Gebruikersavatar
pits
Member
Member
Berichten: 224
Lid geworden op: za aug 22, 2009 18:38
Locatie: zuid limburg

stationair afstellen van spica

za jun 30, 2018 13:33

beste forumleden

heeft er iemand enig idee aan welke schroef/bout ik kan draaien voor een hoger stationair toerental
in mijn US Spider uit 1974 met Spica instalatie ??
auto slaat vaak af bij stilstand of stoplicht en dat is zeeeer vervelend .
heel vaak los ik dit op, met een beetje handgas bij te geven maar ik weet niet of dit zo gezond is ?
dan hoor je de motor op en neer gaan ,bv hoger en dan weer lager in de toeren enz .
heb laats het kogel vormig uiteinde van het stangetje vervangen , wat de gashendel verbind en mss is daar iets bij misgegaan .
of weet iemand een monteur die dit goed kan afstellen ?

bij voorbaat dank alvast.
Harry
alfa Spider USA 2000 1974 :thumbs:
Mini Cooper S Countryman 2016

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: stationair afstellen van spica

za jun 30, 2018 18:54

Harry, het afstellen can even Spica motor is helaas niet een kwestie van aan een schroefje draaien. Belangrijk is dat de thermostatische actuator (TA) nog goed is, de lengte van de twee stangen die naar de gaskleppen en pomp lopen is belangrijk. Goed afstellen is een hele kunst.
Er is een afstelling waarbij je de lucht by-pass voor de stationair loop kan afstellen, maar als de motor goed liep voordat de kogelkop afbrak dan zou ik eerst naar de lengte van die stang kijken en zorgen dat die de juiste lengte heeft. Liep de motor voordien al min of meer twijfelachtig dan denk ik dat je de motor eerst eens volgens het “boekje” moet afstellen.
Op het Alfabb is al veel geschreven, kijk hier eens https://www.alfabb.com/bb/forums/carbur ... uides.html
Hier kan je een paar manuals downloaden voor de zelf-studie.
Wes Ingram verkoopt ook een boek waar alle afstellingen in staan
https://www.amazon.com/Manual-ALFA-SPIC ... 01NCX22VA/

Succes....

Gebruikersavatar
pits
Member
Member
Berichten: 224
Lid geworden op: za aug 22, 2009 18:38
Locatie: zuid limburg

Re: stationair afstellen van spica

za jun 30, 2018 19:40

hallo Don515jz

hartelijk dank voor je snelle reactie en voor je tips
.de motor liep eerst heel goed voordat de kogelkop afbrak .
en het was een heel gedoe om deze weer erop te zetten want het stangetje was natuurlijk
aan de onderkant ook losgeschoten toen ik deze losmaakte .
zal eens een kijkje nemen bij die links wat je aangaf ,
anders zit er niets anders op dan de stang weer los te maken .
en voorzichtig af te stellen

nogmaals bedankt
Harry
alfa Spider USA 2000 1974 :thumbs:
Mini Cooper S Countryman 2016

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: stationair afstellen van spica

za jun 30, 2018 19:59

Harry,
De simple methode om de lengte van de pompstang te bepalen gaat als volgt
Zorg dat de motor op bedrijfstemperatuur is want dan duwt de TA de arm van de pomp in de juiste positie. De stang moet zo lang zijn dat wanneer je de stang monteert geen onderdeel van positie verandert ( spanningsloos gemonteerd)

Don.

Gebruikersavatar
PietJan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 90
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:32
Locatie: Sassenheim

Re: stationair afstellen van spica

di jul 03, 2018 12:40

Als hij voor het afbreken van het kogelkopje goed liep: OVERAL AFBLIJVEN!!!
Zodra je willekeurig aan iets gaat draaien gaat het fout!

Inderdaad de beste methode is die zoals hierboven beschreven: De motor goed warm laten worden (echt goed warm!) en dan het nieuwe stangetje spanningsvrij (spelingsvrij) monteren.

mvg. Piet Jan
Spider 2000 (1974)
Giulietta 1.4 MA 170 TCT (2012)

Terug naar “Algemene Technische vragen”