Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Stotteren bij 50 km 2500 rpm

di dec 11, 2018 16:24

Hallo,

Probleem als ik met mijn 2 liter Giulia 105 zo rond de 2500 rpm (50km) rijd dan voel ik de auto stotteren en soms ploft hij terug in de crabs.
Wat is er al gedaan:

1 motor is compleet gereviseerd o.a nieuwe kleppen
2 kleppen zijn gesteld op: in 0,30 a 0,35 uit op 0,45 a 0,50
3 compleet gereviseerde Bosch ontsteking type 0 231 178 006 met puntjes zonder vacuüm
4 Bosch ontsteking omgebouwd contact puntloos met Accuspark lijkt iets beter te lopen
5 Ontsteking staat op tijd 4500 rpm stroboscoop geeft dan M teken aan
6 Lucht/mengsel stelschroeven staan goed motor is bij 700 rpm compleet trilling vrij
7 Compressie test geeft 11,5 - 11,3 - 11,6 - 11,5 Lek test is ook goed
8 Carburateurs Dellorto DHLA 40 voor 2 liter alles klopt venturi sproeiers ect

Het enige wat ik nog kan bedenken is iets met de carburateurs ! maar wat ?
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

di dec 11, 2018 17:36

klopt de nokkenastiming ook? standaard allemaal?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

di dec 11, 2018 18:51

Gezien belastingsgebied waar jij het over hebt heb je alleen met stationair circuit en progressieboringen van de carb's te maken.
Hoofdsproeiers doen helemaal nog niet mee bij 50 in V. En zolang je geen gas geeft acceleratie circuit ook niet.
Carb's zijn nu weliswaar opgezet voor 2ltr.
Maar ff simpel gezegd had elk type, ook elke 2ltr, z'n eigen model carb.
Heeft te maken met de progressie boringen, die verschillen per model (ivm gewicht en eindreductie achteras) en per jaar (ook toen al emissie en verbruikseisen, zij het heel basaal)
En progressieboringen kan je alleen uitboren als ze niet bevallen...Daar valt niks aan af te stellen of te wisselen.
Heb je de alu plaatjes met nummers nog die aan de boutjes van de vlotterkamerdeksels zitten.
Adh van de nummers kan je herleiden waar ze afkomen.
Remedie is proefrijden en met CO meter en/of wideband lambda in de uitlaat. Kan je zien wat er in dat belastinggebied (50 in V) met het mengsel gebeurd.

Dit alles er vanuit gaande dat de reeds genoemde nokkenastiming in orde is, en dat ontsteking idd goed werkt.

Maar ik durf de gok wel aan dat het aan de progressieboringen ligt.

Als hij te arm is bij 50 in V zou je het stationair rijker kunnen zetten (beetje lompe oplossing als het staionair nu goed loopt) of voorzichtig, met de nadruk op voorzichtig, progressiepoorten iets ruimen.
Je kan ook eerst eens afkijken bij andere mensen met een Giulia met standaard 2ltr en zelfde achteras/eindreductie wat voor carb's/progressieboringen zij hebben.

Als hij veel te rijk is bij 50 in V moet je andere carb's zoeken, met kleinere progressieboringen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

di dec 11, 2018 19:12

Timing nokkenassen klopt

Wat DJ schrijft zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Bedankt voor het lange maar interessante verhaal !

Ik ga er mee op onderzoek !

Tot zover bedankt
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

wo dec 12, 2018 08:07

ik heb dit ook gehad met de ex juul.

Het kwam toen door de progressieboringen van de emissie dellortos DHLA-G.
Het eerste gat heb ik toen vergroot naar ik meen 1.4mm.

Ik heb daar nog ergens een boortje voor liggen, mocht je die nodig hebben.

