb ik een andere kop geplaatst, los van wat gedoe met kleppen etc was die goed, laten vlakken en gemonteerd. Nogmaals goed erop gelet dat dat de o-ringetjes niet scheef gingen zitten. Omdat ik met de dorpels bezig was en de auto geschorst was, kon ik er eigenlijk niet mee rijden. Na verloop van tijd de auto gestart en zag toen dat er weer water in de olie was gekomen. Het leek erop dat ondanks dat de motor niet is gebruikt, het water gewoon (na ja gewoon) naar de olieruimte was gelopen en in het carter was beland. En dan niet een klein beetje water, maar gewoon liters. Niveau in de radiator omlaag en in het carter omhoog. Ik heb het vermoeden gehad dat ik met het vervangen van de koppakking mogelijk de pakking onder een van de cilinders heb beschadigd door een bus mee te trekken.
Nu heb ik het blok er inmiddels uit liggen. Ik heb een 2 liter blokje staan wat erin gaat. Gisteren heb ik de kop van het oude blokje gehaald en de koppakking en kop zien er nietjes uit, geen enkele aanwijzing dat hier iets niet goed in zit. Maar wat mij nog veel meer verbaasde is dat het water om de zuigers gewoon goed op niveau was, dus dat is helemaal niet naar beneden gelopen. Nu ben ik even "lost", geen idee hoe het water in het carter is gelopen. Ik kan niet anders bedenken dan dat het toch van de koppakking moet zijn geweest, maar kan aan de andere kant mij nauwelijks voorstellen dat het dan zomaar wegstroomt.
Iemand suggesties waar de oorzaak zou kunnen zitten?