Alex
Newbie
Newbie

Opstart problemen 33 16V!!!!!

do dec 01, 2005 16:20

Hallo Iedereen,

De 16V heeft dus gelopen, maar op dit moment doet het niets meer.... :cry:
Toen ik het koelsysteem wilde ontluchten en ook de fan wilde controleren of die wel wilde aanslaan, sloeg de motor af nadat hij tegen de 100 graden aanzat. (de fan sloeg trouwens niet aan).
Daarna heb ik hem nog een 2 keer aan de praat gekregen (nadat hij afgekoeld was natuurlijk), toen wlde hij niet meer starten op de eigen accu, dacht dat de accu misschien leeg was dus de andere Alfa ernaast en toen wilde hij wel weer starten. Hij liep eventjes weer en daarna...... niets meer.

Nu als ik wil starten krijg ik alleen klik te horen en gaan alle controle lampjes uit. Nu weet ik dat de accu vol zit (heb ik gemeten 12,09V). De startmotor is het volgens mij ook niet, want als ik mjin andere Alfa ernaast zet en dan probeer te starten draait ie wel rondt en slaat hij ook aan. Heel eventjes.... dus er gaat ook stroom/spanning (ben geen electrotechnicus) naar de startmotor.
Wat zou het dan wel kunnen zijn :?: :?:
Zekeringen na gekeken, in de zekeringkast, bij de accu (branstofpomprelais), voor het remvloeistofreservoir alles nog :thumbs:
Wat mij ook opviel was dat als ik op contact zet dan even wacht tot controle lampjes uitgaan, ik de snelheidsmeter zie opkomen tot 80 of 160 0f 200 en daarna weer terug naar 0 en dit met een zoemend geluidje...

Een massa probleem?, maar waarom deed hij het dan eerst wel......en waar zitten alle massa aansluitingen?
Wat nu trouwens ook gebeurt is als ik de andere Alfa ernaast zet en dan start slaat de andere Alfa ook af............Kortsluiting????

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Opstart problemen!!!!!

do dec 01, 2005 16:26

Je alternator doet het niet, en hij heeft de accu leeggetrokken in die tijd dat ie stond te lopen. Met startkabels doet ie 't natuurlijk. tot je die loskoppelt. zit ie weer zonder stroom en slaat ie weer af.....
de fan die wilde aanslaan was teveel van het goede voor de bijna lege accu en toen sloeg de motor af.

bedrading alternator toch ok ?
Laatst gewijzigd door Michel op do dec 01, 2005 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Tim_33

RE: Opstart problemen 33 16V!!!!!

do dec 01, 2005 16:33

Ik heb precies hetzelfde gehad, echt een ongelovelijk probleem.

Ik was een beetje aan het klooien met me mistlampen. Afijn, alles erop gezet en aangesloten, wil ik starten, gaat alleen met km/h teller nog maar effe een rondje, verder niks.

Ik denken wat kan het zijn, allerlei draadjes gecontroleerd, niks. Andere auto aangesloten, auto loopt weer... auto draf, stukkie rijden, alles weer top. Volgende ochtend, starten, niks...enkel weer de km/h teller...

Was me accu gewoon volledig dood, waarschijnlijk in 1 klap leeg gelopen met contact maken ergens ofzo. Nieuwe accu erin, probleem opgelost.

Dus probeer eens een andere accu

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 01, 2005 16:35

jongens als een auto loopt, loopt ie op de alternator (theoretisch) dus als ie na 15 minuten afslaat door een tekort aan stroom, dan is de alternator de boosdoener en niet de accu ! ;) het tijdje DAT ie loopt, loopt ie in dit geval dan op accu, omdat de alternator niet thuis geeft
check eerst die alternator of je kan wel 100 nieuwe accu's plaatsen ;)

reijnaje
Guru
Guru

do dec 01, 2005 16:41

Klopt precies Michel, zo is mijn vriendin met een zo goed als dode accu nog naar huis kunnen komen laatst in de sneeuw. Dankzij een vriendelijke ANWB meneer. Zolang de motor loopt en je niet allerlei grote stroomverbruikers, bass boxen, sirenes en koelkasten enzo aanzet blijft de motor wel lopen.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 01, 2005 16:44

zo is dat. omgekeerd is minder waar. als de alternator stuk is (of niet aangesloten ???) kan je rijden zoalang de accu power heeft voor je brandstofpomp, ecu, noem maar op. eens leeg is 't afgelopen ;)

neem de proef op de som: sluit de geef-auto eens 15 minuten aan op de jouwe en laat de geef auto lopen. na 15 minuten start je de jouwe en koppel de kabels los. kijk eens of 't ie nu niet iets langer blijft lopen ?
als 't goed is heeft de geef-auto je accu al een klein beetke bijgeladen en moet je dat merken aan de tijd dat je toe komt met je power.

