Pb32nl
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 23, 2018 18:40

SPIDER 3.2 JTS V6 11/2007 maakt wel toeren geen snelheid

ma apr 01, 2019 09:51

Goedemorgen,

Helaas ben ik echt een enorm a-technisch, dus ik ga waarschijnlijk hele domme dingen zeggen (bij voorbaat mijn excuses!). Al geruime tijd doet mijn geliefde Spider vreemde dingen. Waar normaal gesproken ik met 1 druk op het gaspedaal wegschiet is het nu maar gokken of het gebeurt. Soms is hij niet vooruit te branden, de auto maakt wel toeren en een luid geluid, snelheid komt er niet uit. Waar normaal gesproken ik makkelijk richting 80 ga in zijn 2, maak ik nu soms volle toeren en loopt ie heel rustig naar 60. Het gevaarlijke is dat de auto soms opeens vol naar voren schiet omdat hij dan weer normaal gaat, het lijkt er dus op of iets tegenhoudt dat de motor snelheid kan maken. Vorige keer bij mijn garage de melding gemaakt, zij konden niks vinden.

Wie heeft er een tip dat ik de garage gerichter kan laten zoeken?

gr Paul

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: SPIDER 3.2 JTS V6 11/2007 maakt wel toeren geen snelheid

ma apr 01, 2019 10:22

als ie rustig doorloopt naar 60, doet ie dat dan met heel veel toeren, of normaal bij snelheid en versnelling passend toerental?
Als ie dan vol toeren nodig heeft zou ik zeggen probleem met slippende koppeling.
lijkt mij ook eerste waar garage naar kijkt. maar dat is het dan blijkbaar niet..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: SPIDER 3.2 JTS V6 11/2007 maakt wel toeren geen snelheid

ma apr 01, 2019 10:43

Ik weet niets dit model.
Bij een alfa 75 houd mijn parate kennis op.
Maar het is een handbak?
Het luide geluid is normaal motorgeluid? Niet een ander a technisch geluid dat pijn doet aan je oren?
In geval van het handbak en normale motor toeren en motorgeluid en geen of te weinig snelheid is de koppeling de logische verklaring.
Of er moet iets stuk zijn zijn in de bak. Tandwiel dat slipt de as oid.
In laatste geval is olie verversen van de bak vermoedelijk wel voldoende om vermoeden te bevestigen.
Veel metaal in de olie.
Gebeurd alleen in twee dit verschijnsel?
Slippende koppeling zou je in alle versnellingen en zeker de hogere moeten ervaren.

Als je met deze klacht naar een garage gaat zou de garage je deze en andere gerichte vragen moeten gaan stellen trouwens. Zeker als ze zelf in eerste instantie niks kunnen vinden.
Als jij als zelfbenoemd a-technisch persoon garage moet gaan helpen in welke richting ze moeten zoeken met een op zich redelijk duidelijk omschreven klacht klopt er iets niet mijns inziens.

Gr
DJ

Pb32nl
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 23, 2018 18:40

Re: SPIDER 3.2 JTS V6 11/2007 maakt wel toeren geen snelheid

ma apr 01, 2019 11:41

als ie rustig doorloopt naar 60, doet ie dat dan met heel veel toeren, of normaal bij snelheid en versnelling passend toerental?
Als ie dan vol toeren nodig heeft zou ik zeggen probleem met slippende koppeling.
lijkt mij ook eerste waar garage naar kijkt. maar dat is het dan blijkbaar niet..
He thanks alvast, nee hij maakt dus wel het normaal aantal toeren die gaat dus redelijk rap omhoog, maar de snelheid blijft achter.

Pb32nl
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za jun 23, 2018 18:40

Re: SPIDER 3.2 JTS V6 11/2007 maakt wel toeren geen snelheid

ma apr 01, 2019 11:43

Ik weet niets dit model.
Bij een alfa 75 houd mijn parate kennis op.
Maar het is een handbak?
Het luide geluid is normaal motorgeluid? Niet een ander a technisch geluid dat pijn doet aan je oren?
In geval van het handbak en normale motor toeren en motorgeluid en geen of te weinig snelheid is de koppeling de logische verklaring.
Of er moet iets stuk zijn zijn in de bak. Tandwiel dat slipt de as oid.
In laatste geval is olie verversen van de bak vermoedelijk wel voldoende om vermoeden te bevestigen.
Veel metaal in de olie.
Gebeurd alleen in twee dit verschijnsel?
Slippende koppeling zou je in alle versnellingen en zeker de hogere moeten ervaren.

Als je met deze klacht naar een garage gaat zou de garage je deze en andere gerichte vragen moeten gaan stellen trouwens. Zeker als ze zelf in eerste instantie niks kunnen vinden.
Als jij als zelfbenoemd a-technisch persoon garage moet gaan helpen in welke richting ze moeten zoeken met een op zich redelijk duidelijk omschreven klacht klopt er iets niet mijns inziens.

Gr
DJ
het probleem is denk ik ook, dat het onregelmatig gebeurt, dus soms niet soms wel, ik heb filmpjes van mn dashboard gemaakt toen ik een keer op de snelweg in zijn 5 echt kruipend naar de 140 kmp/u ging. Toen de garagehouder zelf even ging rijden toen mn auto daar stond ging hij als een speer vooruit, dat helpt niet echt mee helaas :(

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: SPIDER 3.2 JTS V6 11/2007 maakt wel toeren geen snelheid

ma apr 01, 2019 12:17

Gebeurd dus niet alleen in 2 maar ook in 5.
Wel toeren maar geen snelheid betekend gewoon slip.
Twee op een as slippende tandwielen en een bak die nog niet helemaal aan bonken is door metaal in de olie is onwaarschijnlijk.
Kom je toch weer bij de koppeling die niet goed opkomt.
Zet er eens een nieuwe koppelingslang op. Wellicht ligt de binnenlining van de oude los.
Dat kan er voor zorgen dat koppeling niet goed op komt na schakelen.
Slang gaat als soort terugslag klep wisselen.
Maar slippende koppeling zou je toch ruiken? Zeker bij lage snelheid (weinig rijwind)

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”