Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

vr mar 03, 2017 19:43

Ik heb niets gevonden aan de cardanas zelf, alles lijkt daar in orde. Tot nu toe is het enige wat ik gevonden heb de ongelijke lengte van de bevestigingsbouten aan de flens van de versnellingsbak. Hier zitten nu 3 gelijke bouten in. Omdat ik ivm een olielekkage de motor er ook even uit heb gehad, heb ik nog niet kunnen rijden, maar binnenkort moet dit lukken. Ik houd jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door LC op ma mar 06, 2017 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kodjo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 65
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 11:55
Locatie: Arnhem

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za mar 04, 2017 23:05

Als je de achterste donut verwisseld hebt denk ik inderdaad aan het lager in die donut. In dit forum (viewtopic.php?f=8&t=77917) staan de juiste foto's (klein beetje naar beneden scollen). Zelf ergug lang aan het zoeken geweest en het is zo simpel :evil:

Gebruikersavatar
gtv1981
Full Member
Full Member
Berichten: 453
Lid geworden op: di dec 21, 2010 19:41
Locatie: sint niklaas

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

ma mar 06, 2017 21:26

Tja
Als je van buitenaf kijkt lijkt alles in orde als het gemonteerd is

Ik heb bij mijn vorige gtv6 de as ook 3keer opnieuw gemonteerd voor dat dat busje goed gemonteerd was :evil:

Het is een soort centerlager dat de torsie van de donut opvangt

Ben blij dat er toch mensen zijn die er baat bij hebben bij mijn project :mrgreen:
gr Sven

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

di mar 07, 2017 10:31

Probleem is dat de huidige nieuwe donuts een te krappe passing hebben voor dat lagerbusje. Als je dan flink doordruk pers je het lagertje gewoon kapot. Eerst goed de donut meten voordat je hem plaatst en eventueel het gat ruimen.

Gebruikersavatar
LC
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Sint-Oedenrode

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

za apr 15, 2017 11:16

Ik zou nog even laten weten hoe het is afgelopen: Door omstandigheden heb ik deze week pas voor het eerst met de Alfetta kunnen rijden en het lijkt er op dat de onbalans is verdwenen :D .
Het enige dat ik heb veranderd is dat de 3 bouten, waarmee de cardanas aan de versnellingsbak vastzit, nu van gelijke lengte zijn. Daarnaast heb ik nu op jullie advies de motor even laten ronddraaien op de startmotor (met de bougies eruit) voordat ik de bouten aan vliegwiel, versnellingsbak, en die van het steunlager in het midden, definitief heb vastgedraaid.

Dus: Problem solved! Op naar de volgende klus....

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Onbalans aandrijflijn Alfetta

zo apr 16, 2017 18:28

Mooi dat het opgelost is.
Achteraf (altijd makkelijk achteraf...) iets soortgelijks wel eens gehad met cardanas van mijn 75TS racer.
Einde seizoen gedemonteerd ivm wzh aan de auto en aan de kant gelegd omdat alle hardy's in goede staat waren.
Na de winter, begin seizoen weer gemonteerd: trillen.
Niks aan gedaan (was ook geen tijd meer voor ivm raceweekend voor de deur...) en even aangekeken. Vanzelf goed gekomen.
Moest blijkbaar ook even zetten?

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”