Gebruikersavatar
TomVD
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: za apr 26, 2014 21:17
Locatie: Gent, Belgie

1300 Super: trilling boven 90km/u

zo jun 11, 2017 21:29

Beste forumleden,

Graag jullie advies ;

Ik heb zonet een 1300 Super gekocht.

Tijdens de proefrit hoorde ik wat gehuil van het differentieel in de verte, maar ik heb toen niet harder dan 70km/u kunnen rijden.
Toen ik gisteren met de auto naar huis reed merkte ik dat het gehuil behoorlijk toenam boven de 90km/u, maar wat meer is een enorme trilling in de achtertrein boven de 100km/u. Is dit te wijten aan een versleten diff of kan de middenste lager van de aandrijfas hier een rol in spelen? Die kan ik met de hand wat bewegen, lijkt me niet oké. De 'donut' van de aandrijfas aan de bak is op het zicht nog goed.

Is hier op het forum ergens een topic over het zelf vervangen van lagers van de aandrijfas en/of het uitbouwen van het differentieel?

Ciao,

Tom.
916 Spider 2.0TS 2001 "Rosso Proteo"
___________________________
Voorheen Alfa 146JTD, Alfa 156JTD, Lancia Fulvia 1.3s, '91 Spider S4, Giulia 1300 Super '71, GTJ 1300 Junior Unificato '75.

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

Re: 1300 Super: trilling boven 90km/u

ma jun 12, 2017 10:29

Kijk eerst eens naar de Kruis Koppelingen ( 2 ) in de aandrijfas
Deze moeten gangbaar zijn

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 1300 Super: trilling boven 90km/u

wo jun 14, 2017 09:19

Middenlager is lastig te controleren als de as gemonteerd zit. Want hang flexibel in het ophangrubber.

De al genoemde kruisstukken, maar kijk ook naar speling op schuifstuk, speling op centreerlager voorin, centreering (het bolletje) op uitgaande bakas dat ei kan zijn.
Of bouten van de achterste flens die niet vast zitten.
DIe bouten heb je trouwens in twee maten. Namelijk 8mm en 9mm. De 9mm's voor 1750 en 2000. Mogelijk ook Nuova??? Maar dat laatste weet ik niet zeker.

Ja zal de as er even onder vandaan moeten halen om er goed naar te kunnen kijken.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
TomVD
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: za apr 26, 2014 21:17
Locatie: Gent, Belgie

Re: 1300 Super: trilling boven 90km/u

za jun 24, 2017 20:18

De middenlager is volgens mij overleden, kan ik met de hand gemakkelijk 1cm uit zijn centerpunt halen.
Ik zal daar mee beginnen, maar overweeg ook om het differentieel er onderuit te halen. Ik kan een ruildifferentieel gebruiken en ondertussen de mijne ter revisie opsturen.
Staat dit ergens in dit forum beschreven hoe dit best gedemonteerd kan worden?
Via de zoekfunctie vind ik niet onmiddellijk iets terug.

Grt,

Tom.
916 Spider 2.0TS 2001 "Rosso Proteo"
___________________________
Voorheen Alfa 146JTD, Alfa 156JTD, Lancia Fulvia 1.3s, '91 Spider S4, Giulia 1300 Super '71, GTJ 1300 Junior Unificato '75.

Gebruikersavatar
TomVD
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: za apr 26, 2014 21:17
Locatie: Gent, Belgie

Re: 1300 Super: trilling boven 90km/u

wo aug 16, 2017 16:05

Update:

Kruiskoppeling vervangen + tussenlager cardan + achterste ophangsteun van de versnellingsbak.

Afbeelding

Auto rijdt nu trilvrij!
Ook de rempomp is vervangen omdat de pedaaldruk nogal sponzig werd. Ontluchten bracht maar tijdelijk soelaas.

Als winterproject ga ik toch het differentieel eronder uit halen, nog teveel geluiden uit deze regio.
Ik heb reeds een ruildiff liggen en wil terwijl de achterste ophangingsrubbers vervangen waar nodig + nieuwe schokdempertjes plaatsen.

Dus nog even een warme oproep : staat dit ergens beschreven in dit forum hoe je het best het diff van een 105 er onderuit haalt?
Lijkt me vrij straigt-fwd, maar wat met de banden waarin het diff hangt? Hoe worden die best losgemaakt?
Grt,

Tom.
916 Spider 2.0TS 2001 "Rosso Proteo"
___________________________
Voorheen Alfa 146JTD, Alfa 156JTD, Lancia Fulvia 1.3s, '91 Spider S4, Giulia 1300 Super '71, GTJ 1300 Junior Unificato '75.

Terug naar “Algemene Technische vragen”