Alex
Newbie
Newbie

do dec 01, 2005 16:45

Volgens mij wel want ik heb hem eerst gestart met de andere Alfa, want de accu was leeg, daarna een poosje laten draaien, zonder de kabels. Toen weer gestart op eigen accu, dus hij laadt wel.....

reijnaje
Guru
Guru

do dec 01, 2005 16:50

Nee niet duidelijk, dit schreef je eerst niet. Wat doet hij nu wel en wat niet? Graag het gehele verhaal.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Alex
Newbie
Newbie

do dec 01, 2005 17:07

Sorry :oops: , maar op dit moment doet hij niks..... alleen klik en de controle lampjes gaan uit..... de accu is vol (12,09V).......er staat stroom/spanning naar de startmotor ook 12V.....Dit allemaal op de eigen accu.
Zet ik de geef auto ernaast dan draait de startmotor, maar nu start hij daarmee ook niet meer, soms slaat de geef auto zelfs af........eerst kon ik hem hier wel mee starten.

Zo iets duidelijker. :D

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Opstart problemen 33 16V!!!!!

do dec 01, 2005 17:37

Zet ik de geef auto ernaast dan draait de startmotor, maar nu start hij daarmee ook niet meer, soms slaat de geef auto zelfs af........eerst kon ik hem hier wel mee starten.

Zo iets duidelijker. :D
Ja tot die laatste zin :?
Probeer het nog s :wink:

Tim_33

do dec 01, 2005 17:37

Probeer toch eens een andere accu...Kleine moeite toch?

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do dec 01, 2005 17:45

1. Probeer de lichten, sigarettenaansteker of autoradio. Doen die het NIET dan is de accu leeg.
2. Probeer vervolgens met een de anders alfa te starten.
3. Wil ie niet starten dan heb je een ander probleem..........

4.Wanneer ie wel start is of je accu of dynamo naar de mallemoer.
5.Normaliter laad de accu zich tijdens een kort ritje (2a3km) voldoende op om een eigen startpoging te wagen.
6.Start hij niet dan wellicht de dynamo.

Wat ik wel vreemd vind is dat voorheen altijd heeft gestart en in 1 keer niet meer.
Ook dat dit is gebeurd nadat ie afsloeg bij 100 graden, te warm geworden en daardoor ergens in het circuit defect :-k
Ik denk dan aan een weerstand of sensor of iets dergelijks....

@Tim_33: een andere auto ernaast is ook een andere accu :wink:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do dec 01, 2005 18:23

te warm geworden??? Temperatuur lijkt me niet het probleem.

Maargoed probeer even andere startkabels. Ik heb ooit eens een diesel (oke geen benzine) willen starten met onze bougiekabels en dat ging dus niet goed (pas na een tijd gasgeven met de goede auto resulteerde erin dat de diesel kon starten). Met benzine werkt het wel.

Maar het probleem wat jij hebt lijkt erg veel op wat mij toen overkomen was. startmotor draait wel rond maar hij slaat niet aan. Of je zet er gewoon even een GOEDE accu in. Met dit koude weer moet je accu gewoon goed zijn anders kun je het wel vergeten.

Rens

PS
Als een acuu 12,9V aangeeft wil dat niet zeggen dat die ook onder belasting goed zijn werk doet. In dit topic staat er meer over:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=7972

Het zou kunnen dat je dynamo niet goed bijlaadt dan zou trouwens wel het laadstroom lampje moeten gaan branden geloof ik. Dan werd je accu dus niet opgeladen en daardoor is die leeg. Maar dan zou je met een goede accu je auto nu wel moeten kunnen starten
164 TS '97
33 1.7 QV '89

alfaromeo155

do dec 01, 2005 19:15

een accu moet in rust een spanning rond de 14 volt geven. dus dit is bij jou al te weinig. nu kan je nog kijken hoever de spanning (volt) daalt tijdens het starten. en daar zal je van gaan schrikken.
dus kijk hier even naar en dan zal je zien dat je accu op is.

Terug naar “Algemene Technische vragen”