Tja, zie titel.
Het verschijnsel doet zich voor sinds de laatste onderhoudsbeurt in mei, waarbij o.a. de distributie is vervangen (en daarbij is er ook een nieuwe poelie op gekomen voor de multiriem, aangezien de oude met enige overredingskracht verwijderd moest worden en daardoor beschadigd was).
Bij 750 tpm (warm-stationair) en boven de 900 tpm loopt hij als een zonnetje. Ik mis ook geen vermogen of zo, ook op vakantie in heuvel-/bergachtige gebieden sleurt het torretje de auto gewoon blij omhoog. Ik ben ermee naar Italië geweest (Buitenlandrit) en naar Ierland (hele eiland in de rondte geweest en niet bepaald via de hoofdwegen), allemaal geen probleem. Ik heb er in die zin ook niet heel veel last van, het is alleen zo dat het gewoon niet zo hoort te zijn dat hij bij 800-850 tpm niet lekker loopt, wat ik vooral merk als ik met koude motor vertrek en een eindje verderop bij een kruising even moet stilstaan.
De auto is inmiddels al een aantal keer terug geweest en de garage (Alfa-specialist) weet het ook niet meer. Heeft iemand hier nog ideeën over, wellicht uit ervaring met andere V6en?
Reeds gecontroleerd:
- distributie staat op tijd
- ontsteking is in orde (bougies en bobines)
- gasklep is in orde (gewisseld met een ander exemplaar, maakt geen verschil)
- afm is in orde (idem)
- lambdasondes zijn allemaal in orde
- geen valse lucht, ook niet bij de lpg-injectoren of andere extra slangen die aanwezig zijn vanwege de lpg-installatie
- op benzine of op lpg maakt geen verschil
- koppeling wel of niet ingetrapt (in het laatste geval met de versnelling in z'n vrij uiteraard) maakt geen verschil
Dus: rara hoe kan dit?