Pagina 1 van 1

Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: di nov 07, 2017 11:48
door jeroen75
Gepost voor een kennis;

Situatie; 155 2.0 16v met 1.4 versnellingsbak (omgebouwd naar kabelbediening), hierin wil ik graag een sperdifferentieel.
Nu kan ik direct voor een Quaife of iets soortgelijks gaan, maar met het oog op de toekomst (V6, diesel?) heb ik weinig zin om 2x een duur differentieel te kopen aangezien het ‘kleine’ diff niet past in een V6 en Diesel v-bak.

Dus…low budget idee;
Er zijn op diverse FIAT’s en Lancia’s bakken geleverd met een viscodrive – sper (losse visco koppeling icm. een vast differentieel). Zou dit passend te maken zijn in mijn 155 bak?
Het is belangrijk dat de 1.4 eindoverbrenging behouden blijft…

Afbeelding

Alvast bedankt!

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: di nov 07, 2017 21:12
door HAAK28
Neem eens contact op met technische onderneming Leeuwarden. Gerard Baarda, die kan je dit wel vertellen

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: za nov 11, 2017 12:32
door jeroen75
:thumbs: hij wist het inderdaad haarfijn uit te leggen, helaas is het diff fysiek te groot dus het past niet.... opzoek naar andere mogelijkheden dus.

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: za nov 11, 2017 13:42
door Lemans
Er zijn op diverse FIAT’s en Lancia’s bakken geleverd met een viscodrive – sper (losse visco koppeling icm. een vast differentieel). Zou dit passend te maken zijn in mijn 155 bak?
Hallo Jeroen,

Dit is een interessant topic! Ik wist van het bestaan van zo'n koppeling gewoon niks af.
Heb je ook enig idee op welke wagens zo'n koppeling is terug te vinden? Prijs tweedehands / nieuw?

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: za nov 11, 2017 14:38
door Veloce
Eerste auto die bij me opkomt is de Lancia Kappa, die was er als viscodrive.
En als ik me niet vergis ook de Fiat Coupe en/of Lancia Delta 2.

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: za nov 11, 2017 15:12
door jeroen75
Volgens mij alle fiat/lancia's met 16v turbo en 20v turbo motoren.

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: ma nov 13, 2017 10:48
door rutgerdow
6-bak inbouwen, daarin kunnen wel de normale lsd's

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: ma nov 13, 2017 11:13
door jeroen75
Daar dachten we ook aan, echter is het voor een racer (vandaar de 1.4 eindoverbrenging), dus dan blijf je schakelen denk ik.... aan de andere kant kan het vanwege het beperkte vermogen van een 2.0 wel voordelen opleveren...

Iemand ervaring?

Ik ga even de bakverhoudingen nalopen :D

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: ma nov 13, 2017 15:43
door Pietro Originale
Gepost voor een kennis;
:blue_lol:

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: ma nov 13, 2017 19:16
door Niels
Als je een beetje serieuze auto op wilt zetten voor het circuit, met een beetje leuke 2.0 16V met vermogen rond of meer als 200PK is zelfs die 1.4 overbrenging nog veel te lang.

Toen ik nog met ''standaard'' bak reed, is deze ook al vrij snel nog korter gemaakt ;)

De 6 bak van de 166 2.0 doet het goed kwa verhoudingen, al gebruiken wij hem niet op een 2.0 TS... Mike en Lars gebruiken deze wel op de racer, maar dat is V6 24V en 2.0 TB Predi

Uiteraard allen voorzien van platen sper! Q2/Quaife heb je dan ook niet zoveel aan ;)

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: ma nov 13, 2017 19:44
door Lemans
Iemand ervaring?
Voor welke tak van de autosport wil je de wagen gebruiken?

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: di nov 14, 2017 10:48
door jeroen75
Gepost voor een kennis;
:blue_lol:
mis ik iets? :lol: :lol: :lol: :lol:

Heel veel budget is er voorlopig niet.....dus die 200pk wordt (nog) niet gehaald :lol:
Maar misschien met het oog op later is het alvast leuk om een 6bak pas te maken. Waarschijnlijk kom je toch maar tot z'n 5, maar als de ratio's een beetje kloppen valt het misschien nog mee.

De auto zal voornamelijk op Zandvoort rijden.

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: di nov 14, 2017 13:17
door Lemans
De auto zal voornamelijk op Zandvoort rijden.
Is het niet aangewezen om eerst te kijken hoe de koppelcurve er uit ziet alvorens een versnellingsbak, verhoudingen en eindoverbrenging te kiezen? Schakelen om te schakelen is tijdverlies.

Het is wel een extreem en onbestaand voorbeeld maar stel dat uw vermogen curve een vlakke lijn zou zijn dan heb je helemaal
geen speciale of aangepaste versnellingsbak nodig.
Ooit de laatste 2 uur van een 24 uur volgemaakt met een bak die in 4 geblokkeerd zat. De wagen was opgebouwd rond een 4,0 V8 en moest amper 1,5 seconden prijsgeven.

Afbeelding

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: wo nov 15, 2017 19:12
door jeroen75
De auto zal voornamelijk op Zandvoort rijden.
Is het niet aangewezen om eerst te kijken hoe de koppelcurve er uit ziet alvorens een versnellingsbak, verhoudingen en eindoverbrenging te kiezen? Schakelen om te schakelen is tijdverlies.

Het is wel een extreem en onbestaand voorbeeld maar stel dat uw vermogen curve een vlakke lijn zou zijn dan heb je helemaal
geen speciale of aangepaste versnellingsbak nodig.
Ooit de laatste 2 uur van een 24 uur volgemaakt met een bak die in 4 geblokkeerd zat. De wagen was opgebouwd rond een 4,0 V8 en moest amper 1,5 seconden prijsgeven.
Dat is natuurlijk het mooiste, maar met een standaard 2.0 maak ik me weinig illusies :D Eerst maar eens rijden en kijken wat hij nu doet, dus voorlopig gewoon met de 1.4 eindoverbrenging.
Tijdens de testritjes zal snel naar voren komen welke punten van de auto nog aandacht behoeven (de rijder even buiten beschouwing gelaten :lol: )

Re: Viscodrive in 155 v-bak?

Geplaatst: zo nov 19, 2017 23:38
door Lemans
Tijdens de testritjes zal snel naar voren komen welke punten van de auto nog aandacht behoeven (de rijder even buiten beschouwing gelaten :lol: )
Uw eerste goede vriend is uw weegschaal.
Om deze goede vriend naar waarde in te schatten moet je een paar dingen weten die net wat verder gaan dan het gewoon gewicht van uw wagen.
Vergeef me als ik iets vertel dat misschien vandaag algemene kennis is :)

Her race-gewicht van een wagen wordt als volgt samen gerekend.
Vaste onderdelen : gewicht x1
Onderdelen die draaien aan wielsnelheid : gewicht x2
Onderdelen die draaien aan motorsnelheid: gewicht x6

Met deze informatie in je hoofd ga je anders naar racewagens kijken.