tbi-rick
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 19:55

159 TBI, stuurt zwaar en schokt in 6e versnelling

za mar 23, 2019 17:40

Beste alfisti,

Ik ben sinds twee weken een trotse eigenaar van een door squadra getunede 159 tbi uit het jaar 2011. Ik ben super blij met deze auto, maar ik begin mij wel een beetje zorgen te maken. Er doen zich namelijk een aantal problemen voor.

- Als ik de auto in de tweede versnelling los trek dan maakt de auto een nogal zenuwachtige indruk aan het stuur. Als de weg niet helemaal egaal is dan slaat het stuur bijna uit mn handen als ik het niet stevig vast houd. De auto ligt dus niet als een rails op de weg als het vermogen er vol op komt. N0ou moet ik zeggen dat 230pk op de voorwielen best veel is, maar toch voelt dit niet goed.
- De auto stuurt nogal zwaar. Doen alle 159'ers dat?
- In de vijfde, maar met name in de zesde versnelling begint de motor te schokken/haperen als ik het gas vol open. Volgas versnellen lukt dan niet meer, althans niet met het gas vol open. Dit gebeurt bij 4000 toeren en verder. Ik moet het gas dan iets lossen om het op te laten houden. In de eerste tot en met de vierde versnelling heb ik er geen last van en gaat de auto als een speer.

Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb gezocht naar een topic over dit probleem maar niets gevonden. Dus ben zelf maar een topic gestart. Ik hoor graag of iemand weet wat er aan de hand kan zijn.

Dank alvast.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1286
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: 159 TBI, stuurt zwaar en schokt in 6e versnelling

za mar 23, 2019 20:05

Vwb het schaatsen van de voortrein bij volgas: hoe is de uitlijning? Als dat niet goed staat kan dat dit soort gedrag uitlokken. En zitten er fatsoenlijke voorbanden (merk/profiel) onder?

Vwb het schokken: tank je wel RON 98? Dat wordt aanbevolen voor gechipte auto’s, omdat de ontsteking dichter op de pingelgrens staat afgesteld. Zie ook de website van Squadra Tuning. Het schokken zou dus heel goed ‘pingelen’ kunnen zijn.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

tbi-rick
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mar 08, 2019 19:55

Re: 159 TBI, stuurt zwaar en schokt in 6e versnelling

zo mar 24, 2019 13:16

Vwb het schaatsen van de voortrein bij volgas: hoe is de uitlijning? Als dat niet goed staat kan dat dit soort gedrag uitlokken. En zitten er fatsoenlijke voorbanden (merk/profiel) onder?

Vwb het schokken: tank je wel RON 98? Dat wordt aanbevolen voor gechipte auto’s, omdat de ontsteking dichter op de pingelgrens staat afgesteld. Zie ook de website van Squadra Tuning. Het schokken zou dus heel goed ‘pingelen’ kunnen zijn.
Verkoper zij dat er wel nieuwe banden aan zitten te komen bij de eerst volgende APK. Er liggen nu Bridgestones onder, welk type weet ik zo even niet.

Dat van RON 98 wist ik niet. Heb er nu RON 95 in zitten. Lees er idd een heel verhaal over op squadra. Bij de eerst volgende tankbeurt gooi ik er 98 in. Lees op squadra dat het pingeleffect te herkennen is aan het geluid alsof je door een bak met knikkers roert. Moet zeggen dat ik dat geluid toch niet hoor.

Terug naar “Algemene Technische vragen”