Pagina 1 van 3
Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: za jun 03, 2017 12:26
door RubensGiulia
Beste alfaliefhebbers,
Ik zit de overwegen om de Solex 40 ADDHE carbs te vervangen door Weber 40 Dcoe. Mijn eerste vraag, kan dat uberhaubt? Ik snap dat ik dan opzoek moet naar een pakket met de juiste sproeiers etc... Ik heb gezien dat webers met type nummers werken (40dcoe106 ed) maar heb het idee dat het niet zoveel uutmaakt.
De reden dat ik dit wil is om dat er maar weinig ondersteunig is in vergelijking met weber, weinig onderdelen ( dus wie weet moet ik ooit sowieso uitwijken naar een andere carbs). Krijg het idee dat webers veel gebruiksvriendelijker zijn.
Hopelijk kan iemand mij helpen!
Mille grazie!

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: za jun 03, 2017 13:05
door jan1300
Welke motor?
gr Jan
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: za jun 03, 2017 13:38
door RubensGiulia
Gaat om een 1300 giulia nuova motor. Wil misschien een 2hands 40dcoe106/7 aanschaffen.
Zie in je tabel dat ze op een 1600 zitten.
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: za jun 03, 2017 16:27
door jan1300
Gaat dus niet werken.
Je zal moeten zoeken naar 40DCOE28
In ieder geval carbs met een venturi van 28.
Wat is er mis met Solex.
Wat moeilijker met afstellen maar wel een goede carburateur.
Tuurlijk veel vinden van niet maar dat is maar een mening.
Solex kom je veel tegen in Alfa's dat is niet zomaar natuurlijk.
Ik zou zeggen reviseren en ze gaan weer 40 jaar mee.
Dan heb je in ieder geval een set die bij je motor hoort.
Gr Jan
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: za jun 03, 2017 17:27
door RubensGiulia
Aaah. Ik dacht die nummers gewoon een type was van een bepaald jaar en dat je de inhoud van een weber dan zelf samen kan stellen op specs van je motor kwa venturi ed. Komt er op neer dat je dan ook geen nieuwe weber op je motor kan zetten??
Geloof ook zeker dat het geen slechte carbs zijn hoor solexen, maar als ik sproeiers via ebay moet gaan bestellen ed... Tenzij je nog een goeie tip heb

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: za jun 03, 2017 17:59
door wims
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: za jun 03, 2017 18:14
door RubensGiulia
Daar heb ik gekeken en het begint al met de tekst: is vergelijking tot de weber en dellorto carbs is er van solex bijzonder weinig te verkrijgen... En zie daar dus oo kgeen main jets.
Aangezien ik een sportluchtfilter heb ben ik opzoek naar andere sproeiers. Kan zijn dat ik het ook niet nodig heb aangezien 2 bougies er wel aardig uit ziet maar dat ook 2 weer niet
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 07:54
door jan1300
Daar heb ik gekeken en het begint al met de tekst: is vergelijking tot de weber en dellorto carbs is er van solex bijzonder weinig te verkrijgen... En zie daar dus oo kgeen main jets.
Aangezien ik een sportluchtfilter heb ben ik opzoek naar andere sproeiers. Kan zijn dat ik het ook niet nodig heb aangezien 2 bougies er wel aardig uit ziet maar dat ook 2 weer niet
Die bougies die je bedoelt daar kan het ook olieaanslag zijn!
Wat weet je van de motor?
Olie verbruik?
Compressie?
Klepspeling?
Staat van de nokkenassen?
Een paar voorwaarden voor een juiste verbranding!
Ciao
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 09:09
door DJ
Waarom denk je dat je andere sproeiers nodig hebt?
Alleen omdat je ander luchtfilter hebt??
De kans dat je andere hoofdsproeiers nodig hebt agv alleen een luchtfilter is nihil. (mits carbs goed zijn en origineel zijn voor de motor)
Hoogstens een remluchtsproeiertje oid, als je al andere sproeier nodig hebt.
Gr
DJ
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 09:13
door DJ
Vwb de bougies, kan nogal wat oorzaken verzinnen waarom bougies eruit zien zoals ze eruit zien, zie ook de post van Jan.
Voordat je blind staart op bougies moet eerst alle andere basis zaken kloppen.
En bougies trekken nadat je eerst 5 of 10 minuten door de woonwijk heen met mininale belasting naar je garage bent getokkeld is ook nutteloos.
Gr
DJ
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 09:53
door RubensGiulia
Daar heb ik gekeken en het begint al met de tekst: is vergelijking tot de weber en dellorto carbs is er van solex bijzonder weinig te verkrijgen... En zie daar dus oo kgeen main jets.
Aangezien ik een sportluchtfilter heb ben ik opzoek naar andere sproeiers. Kan zijn dat ik het ook niet nodig heb aangezien 2 bougies er wel aardig uit ziet maar dat ook 2 weer niet
Die bougies die je bedoelt daar kan het ook olieaanslag zijn!
Wat weet je van de motor?
Olie verbruik? Heb nog niet veel gereden. Zie niks schokkends tot nu
Compressie? Wou gisteren deze meten maar blijkbaar heb ik een flutmeter gekocht, lijkt kapot te zijn.
Klepspeling? Nog niet nagekeken
Staat van de nokkenassen? Ook niet naar gekeken. Waar kijk je dan naar?
Een paar voorwaarden voor een juiste verbranding!
Ciao
Zie mijn aanvullingen. Dank!

