Pagina 1 van 1

Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: do mei 11, 2017 19:20
door crimson
Ik wil onder de Duetto weer stalen velgen met nokken monteren. Helaas zijn de velgen alleen geschikt voor tube type banden. Nu rijd ik al jaren met moderne banden, voorzien van binnenbanden en dat gaat tot op heden prima. Echter, ik zou toch liever tubeless rijden. Er zijn al vele discussies gevoerd of het wel/geen gevaar/gebruik van binnenbanden, dus dat is niet mijn intentie van dit topic.

De originele velgen zijn niet meer helemaal 100 punten. 2 moeten er worden gericht en daarnaast stoeprandschade. Bovendien zijn een aantal boutgaten enigszins "ovaal". Ik heb pakweg 20 velgen liggen en meerdere velgen hebben 1 of meerdere ovale gaten...

Ik overweeg om of:
1 zgn. "humps" op de velg te laten lassen. Hierdoor gebruik van de bestaande originele velg, waarmee ik dan tubeless banden kan gebruiken.
of
2 Het hart uit een velg laten verwijderen en in een nieuwe ring/velgbed laten lassen. Bovendien heb je dat gelijk een nieuwe onbeschadigde, rechte velg. Tevens de mogelijkheid om de ET waarde aan te passen en of de velg te verbreden van b.v. 5,5 J naar 6 J. Maar daar gaat het mij niet om.

Ik heb wat rondgebeld en op het net gesurfd en inmiddels een aantal aanbieders gesproken. Het zou probleemloos moeten kunnen.

Heeft er iemand ervaring met een dergelijke aanpassing? Zie ik consequenties over het hoofd?

Johan

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: do mei 11, 2017 22:17
door giuliettaevo
Zou precies zo moeten kunnen zoals jij het zegt.

Passende moderne velg zoeken met juiste afmetingen en dan hart wisselen is geen probleem.

Maar zijn audi 80 velgen geen optie? Alleen naafgat aanpassen.

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: vr mei 12, 2017 09:33
door DJ
In het verleden de nodige velgen laten verbreden en ET waarde aanpassen.
Kan, maar zit wel eens een "afzwaaier" tussen mbt slingeren en centreren.
Ik doe het ieder geval niet meer.

Toen wij 15" nokjes velgen voor tubeless en niet te smal wilden hebben we setje Saab (9000?) gepakt en daar nokjes op gemaakt.
Een kenner ziet natuurlijk wel gelijk dat velghart niet origineel is.
Maar je hebt wel onverprutste stalen velgen voor tubeless van 6J (of 7??) breed.
Spacertje om beetje met ET te rommelen.

Gr
DJ

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: za mei 13, 2017 00:05
door crimson
Bedankt voor jullie reactie.

Een setje Audi staal heb ik liggen, maar dat is 15". Een 1750 heeft 14", bovendien, qua looks niet ideaal. Maar dat is vooral een kwestie van smaak.

In ieder geval mooi dat het kan. Jammer van de "afzwaaier".Bedoel je daarmee dat een goed resultaat kennelijk niet altijd gegarandeerd kan worden?

Over nokken monteren had ik nog niet nagedacht. Ben nieuwsgierig hoe je dat hebt gedaan. Bestaande nokken op nieuwe velgen gelast?

Ik heb foto's toegestuurd gekregen hoe het werkt. Lijkt mij toch best ideaal, op voorwaarde dat de velgen goed zijn gericht, gecentreerd etc. Ik wil binnenkort eens gaan kijken en horen of ze de kwaliteit kunnen garanderen.

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: di mei 16, 2017 08:16
door bralfa
Stalen velgen pakken van een type 3 spider en deze van nokken voorzien....

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: di mei 16, 2017 08:57
door crimson
Dat zou wellicht ook kunnen.

Zien type 3 spider velgen er identiek uit? Nou ben ik best handig met een slijper en lasapparaat, meer "even" nokken er op lassen is best een klus. Qua maatvoering komt het nogal precies om de wieldoppen goed te laten passen, maar niet onmogelijk. Ik neem aan nokken uit andere velgen verwijderen en hergebruiken?

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: di mei 16, 2017 09:33
door crimson
Overingens ben ik komende vrijdag bij een machinefabriek die het hart uit een velg kan verwijderen en opnieuw plaatst in een nieuwe ring/bed met humps. Eens aanhoren en zien hoe dat werkt en welke kwaliteit te behalen valt.

Ter voorbereiding hierop de bout/moer gaten gemeten en deze varieerde van bij 15 mm tot iets meer dan 17 mm, al dan niet rond of ovaal! Het schijnt dat "ongenuanceerd" gebruik van luchtgereedschap hiervan door oorzaak is ;-).

Ik heb e.e.a. laten beoordelen door Nico Bakker Framebouw (bekende naam voor speciaal richt/las/frees/draai werk voor motoren en auto's). De verschillende maten zouden geen kwaad kunnen mits de aanslag/raakvlak van de moer in aangespannen situatie niet de naaf raakt. Bovendien moeten de juiste moeren worden gebruikt. Uiteraard sluit een rond gat beter aan, dan een ovaal gat.

Ik heb een set van 5 velgen samengesteld met de kleinste maat bout/moer gaten.

Met pakweg 20 stalen velgen, heb ik een overeenkomstig aantal moeren in vele varianten. Vrijwel allemaal hebben ze een conisch/tabs toelopende vorm.

Ik was in de veronderstelling dat er een verschil is tussen moeren voor stalen en aluminium velgen

Vragen:
1 Weet iemand de fabrieksmaat van de bout/wielgaten, stalen velgen 105 serie 4 * 108? Wellicht te meten bij een origineel ongebruikt reservewiel?
2 Weet iemand wat de juiste moeren zijn voor deze stalen velgen? En welke dan voor aluminium?

Na vrijdag weer verder.

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: di mei 16, 2017 10:08
door jan1300
In mijn Bertone ligt een ongebruikt nieuw origineel reserve wiel die mag je wel even lenen als voorbeeld!

Gr Jan

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: di mei 16, 2017 14:09
door crimson
:thumbs:

Re: Velgen voorzien van "humps" t.b.v. tubeless banden

Geplaatst: wo jun 14, 2017 17:18
door crimson
Inmiddels zijn de harten uit de originele velgen gedraaid en in andere velgbedden/ringen gelast. Het ziet er wat mij betreft prima uit. Ook de "hump" t.b.v. tubeless banden in de velg valt nauwelijks op. Binnenkort worden de banden gemonteerd. Ofschoon mij was verzekerd dat de wielen recht en rond zouden zijn na de laswerkzaamheden, toch een spannend moment. De wielen staan nu in de epoxy, maar na de vakantie in de verf en blanke lak. Ik zal binnenkort even foto's plaatsen.

Johan