Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Gestotter en terug pitsen in carburateur

za jan 26, 2019 16:40

Hallo,

Zit al een tijd met een probleem met mijn Alfa 105 Giulia 2 liter.
Hij stottert rond de 2200 rpm ongeveer bij 50 km/ph dan hoor je terug pitsen in de carburateur.
De auto schok dan ook regelmatig geef ik gas naar ongeveer 60 a 70 km/ph dan loopt hij als een zonnetje !
Ook bij hogere snelheden loopt hij goed ook doortrekken ect gaat als de bliksem !
Wat is er gedaan:
Motor is compleet gereviseerd ook de kop en alles is uitgebalanceerd.
Compressie is op alle 4 de cilinders 11 a 12 bar
Klepspeling inlaat is 0,40 0,45 en uitlaat is 0,50 a 0,55
Nokkenassen staan op tijd
Carburateurs zijn van 2 liter en voor zien van Revisieset
Ontsteking is Bosch 0231178006 (jf4) gereviseerd voor 2 liter met AccuSpark elektronisch contactpuntloos
Heeft op rollenbank gestaan en volgens de computer komt er 146 Pk bij 6500 rpm uit; de hoofd sproeiers aangepast naar 150 met resultaat beter koppel onderin.
Maar helaas nog steeds gestotter
Het rare is dat het gesputter uit cilinder drie komt dus ik dacht misschien een slechte carburateur en dus gewisseld maar ook helaas niks.
Heb toen eens naar de ontsteking gekeken en deze staat keurig ok de merk tekens 10 graden voor BDP en komt bij 5000 rpm op merkteken M uit !
Wat wel raar is als ik de ontsteking met de hand vervroeg dan is het gestotter bijna weg maar dan klopt er niks van de merktekens meer !!
Ik weet het niet meer ??
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

za jan 26, 2019 20:21

Bert heb je het BDP uitgeklokt met een meetklok in het bougiegat?

Pijltje op de waterpomp is niet zo betrouwbaar!
Kan verbuigen.

Je motor lijkt niet standaard met 146 pk.

Zitten er standaard nokkenassen in?


Terug pitsen kan ook te maken hebben met een inlaatklep die niet helemaal afsluit. Bv door kool afzetting.
Maar daar houd ie niet door in denk ik.

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 09:37

Ja met micrometer uitgeklokt heb ook al eens een lek test gedaan op cilinders maar dat was ook goed ik begin te denken dat ik een mysterieuze alfa heb
Laatst gewijzigd door p029351 op zo jan 27, 2019 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 09:39

Nokkenassen uit een Alfa 75 met carburateurs:
Vergeet nog te vermelden de nokkenassen zijn 60513306
standaard (inlaat)nokkenas van de 2.0, motorcode 062.24, 299 graden, en lift 11mm.
60513307
standaard (uitlaat)nokkenas van de 2.0, motorcode 062.24, 281 graden, en lift 9.5mm.
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 11:26

Hebben die nokkenassen geen ander timing?

Ik kan me herrineren dat het merkpunt op de lagerkap van een Alfetta/75 op een andere positie zat.

Zijn je carburateurs ook van een 75?

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 11:56

Carburateur zijn van Alfetta 1800/2000 nokkenassen als de merktekens gelijk staan met de lagerkappen dan wijzen de eerste nokken netjes naar buiten horizontaal.
Maar inderdaad het zijn natuurlijk nog wel de lagerkappen van de 116 motor Alfetta; misschien een optie om ook de rest van de zuigers eens uit te klokken en kijken hoe de stand van de nokken dan zijn ?
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 12:07

Wat ik me ook nog afvroeg is wat is/mag de benzinedruk op de carburateur zijn; ik heb ook een theorie dat als de druk te hoog is de laatste carburateur (cilinder 3 en 4 ) de meeste druk krijgt ! en de boel verzuipt ?
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 17:55

Verkeerde vervroegingcurve van de ontsteking?
Als je de verdeler draait en het probleem verdwijnt?

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 20:03

Progressie boringen in de carburateurs zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Omdat de carbs niet bij de nokkenassen horen.
Benzinedruk 0,2/0,3 bar!

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 20:34

Ik heb daar wel wat over gelezen maar niemand weet hoe groot die gaatjes moeten zijn of hoe groot je ze dan moet opboren en welke gaatjes bij mij zitten er 5
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
Macaco
Full Member
Full Member
Berichten: 344
Lid geworden op: wo feb 18, 2009 22:56
Locatie: Almelo

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 21:18

Als je vlotternaalden met viton punt hebt mag de benzinedruk 0,4 bar zijn (maar 0,3 is genoeg).

Belangrijk is dat je het vlotterniveau op de juiste manier afstelt. Het lipje buigen tot de juiste offset, zoals in de instructies bij het revisiesetje, is slechts een basis. Om goed af te stellen moet je na het vollopen van de carburateurs de druk eraf halen en het hele deksel eraf kantelen. je meet dan het benzineniveau tov het sproeiertorentje.

Afstand moet 27 mm zijn. Je zou nog kunnen discussieren over de verschillende gewichten van de vlotters. Ik heb deze afstelling gebruikt bij 10 gr vlotters en dat liep daarna mooi (types 7298.1 en 7298.2 zijn beide 10 gram).

Ik had er een fotootje van gemaakt:

Afbeelding
159SW 1750 TBI '10
GT 1300 Junior '66

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 21:33

In de verschillende type carbs zitten de progressie boringen op verschillende plekken en daarbij ook nog met verschillende diameters van de gaatjes.
Het één en ander heeft te maken met de gasklepstand bij deelbelasting.
Zelfs een andere eindreductie lees gasklepstand kan van invloed zijn.

Vlotter niveau afstellen prima beschreven.

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

zo jan 27, 2019 21:53

Ik had de vlotters afgesteld op 15mm pakking tot bovenkant vlotter en totale uitslag op 25mm
Morgen ga ik de druk meten en het niveau in de vlotterkamer
En ook het BDP van elke zuiger ten opzichte van de nokkenassen
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

ma jan 28, 2019 08:45

Tot nu toe iedereen hartelijk bedankt voor het mee denken top ! :thumbs:

Ik hou jullie op de hoogte !
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Gestotter en terug pitsen in carburateur

ma jan 28, 2019 17:22

Vandaag de carburateurs even gecontroleerd op vlotterniveau; bij beide crabs stond het vlotterniveau op 27 a 28 mm.
De achterste carb (cilinder 3 en 4) want deze sputterde en pitste vervangen door een andere ook Dellorto DHLA 40
Tot mijn grote verbazing sputter en pitste deze niet meer :jumping: jaa...... wat denk je nu sputtert en pitst de voorste carb (cilinder 1 en 2)
Ik wordt gek !! :( :(
Heb nog een carb liggen die ga ik morgen weer proberen ?
Benzine druk niet kunnen meten ivm geen goede meter !
M.v.g

Bert Ruedisueli

Terug naar “Algemene Technische vragen”