Wat je kan doen is het probleem gebied opzoeken met handgas, motor uit en kijken via het dopje boven de progressiegaatjes hoe de gasklep staat tov de gaatjes. Waarschijnlijk heb je dan pas het eerste gaatje benut. Bij mij was het niezen over na het vergroten van het gaatje, maar doe dat alleen als je zeker al het andere uitgesloten hebt.

Weet je bijvoorbeeld zeker dat je correcte carb huizen hebt voor je motor? Het zal niet de eerste keer zijn dat carbs voor een 1300 worden "omgebouwd" naar 2000 carbs zonder de progressiegaatjes aan te passen :roll:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

wo dec 12, 2018 19:12

Hallo,

Vandaag eens gekeken naar de progressie gaatjes en ik heb er 5 !
En bij het losdraaien van het dopje van progressie gaatjes cilinder 3 deze was zwart en de gaatjes ook ?
Ben helaas vergeten er een foto van te maken.
Bij alle 4 staat de gasklep netjes in het eerst gaatje ( of dit goed/slecht is weet ik niet)


Afbeelding
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 07:48

zo zag het er bij mij uit na boren

Afbeelding

superklein boortje, met de hand geboord door de boor in een kroonsteentje vast te zetten.
gebruik als je dit doet een nieuwe scherpe boor. Als gezegd: ik heb er enkele liggen.

Afbeelding
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 08:57

Maar welk gaatje is dan opgeboord voor of achter of daar waar de gasklep staat ?
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 09:19

Alleen het eerste gaatje bij de gasklep.
Bij constant 2500 toeren staat de gasklep helemaal niet ver open. Als gezegd, het stationair circuit doet dan flink mee nog.

Zeker dat je stationair sproeier niet vervuild zijn?
Evt een extra in lijn benzinefilter van een injectiemotor net voor de carbs plaatsen
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 11:36

Ok bedankt we gaan eens kijken; maar omdat het messing dopje wat geschroefd zit op het progressie huis nogal zwart/roetig is denk ik eerder dat het gaatje te groot is ?? maar ja kleiner maken is geen optie !
M.v.g

Bert Ruedisueli

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 12:42

Het eerste wat je moet doen is rijden met CO meter en/of wide band lambda in de uitlaat.
Dan kan je zien of er iets en zo ja wat er met mengsel aan de hand is.
En controleer het nummer dat op de alu "labeltjes" staat die onder een van de boutjes van de vlotterkamers horen te zitten.
Adhv nummer op label kan je oorsprong carb's herleiden.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 12:53

De aluminium labeltjes zitten er op maar of het de gene zijn die er origineel bij horen is de vraag ! is namelijk een set tweedehands !
Wel totaal gereviseerd door mij zelf en ultrasoon schoon gemaakt ect.

Misschien eens op de rollenbank zetten ?
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 13:02

http://www.vintagegarage.ru/files/Fuel/ ... _table.pdf

er was ook een overzicht met aantal en grootte van de progressiegaatjes maar die kan ik ff niet vinden.

1x zwart kan meerdere oorzaken hebben.....
Die zwarte eens goed reinigen, wie weet heb je daar een deel al mee opgelost.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
p029351
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: di aug 26, 2014 14:19
Locatie: Etten-Leur

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 13:42

Dit staat er op de aluminium plaatjes 5344 P en 5345 A dit is dus van een 116 alfetta 1.8 - 2.0 3e serie.
En dat klopt dan wel want zo had ik ze ook gekocht; misschien eens voor 5240 P en 5241 A op zoek gaan ?
M.v.g

Bert Ruedisueli

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Stotteren bij 50 km 2500 rpm

do dec 13, 2018 13:57

Dan begin je weer met een onbekende basis. Zou ik niet doen.
Dus rollen voor het beste resultaat.
Als je daar geen geld aan wil uitgeven Dan alles checken.
Ontsteking, kabels, bougies et .

Heb je de co per cilinder afgesteld?
Kost wat tijd maar levert veel op.
Wie weet zit het verschil in een minder goed passende stationair schroef en dat haal je er dan uit.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”