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 09:59
door RubensGiulia
Waarom denk je dat je andere sproeiers nodig hebt?
Alleen omdat je ander luchtfilter hebt??
De kans dat je andere hoofdsproeiers nodig hebt agv alleen een luchtfilter is nihil. (mits carbs goed zijn en origineel zijn voor de motor)
Hoogstens een remluchtsproeiertje oid, als je al andere sproeier nodig hebt.
Gr
DJ
Dat is mij eingelijk een beetje verteld door mensen. Meer lucht daardoor armer mengsel. Maar als ik bougie 2 en 3 zie lijkt het best goed (tenzij er wat anders aan de hand is(
Waar ik nu vooral me zit is de vraag of het nou wel verstandig is om te rijden aangezien 1 en 4 te arm lijken...
Maar ik ga ook zeker even de staat van de motor nakijken. Compressie, klepspeling etc..
Dank!

Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 10:19
door DJ
Als hij al zoveel te arm zou lopen dat je schade krijgt, dan is dat alleen na langere tijd met veel vermogen. Autobahn blazen.
Als je in NL normaal volgens de regels rondtuft zal het wel loslopen. Eerder last van vervuiling...
Motor loopt verder wel goed? Stottert niet? Houd niet in? Slaat niet over? Pakt soepel op?
Originele alfa luchtfilter van een 105 mankeert weinig aan, zit een enorm filter in. En een nieuw papieren filter flowt niet of nauwelijks minder dan een sportfilter.
Origineel luchtfilterbehuizing pakt ook nog eens koude lucht van voor de auto.
Enige reden die ik kan verzinnen voor een ander luchtfilter is omdat het zo lekker klinkt....
Als ik je andere post lees krijg je de indruk dat hij ergens valse lucht trekt, daar zou ik me meer zorgen over maken.
Als de basis in orde is kan je de auto een keer laten rollen, dan weet je wat.
Of als je het leuk vind je in de materie verdiepen en zelf gaan rijden op rustig stuk weg met meetapparatuur. (CO meter en/of wide band lambda) Alleen dan geld wel: meten is weten, maar weet wat je meet.
Gr DJ
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 10:27
door MiaGiulia
Wat zowel Jan als Dirk Jan als aangaven, wat is er mis met Solex?
Is op mogelijke slijtage op de asjes (en daarmee valse lucht) niets mis mee is mijn ervaring.
Wat betreft situatie van jouw motor & carbs zou je kunnen overwegen om bij bv Bas Autoservice een rollenbak test te doen. Dan weet je mogelijk in een keer waar of wat je zou kunnen of moeten aanpakken.
http://www.basautoservice.nl/prestatie
Re: Weber Dcoe ipv solex op Giuul 1300
Geplaatst: zo jun 04, 2017 11:08
door DJ
Waarom denk je dat je andere sproeiers nodig hebt?
Alleen omdat je ander luchtfilter hebt??
De kans dat je andere hoofdsproeiers nodig hebt agv alleen een luchtfilter is nihil. (mits carbs goed zijn en origineel zijn voor de motor)
Hoogstens een remluchtsproeiertje oid, als je al andere sproeier nodig hebt.
Gr
DJ
Dat is mij eingelijk een beetje verteld door mensen. Meer lucht daardoor armer mengsel. Maar als ik bougie 2 en 3 zie lijkt het best goed (tenzij er wat anders aan de hand is(
Waar ik nu vooral me zit is de vraag of het nou wel verstandig is om te rijden aangezien 1 en 4 te arm lijken...
Maar ik ga ook zeker even de staat van de motor nakijken. Compressie, klepspeling etc..
Dank!

Er word zoveel beweerd, om allerlei redenen.
Sproeiers hebben een bereik waarin ze voldoen. Iets meer lucht (als er al meer lucht in de motor in gaat met alleen ander filter) betekend dus niet gelijk dat je perse naar een andere sproeier moet.
Maak de basis in orde en ga meten.
En als de materie je echt interesseert, koop een boek en lees je in. Dan mis je nog steeds de jaren praktijk ervaring met carb's die sommige oude(re) knakkers hebben, maar dan ben je in ieder geval een eind op de goede weg. En negeer de meeste BS op internetfora. (en ja ik zie de tegenstrijdigheid van deze opmerking op een forum....

)
Gr
DJ