Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Blokkeer plaatje nokkenas / synchroon riem Alfa 156 2.0 TS

zo jan 27, 2019 22:29

Hallo,

Zeer gelukkig met mijn nieuwe aanwinst, een 156 2.0 TS - uitgerust met een gasinstallatie. (komt uit Utrecht).
Gezien de synchroon riem er al 60.000 km heeft opzitten leek het me het beste om deze onmiddellijk te vervangen, nog voordat
hij aan mijn gebruikelijke '5000 km' testrit gaat worden onderworpen.
Mogelijk is mijn manier van werken voor verbetering vatbaar maar ik merk eigenlijk geen verschil 'voor' en 'na' dus zo erg zal het
met de nokkenastiming na vervanging niet gesteld zijn.

Reeds jaren geleden had ik voor een 1.4 TS voor de handigheid een klein blokkeerplaatje laten snijden om beide nokkenassen ter plaatse te houden. Nu blijkt dat plaatje ook te passen voor de 2.0 TS en waarschijnlijk ook voor de 1.6 en 1.8 TS.
Ik heb er enkele op overschot en ik veronderstel dat de kostprijs om het dingetje op te sturen verwaarloosbaar is.
Dus, forumleden die er eentje willen hoeven het maar te vragen. Iets teruggeven voor alle info die ik via dit forum al heb mogen ontvangen lijkt me niet meer dan juist.



Afbeelding
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1723
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Blokkeer plaatje nokkenas / synchroon riem Alfa 156 2.0 TS

zo jan 27, 2019 23:17

Ik ben geen monteur die zelf distributieriemen vervangt.
Maar dit lijkt mij zo te zien een slimme en makkelijk gemaakte blokkeertool.
Misschien zelfs handiger dan calibers om nokkenassen te blokkeren (voor elke motorversie andere nodig).

(Enige verschil met calibers wat ik kan bedenken: De nokkenassen blijven in dezelfde stand staan maar je kunt niet zien of dat de juiste stand is. Als ze goed staan dan blijft het goed, maar als ze verkeerd staan dan blijft het verkeerd.)

Maar als dit tooltje goed werkt.... Sympathiek dat je ze zo op ons forum aanbiedt :thumbs:

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Blokkeer plaatje nokkenas / synchroon riem Alfa 156 2.0 TS

ma jan 28, 2019 20:03

Ik ben geen monteur die zelf distributieriemen vervangt.
Maar dit lijkt mij zo te zien een slimme en makkelijk gemaakte blokkeertool.
Misschien zelfs handiger dan calibers om nokkenassen te blokkeren (voor elke motorversie andere nodig).

(Enige verschil met calibers wat ik kan bedenken: De nokkenassen blijven in dezelfde stand staan maar je kunt niet zien of dat de juiste stand is. Als ze goed staan dan blijft het goed, maar als ze verkeerd staan dan blijft het verkeerd.)

Maar als dit tooltje goed werkt.... Sympathiek dat je ze zo op ons forum aanbiedt :thumbs:
Ja, handig is het wel, ik gebruik het al jaren - de voorwaarde is wel dat het enkel moet dienen om de riem te vervangen. Krukas en nokkenassen moeten dus juist staan bij aanvang van de vervanging. Ik beperk me voorlopig tot de TS motoren maar moest het zijn dat ik zo'n tool uitteken voor een ander type Alfa motor dan laat ik het zeker weten.
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

alfabe
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di jul 04, 2017 16:53

Re: Blokkeer plaatje nokkenas / synchroon riem Alfa 156 2.0 TS

do okt 07, 2021 19:54

Hoi een vraagje, heb je nog zo’n plaatje?
Groetjes Math

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

Re: Blokkeer plaatje nokkenas / synchroon riem Alfa 156 2.0 TS

zo okt 10, 2021 11:34

Hoi een vraagje, heb je nog zo’n plaatje?
Groetjes Math
Hallo Math,

Ja, ik heb er nog een paar. Geef even je adres door, dan stuur ik er ééntje op.

Groetjes
vroeger was een auto robuust en herstelbaar...wat later was hij robuust en moeilijk herstelbaar...nu is het rommel en onherstelbaar...ik word oud zeker?

Terug naar “Algemene Technische vragen”