Gebruikersavatar
Spiderben
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 10:48

123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

wo nov 14, 2018 16:18

Ik heb een spider 2.0 uit 1984 geïmporteerd uit America met elektronische ontsteking bosch, injectie vervangen door dubbele carburateur
Mijn alfa garage Stevens Puth wilde een 123 ignition plaatsen maar krijgen deze niet afgesteld. Stationair wel maar met gas geven gaat de motor
stotteren. Ook zit het 'nulpunt' van de 123 ignition verdraaid tov het originele nulpunt bosch injectie. Eric heeft het nulpunt van de cylinders tov de
oliepomp afgesteld dus deze staat nu volgens fabriek
Erik weet niet waar hij het moet zoeken iemand van jullie wel? (123 ignition weet het ook niet)
Ik heb er helaas onvoldoende verstand van dus niet al te technische antwoorden indien deze voorhanden zijn.

Probleem was/is dat de huidige ontsteking verloop tijdens rijden en hebben deze maar vastgelijmd als noodoplossing. Loopt nu wel goed.
Indien er iemand een elektronische bosch ontsteking heeft die wel goed is ???
Alfa spider veloce 1984

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

wo nov 14, 2018 21:59

Bosch nummer?

Gebruikersavatar
Spiderben
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 10:48

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

do nov 15, 2018 16:15

Waar staat dit nummer?
Alfa spider veloce 1984

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

do nov 15, 2018 18:32

Op de Bosch ontsteking.
Op het metalen huis buitenzijde.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

do nov 15, 2018 19:27

Bobine ook vernieuwd? Kan zomaar zijn dat de bobine voor de elektronische onsteking niet goed is voor de 123.

Ik heb een geschikte bobine eventueel (nieuw).

Ik heb eventueel ook een boschverdeler die is omgebouwd naar hallgever (zonder contactpunten) voor je.

Gebruikersavatar
Spiderben
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 10:48

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

vr nov 16, 2018 10:02

Dank voor jullie meedenken tot nu toe.

Kan ik de verdelerkap loshalen en ontsteking eruit halen zonder instelling te wijzigen?

Bobine is niet vernieuwd was niet nodig volgens garage??
Alfa spider veloce 1984

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

vr nov 16, 2018 10:14

De kap wel, de verdeler niet, dan ben je het juiste ontstekingstijdstip kwijt.

De bobine mag een maximale weerstand hebben voor de 123. 3 ohm dacht ik. Lager is beter.

Is het een 123 met 16 standen, of een tune(programmeerbaar)?

Gebruikersavatar
Ruviano
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 586
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 12:20

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

vr nov 16, 2018 13:07

Bij mij was de printplaat van de 123 ontsteking stuk.... komt wel vaker voor blijkbaar. Nu inmiddels twee keer gehad met verschillende nordjes. Beide ontsteking
Alfetta 1800 - oliva - 1972
Alfetta 1800 - oliva - (1973/2016 Alfa Specials #1161601)
Alfa Sei - nero metallizato-1979
Giulia 1300 ti - bianco - 1969
Spider 1600 - bianco- 1966
Giulia Quadrifoglio- Bianco Trofeo - 2018

Gebruikersavatar
Spiderben
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: vr jul 15, 2016 10:48

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

ma nov 19, 2018 13:05

Is/was een 123 ignition met 16 standen.
Alfa spider veloce 1984

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

ma nov 19, 2018 13:32

Zou nog kunnen dat hij op de verkeerde stand heeft gestaan, maar in principe zou hij op alle standen wel moeten willen lopen.

Hoofdverdachte is bij mij de bobine.

Gebruikersavatar
Bog75
Full Member
Full Member
Berichten: 388
Lid geworden op: zo okt 15, 2006 14:25

Re: 123 ignition op spider 1984 amerikaanse versie

vr nov 23, 2018 11:16

Wat bedoel je trouwens precies met het nulpunt van de 123? Dit ding stel je toch 1 keer op 0 af en dan staat hij altijd feilloos?

Ik heb een tune/Bluetooth. Zelfs met slecht ingestelde curve draait ie goed genoeg. Rijd rally's ermee dus vraag er veel van. Zeer tevreden over eerlijk gezegd. Wel altijd goede bobine gebruiken. Heb nu een blauwe Bosch, dat werkt best goed, vermoed dat er nog wel wat beters is overigens.
Bert en Juul

Terug naar “Algemene Technische vragen”