Pagina 2 van 2

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: do okt 12, 2017 09:15
door GTA287PK
Andermaal dank voor alle input ! Ga er na de laatste SI race (volgende week donderdag) eens goed voor zitten.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: do okt 12, 2017 15:37
door frankalfa
Is het misschien je ESP die ongewenst actief wordt op dat voorwiel?
Bandendruk en -slijtage hetzelfde L-R?
Kan je het ESP/tractiecontrole uitzetten bij een 156?

Groeten Gunther
Ja kan uitgeschakeld worden en geeft bij ingrijpen (indien actief uiteraard) altijd melding/lampje.
Edit: ESP heet bij een 156 VDC uiteraard.
Eerste verdachte is een verstopte remslang, ook kan het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder verstopt zijn.
Remslangen gaan op den duur inwendig rotten, je kan dus nog wel olie erdoor persen bij het remmen maar het
terugvloeien zal zeer moeilijk gaan. Door uitzetting bij hete remmen kan hij idd uit zichzelf gaan remmen.
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat er door het lichtjes slepen van een blok er zoveel warmte gegenereerd wordt dat er bij langere tijd rijden vloeistofdruk in de remleiding opbouwt áls er inderdaad een slecht (inwendig blokkerend?) deel in de slang zou zitten...
MAAR waarom is er dan niks te merken bij kortere 'gevraagde' remacties waarbij de vloeistof geforceerd heen getrapt wordt? Die 'blokkerende retour' (want inwendig 'door') zou hier ook zeer zeker merkbaar roet in het eten moeten gooien, remmen zouden zeker slepen na 2 keer remmen.. been there done that op oa een spider4 en een gtv6.

Remklauw demonteren en echt gangbaar maken en wellicht de remslangen preventief vervangend oor een setje teflon/staalomvlochten (tip: copaslip in de glijbussen vd klauw aan de achterzijde bij mijn 20v geeft slepende remmen weet ik inmiddels :!: Beter van dat witte vet nemen dus.)

Benieuwd naar t verdere verloop Emile, suc6!

Grtz,fRank

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: do okt 12, 2017 16:04
door rutgerdow
Ik zou ook in de hoek van ESP/tractiecontrole/ABS zoeken.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: do okt 12, 2017 18:18
door giuliettaevo
Komt het pedaal ver genoeg terug?

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: do okt 12, 2017 19:47
door Rob75
Eenzelfde fenomeen (maar dan met de achterremmen) gehad met een 33. Toen bleek het de hoofdremcilinder te zijn die iets versleten was.
Honen en nieuwe cups was de oplossing.
Probleem is dan dat de remvloeistof niet terugkomt en kan teruglopen, waardoor het zelfstellende mechanisme langzaam voor vastzittende remmen zorgt.

Groet,
Rob

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: za okt 14, 2017 22:41
door Jobo75
Ik sluit me aan bij, zoals eerder gemeld, een verteerde remslang.

Hier namelijk exact hetzelfde verschijnsel met een 75 TS; ook soms in weken geheel niet en dan na 20 tot 40 minuten rijden binnen 500 meter spontaan progressief remmen tot stilstand en dan muurvast staan. Probleem blijkt hier terug te voeren op de voorremmen, want in geval van de achterremmen zou de 75 heel iets heen en weer bewogen kunnen worden. Van trillen of vreemde geluiden tijdens dit afremmen is hier overigens geen sprake, de 75 remt gewoon steeds iets harder totdat je stilstaat... Wel overigens gloeiendhete remmen.

De laatste keer stonden we stil op de vluchtstrook in een linkerbocht op de afrit van de A2 vanuit Utrecht naar Den Bosch centrum en zijn toen (in opdracht van Rijkswaterstaat, want gevaarlijk punt) 'afgesleept' op een oplegger naar de eerste de beste 'veilige' plaats. :oops:

Aldaar aangekomen het idee opgevat om hulptroepen in te roepen om de 75 op de aanhanger naar huis te vervoeren. En net als twee keer eerder (op ongevaarlijke plekken) na 15 ~ 25 minuten 'afkoelen', niets meer aan de hand en weer gewoon geheel vrij kunnen rollen. Dus toch maar naar huis via binnenwegen, waar je met goed fatsoen willekeurig kan stoppen.

Al voor deze beschreven laatste rit (75 staat nu in stalling, mede om dit remprobleem nu definitief op te lossen) waren de hoofdremcilinder, de vacuümbekrachtiging en de remkrachtverdeler gereviseerd, danwel vervangen. Alle remzuigers en remblokken bewogen/bewegen soepel en ook is de remvloeistof meermaals vervangen.

Onlangs de 75 weer even uit de garage gereden om de motor te laten lopen en alles even te laten bewegen. Wat schetst mijn verbazing; na het kort intrappen van de rem rolde de 75 opnieuw heel zwaar. Toen een ontluchtingsschroef op de rechtervoorklauw iets gelost en de 75 was direct weer gangbaar.

Nieuwe remleidingen (en revisiesetjes voor de remklauwen rondom) liggen al een tijdje klaar, maar ga binnenkort toch eens proberen dit effect op te roepen en dan in plaats van de ontluchtingsschroef op de rechtervoorklauw, de rechtsvoor-remleiding op de remkrachtverdeler te lossen. Als dit het zwaar rollen dan ook direct verhelpt, zit het dus niet in de remleiding tussen remkrachtverdeler en rechtervoorklauw en ben ik het ook even kwijt.

De eerdere uitgevoerde revisies/vervangingen stonden toch al op de to-do-lijst voor deze 75, dus in mijn geval een soort trail and error, maar dan omdat deze onderdelen toch al aan de beurt waren.

Bij dit soort problemen wil ik toch graag de oorzaak weten en niet maar proberen of het na het vervangen van een onderdeel misschien over is. Zeker na het laatste incident zat ik bepaald niet meer echt lekker achter het stuur...



Overigens, ik las ook iets van kopervet voor de remmerij: no-offence maar imho is dat iets van vroeger toen er nog geen keramisch vet bestond...

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: za okt 14, 2017 23:12
door Dirk-33
Dat kopervet ging volgens mij over de geleide pinnen bij een zwevend zadel klauw, daar moet ATE blauw in niet koper. Op de blokjes kan gerust een hele kleine hoeveelheid kopervet bij de raakvlakken. Maar als alle raakvlakken in de klauw goed schoon zijn en de blokken een plastic anti piep plaatje hebben, is vet überhaupt niet eens nodig

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: zo okt 15, 2017 23:07
door AR823
Je wilt niet weten hoeveel kracht je met bhv de rembekrachtiger uitoefent op de remmen.
Als het dan uit zichzelf terug moet gaat dat bijna niet, het is de veerkracht die dan nog iets lost.
Als zelfs taaie copaslip de remmen doen blijven hangen! De test met het lossen van de ontluchtingsnippel
wijst dus op een verstopte remslang.

Re: "Brake assist"... maar ongewenst !!!!

Geplaatst: vr jan 26, 2018 18:06
door GTA287PK
Geheel in de Italiaanse geest heeft het probleem zich, eigenlijk al weer een x-aantal weken, vanzelf opgelost... Go figure...