Macaco
Full Member
Full Member

Verschillen cardanassen

zo jan 29, 2017 21:16

Ik heb een aantal cardanassen liggen, maar weet niet van alle waar ze van zijn. Ik kan zo ook geen info vinden over de verschillende lengtes, boutgaten, etc.

Misschien dat hier iemand wat kan identificeren en aan kan vullen, later ook weer handig voor anderen.

Hier de korte stukken:

Afbeelding

De lange stukken:

Afbeelding

De middelste 3 lange zijn hetzelfde, 105 serie, maar daar is volgens mij nog een vanaf bouwjaar...
Boutgaten flensen 9 mm, behalve bij de rechtse lange: 8 mm.
GT 1300 Junior '66

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: Verschillen cardanassen

ma jan 30, 2017 03:23

De korte:
Meest links kan ik totaal niet plaatsen. Wel van alfa??
De andere ben ik verbaasd over lengte verschil, mij is altijd verteld dat voorste helft van cardan voor alle 105 even lang is.

De lange:
Meest links is van transaxle.
Middelste zien er uit als gewone 105 serie assen. Om te zeggen van welk model moet je lengte opmeten.
De rechter herken ik niet als 105 cardan. Wat niet wil zeggen dat het niet zo is.

Gr
DJ

Macaco
Full Member
Full Member

ma jan 30, 2017 20:42

De lange:

De middelste zijn in kortste toestand 92 cm.

Ik heb de verschillen onder de auto nog nooit gemeten, maar puur theoretisch zou ik zeggen dat juist het achterste gedeelte van alle 105 modellen hetzelfde is. De draagarmen zijn dat ook en ik verwacht dat het knikpunt van de as t.o.v. het voorste draaipunt (ophangpunt) van de draagarm gelijk is bij alle.

Of alles op de foto's van Alfa is durf ik niet te zeggen. Ging er wel vanuit, maar weet het niet zeker.
GT 1300 Junior '66

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jan 30, 2017 21:46

Staan er geen onderdeelnummers op?
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Macaco
Full Member
Full Member

ma jan 30, 2017 22:23

Alleen op de lange rechtse zie ik iets dat over is van wit gedrukte cijfers. Verder kan ik niets ontdekken qua nummers helaas.
GT 1300 Junior '66

Macaco
Full Member
Full Member

zo mar 26, 2017 21:49

Afbeelding

Even een update. nieuwe foto, assen anders neergelegd en een set toegevoegd.
1) Bovenste set komt net van mijn GT. Oud type, dus 60 mm doorsnede voorstuk, 8 mm boutgaten en ander lagerblok (nou ja, blok, alleen een gammel rubber).
2) Even lang voorstuk als 1, nieuwer type, 70 mm doorsnede en 9 mm boutgaten. Langer laatste stuk. Giulia.
3) Langer voorstuk dan 1 en 2, 70 mm doorsnede en 9 mm boutgaten Volgens mij hoort hier een laatste stuk bij dat hetzelfde is als 2. Lijkt me dan Berlina.
4) Volgens mij horen dit voor- en eindstuk bijelkaar. Schuifstuk zit hier op een andere plek. Kan de logica er niet van inzien (misschien hoort voor en eind andersom of eind omgedraaid?). Transaxle? Of misschien wel helemaal niet Alfa.

Mijn gedachte dat gezien dezelfde ophanging GT/Giulia/Berlina het eindstuk altijd wel hetzelfde zal zijn was dus fout.
GT 1300 Junior '66

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo mar 26, 2017 21:57

Zit zeker niks van transaxle tussen.

Nooit de nummers gecontroleerd maar mij is altijd dat alle voorstukken even lang zijn en verschil in wielbasis word gecompenseerd met achterste deel.

De 9mm bouten zou 1750/2000 zijn en 8mm bouten 1300/1600.
Wellicht later gestandaardiseerd?? (Nuova's en Unificato's?)

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”