Pagina 1 van 1

distributieriemen 33

Geplaatst: vr jan 21, 2005 19:23
door ikke
Heeft iemand enig idee of de distributieriemen van een 33 hetzelfde zijn van een type 2, als die van een type 3?. :?
En hoe moeilijk zijn ze te verwisselen?, ik kan wel wat probleempjes oplossen, als koppelingscilinders, dynamo, termostaat enz, of kan ik dit beter overlaten aan een proffessional?

etienne

RE: distributieriemen 33

Geplaatst: vr jan 21, 2005 20:01
door Koen
Volgens mij zit er verschil op, maar ben niet zeker. Dacht dat die van type 3 iets groter zijn.

Zelf vervangen moeilijk? Zorg zeker dat je goed gedocumenteerd bent en ook dat je weet wat je doet. Als je helemaal geen motorkennis hebt (bv zet hem in BDP) of in geval van twijfel zou ik er zeker niet zelf aan beginnen. Als je de riemen vervangt, moeten ze wel juist gemonteerd worden, anders heb je stukken !

Gebruik de zoekfunctie op het forum even. Vervangen van de riemen is al meermaals besproken geweest.

RE: distributieriemen 33

Geplaatst: vr jan 21, 2005 20:20
door Rens 1.7QV
Er zit wel verschil in. De riemen die bedoelt zijn voor een boxermotor met mechanische klepstoters zijn iets korter dan degene voor een boxer met hydraulische.

Je hebt een type 2 1.5 TI dus heb je mechanische klepstoters dus moet je die ook hebben. :wink:

Rens

RE: distributieriemen 33

Geplaatst: vr jan 21, 2005 21:47
door Maxtor
Volgens de vraagbaak zit er ook verschil in tussen het monteren van een riem bij de 1700 en de 1300/1500. Volgens de vraagbaak hoef je de riemen bij een 1300 niet na te spannen, dit moet volgens de vraagbaak bij een 1700 wel. Volgens mij moet je een 1300 wel degelijk naspannen. Iemand de riempjes vervangen van een 1300 ooit?

RE: distributieriemen 33

Geplaatst: vr jan 21, 2005 22:03
door Michel
ééntje met hydraulische klepstoters is net iets langer....
te herkennen aan het aanwezig / niet aanwezig zijn van klepdeksels

RE: distributieriemen 33

Geplaatst: vr jan 21, 2005 22:29
door Luc33
Mijn vader heeft vaak genoeg (8) de D-riemen van mijn of vrienden zn 33's vervangen. Hij is immers Alfa monteur geweest in de Sud, Guilietta en Alfetta periode.

Ik demonteer alles, en hij zet de riemen erop en spant de spanners. e.d.

Hij heeft al riemen van 1.3 tot 1.7 16v boxermotoren vervangen en nog maar 1 keer ( bij een 16v ) moeten naspannen omdat diegene licht getik van de motor hoorde. Opnieuw gespannen en het getik was weg.

Luc
33

Re: RE: distributieriemen 33

Geplaatst: za jan 22, 2005 10:37
door Huib
Volgens de vraagbaak zit er ook verschil in tussen het monteren van een riem bij de 1700 en de 1300/1500. Volgens de vraagbaak hoef je de riemen bij een 1300 niet na te spannen, dit moet volgens de vraagbaak bij een 1700 wel. Volgens mij moet je een 1300 wel degelijk naspannen. Iemand de riempjes vervangen van een 1300 ooit?
Lijkt me wel, tenminste ik doe het altijd.
Je draait de motor naar een positie waarin geen enkele klep op tuimelen staat, zodat er door de klepveren geen druk op de nokkenas wordt uitgeoefend. Dan kan de spanner de riem om de juiste spanning zetten en kun je de spanner vastzetten. Die positie kun je vinden mbv een merkteken op de krukas, en ligt voor de linker nokkenas één krukasomwenteling verder dan voor de rechter (of andersom).

RE: distributieriemen 33

Geplaatst: zo jan 23, 2005 18:02
door Maxtor
Huib,

Dat merkteken is toch een driehoekje?