ALFASPIDER
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 05, 2017 13:22

Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

ma jun 05, 2017 16:54

Beste Alfaliefhebbers,

Ik heb hier een Alfa Spider 1983 die reeds meerdere jaren stil staat.
Nu heb ik deze terug tot leven proberen te wekken, jammer genoeg zonder resultaat :(

Nu ben ik niet zo heel bekend met Alfa's en zeker niet met de oldtimers.

mijn bevindingen:
De motor draait goed rond maar springt niet aan.
Er komt benzine uit de mechanische benzinepomp.
Heb een nieuwe benzinefilter gemonteerd.
Inlaatrubbers vervangen (hadden scheuren).
Nieuwe bougies.
Wagen loopt ook niet op startpilot.
Alle 4 de cilinders hebben ongeveer 10 bar compressie (minieme afwijking onderling).
Geen oliedruk volgens het metertje in het dashboard.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de carburateurs op te gieten (dubbele solex 40mm) met nieuwe benzine. indie ja hoe?
Of via een externe tank eens te proberen, waar sluit ik die dan het best aan?
In de benzinetank zit niet erg veel vuil, volgende stap is om de oude benzine eruit te halen.
Ik ga de ontsteking dan ook eens controleren, maar moet mij eerst even verdiepen in deze materie.

Iemand goede raad of tips?
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

ma jun 05, 2017 17:03

Eerst kijken of hij vonkt!

Oude benzine is een crime loopt hij echt niet op.

5ltr can slangetje erin en aansluiten op de zuigende kant van de benzinepomp.

Tevens vlotterdeksels eraf en kijken of er veel zooi onderin ligt.

Indien het er schoon uit ziet benzine erin gieten en vlotterdeksels weer monteren.

Zoniet carbs uit elkaar halen en schoonmaken liefst ultrasoon en nieuwe pakkingen en membramen monteren.

Indien er vonk(ontsteking op tijd) ,compressie en mengsel is dan moet hij wel een teken van leven geven.

Ik zou trouwens wel eerst even doorstarten zonder bobinekabel tot dat er oliedruk is voor dat er vonk bij komt.

Ook een goede tip is om het klepdeksel er even af te halen en de nokkenassen van wat olie te voorzien en tevens kijken of de boel op tijd staat!

Succes

Gebruikersavatar
GTV6 2.5 FL
Member
Member
Berichten: 122
Lid geworden op: di feb 23, 2016 11:48
Locatie: Tussen de Alfa's

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

di jun 06, 2017 11:19

Oude benzine is een crime loopt hij echt niet op.
Wil toch even zeggen dat in een van mijn Nord Alfa's (weliswaar met Webers) ook al 5 jaar oude benzine zit en die start probleemloos.
Als je benzine minder oud is zou dat geen probleem mogen zijn....
Alfa Romeo, tecnologia vincente. Da sempre.

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

di jun 06, 2017 17:29

Oude benzine is een crime loopt hij echt niet op.
Wil toch even zeggen dat in een van mijn Nord Alfa's (weliswaar met Webers) ook al 5 jaar oude benzine zit en die start probleemloos.
Als je benzine minder oud is zou dat geen probleem mogen zijn....

Benzine van tegenwoordig (en geen 5 jaar oud) is na 6 weken al drap!

Tenzij je een knappe soort koopt zoals BP ultimate 98 of Competition 102

gr Jan

ALFASPIDER
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 05, 2017 13:22

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

za jun 10, 2017 17:01

Vandaag terug even tijd gevonden om verder te werken aan de Alfa.
Ik ben begonnen met te proberen oliedruk op te bouwen....
Tevergeefs, niets van oliedruk :cry:
Hoe kan ik uitsluiten dat het metertje stuk is? ( externe meter? waar sluit ik die aan?)
De wagen Staat al 2 jaar stil bij mij, bij de vorige eigenaar stond ze ook al enige tijd stil. Hoelang weet ik niet precies.
Hij had hem al rijdend weggezet.. maarja zegende woorden...
Is er ergens een zekering voor de metertjes apart. Want niets van de metertjes werkt blijkbaar. Ook het olielampje brandt niet bij het contact maken.
Heb nog niet veel hiernaar gekeken maar heb wel al gezien dat het een complete warboel is.
( meer werk, meer plezier :P ).

Kleppendeksel heb ik eraf gehaald, alles lijkt in orde, nokkenassen wat ingeolied .
Toe ik de wagen kocht stond het oliepeil wel heel laag en heb toen opgevuld met dikke/ classic olie die ik staan had van mijn Volvo's, misschien ligt dit hier aan?
Misschien ergens een verstopping? oliepomp kapot? Wat is typisch voor dit soort motoren?

Hopelijk brengt iemand raad.
Alvast bedankt en fijn weekend!

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

zo jun 11, 2017 22:26

ik zou inderdaad eerst kijken met een mechanische olidrukmeter of hij echt geen oliedruk heeft of dat het aan de meter/zender ligt. Meestal is dat laatste het geval.
Onder de carburateur van de 4e cilinder net boven de startmotor zit de oliedrukzender. draai die eruit en sluit daar de mech. meter op aan.

Mvg, Richard
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

ma jun 12, 2017 21:31

Startprobleem ligt natuurlijk niet aan de oliedruk. Op tijd een vonk en wat benzine, meer heb je niet nodig.

Oliedruk is natuurlijk wel belangrijk, maar als je die niet hebt moet hij sowieso uit elkaar.

ALFASPIDER
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mei 05, 2017 13:22

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

di jun 13, 2017 17:48

Startprobleem ligt natuurlijk niet aan de oliedruk. Op tijd een vonk en wat benzine, meer heb je niet nodig.
Ja natuurlijk, maar wil niet meer verder proberen om hem te starten alvorens ik zeker ben van oliedruk te hebben.
Heb Vandaag een oliedrukmeter besteld. Komende Zaterdag weten we meer :D

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Alfa Spider 1983 dubbele solex slaat niet aan.

wo jun 14, 2017 09:32

Als ik je verhaal lees dan klinkt het als elektrisch.
Geen spanning voor de instrumenten, en vermoedelijk ook niet naar de ontsteking. Immers op remmenreiniger/contactspray slaat hij ook niet aan. De vermoedelijk helemaal geen vonk.

Aangezien je aangeeft dat bedrading een rommeltje is (origineel ook niet echt heel netjes overigens) zou ik eerst eens werkplaatshandboek met elektrisch schema's erin aanschaffen. Kost je de kop niet.

Mogelijk is je contactslot slecht, of gewoon lamme stekkertjes op de zekeringkast.

De draden vanaf de zekeringkast tbv voeding instrumenten zijn roze.
De bruine draad die van contractslot naar zekeringkast gaat verzorgd voeding voor diverse contactgeschakelde verbruikers, dus ook de instrumenten.
Vanaf contactslot naar ontsteking groen zwart.
Vanaf contactslot naar startrelais/startmotor zwart

Goede betrouwbare webshop voor auto elektra materiaal: http://www.rdae.nl Een aanrader.

Nog even over oliedruk, een 105 serie heeft een los onderste carterdeksel. Eenvoudig te lossen met circa 20 M6 boutjes. Als een auto lang stil heeft gestaan haal dat deksel dan los voor inspectie carter, vermoedelijk ligt er dikke laag drab in.
Idem voor nokkenasdeksel, vermoedelijk veel troep rond de klepbekers.
Niet veel werk, en stuk beter voor de motor, mocht die wel aan slaan binnenkort.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”