Robert159
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di aug 29, 2017 16:31

raammechanisme 159

wo aug 30, 2017 20:22

Goedenavond,

Al ruime tijd volg ik met veel plezier dit forum, maar nu heb ik toch zelf ook een vraag voor jullie.

Sinds enige jaren heb ik een Alfa Romeo 159. Afgelopen maandag hoorde ik een flinke klap en bleek het linker achter raam naar beneden gezakt. Mijn vermoeden is dat het raammechanisme het begeven heeft. Ik heb reeds de deurbekleding kunnen verwijderen en hoor het motortje zoemen, dus deze werkt nog. Nu krijg ik de aluminium kleurige plaat niet verwijderd, ik durf niet te veel geweld te gebruiken omdat ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie....

Ik heb dus de deurbekleding verwijderd, de 9 bouten op de plaat verwijderd. De 2 die het raammechanisme bevestigen aan de achterzijde van de aluminium plaat verwijderd. Het motortje er af gehaald (nog niet op bijgevoegde foto). Kabeltjes ontkoppeld. Het lijkt nu alleen met de kitlaag nog vast te zitten op de deur... Maar durf niet te veel geweld te gebruiken. Vergeet ik iets? Of moet ik iets minder voorzichtig zijn...?

Graag jullie hulp!

Alvast bedankt!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: raammechanisme 159

wo aug 30, 2017 21:03

Bekend issue, wellicht heb je iets aan dit eerdere topic: viewtopic.php?f=7&t=62482&p=923458
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Robert159
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di aug 29, 2017 16:31

Re: raammechanisme 159

wo aug 30, 2017 21:40

Bedankt, ik had dat topic doorgelezen. Ook een Duitse en Engelse versie op andere fora (zover ik dat begreep...). Overigens zie ik daar nergens terugkomen dat het deurslot (3x torx) losgehaald moet worden, zoals in het in het genoemde topic?

Ik wilde even zeker weten of ik niks vergeet. Ik heb weinig ervaring hiermee, maar wil niet te grof te werk gaan... Dus vandaar mijn vraag. Is het nu een kwestie van iets meer kracht zetten? Wellicht iets tussen de kit-rand zetten om deze los te krijgen?

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: raammechanisme 159

do aug 31, 2017 00:16

Voor het verwijderen van het paneel eerst de ruit loshalen van het mechanisme. Hiertoe de zwarte dop verwijderen en door het gat de plastic clip van de ruit klikken. Je moet de ruit dan wel eerst ca. halverwege zetten om er bij te kunnen. Dan de ruit tijdelijk helemaal omhoog fixeren met bijv. duct tape. Je kunt dan het raammechanisme aan de plaat laten zitten, geheel kun je er zou uit manoeuvreren. Kun je het raam niet op een geschikte hoogte krijgen, dan zal het ook wel lukken door het mechanisme van de plaat af te schroeven, dan de plaat te verwijderen en dan pas het mechanisme van de ruit af te koppelen.

3x Torx kan ik mij ook niet herinneren. Ik had op onderstaande foto wel de kabel van de deurgreep (en de stekker van het slot) losgenomen omdat ik het paneel er even helemaal uit wilde hebben. Eerder had ik aan deze kant al eens het raammechanisme vervangen door het paneel alleen iets van de deur te houden, net ver genoeg om het mechanisme te vervangen. Maar of dat nou zo verstandig was? Met paneel er helemaal af gaat toch handiger denk ik.

Als je alle boutjes uit de rand van het paneel hebt zou hij los moeten komen. Zit niet gekit, het is een opgespoten afdichtstrip die alleen aan het paneel vast zou moeten zitten. Misschien dat het een beetje aan de deur plakt, maar met een beetje kracht moet je hem er toch wel af kunnen halen.

Foto van de binnenkant van mijn deurpaneel, misschien dat het nog iets duidelijk maakt.

Afbeelding
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Robert159
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di aug 29, 2017 16:31

Re: raammechanisme 159

vr sep 01, 2017 13:48

Bedankt Stef33!

Dit was inderdaad het geval. Ik ben iets te voorzichtig geweest. De Afdichting plakte behoorlijk en bleef hier en daar enigszins aan de deur plakken. Ik kon de stekker van het slot en kabel van de deurgreep niet zo makkelijk vinden, dus heb deze laten zitten. Ik had daarmee genoeg ruimte om het raammechanisme te bereiken. Van het plastic hefmechanisme bleek e.e.a. afgebroken en ook de kabel was daardoor losgeschoten.

Eigenlijk zou alleen het plastic gedeelte vervangen hoeven te worden, maar na informeren bij diverse auto-onderdelen winkels bleek dit niet los verkocht te worden. Dus inmiddels heb ik het complete raammechanisme besteld, dit hoop ik een dezer dagen binnen te krijgen. Overigens heb ik het raam tijdelijk gefixeerd door in de ruimte in het portier wat afvoerpijp wat ik nog had liggen eronder te steken. Op deze manier kan het raam niet zomaar ineens naar beneden komen zetten.

Bedankt voor de hulp! :thumbs:

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: raammechanisme 159

vr sep 01, 2017 21:27

Er zit nog wel verschil in prijs tussen met en zonder motortje.
In principe heb je de motor niet nodig, tenzij die toevallig ook overleden is.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Terug naar “Algemene Technische vragen”