Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 12:46

Gisteren hebben we de versnellingsbak van mijn Alfa 75 TS vervangen. Een heel karwei maar met geslaagde afloop.
Althans, qua alles weer terug bevestigen. Want op het moment supreme trapte ik de koppeling wel erg gemakkelijk omlaag.
Deze kwam vervolgens ook niet meer/heel langzaam omhoog.
Onder de auto was te zien hoe de olie langs de uitlaat eruit druppelde bij iedere koppelingbeweging.
Als ik het goed heb uit de koppelingshulpcilinder.
In ieder geval uit/langs het rubber van het gedeelte dat tegen dat hefboompje aandrukt dat de versnellingsbak in gaat.
Volgens mij dit gedeelte:

Afbeelding

Misschien dat we iets eenvoudigs over het hoofd hebben gezien, maar we konder het niet verklaren..

Alvast dank voor jullie hulp/input! :thumbs:

kroehlur

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 13:14

Slang zit goed en dicht?

Ontluchtingsnippel dicht?

Zo ja - cylinder lek = nieuwe plaatsen.

Wou je zeker niet horen na al je werk. :cry:

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 13:27

Slang zit goed en dicht?

Ontluchtingsnippel dicht?

Zo ja - cylinder lek = nieuwe plaatsen.

Wou je zeker niet horen na al je werk. :cry:
Slang goed dicht ja..ontluchtingsnippel hebben we niet aangeraakt.
Het komt ook echt langs dat rubberen behuizingsgedeelte lopen..
Zou dus idd een defecte cilinder kunnen zijn ja.
Zou misschien gebeurd kunnen zijn doordat de druk eraf is geweest omdat de bak eronderuit is geweest?

En nee dat wilde ik niet horen na 13 uur non stop werken met twee man nee :evil: :wink: :D

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 14:24

Geert@ dat is K. met peren inderdaad. Heb je bij het demonteren die grote borgveer weggehaald en de koppelingcylinder er tussen uit geschoven ?( dat moet haast wel anders had je moeten ontluchten)

Dat kan maar doordat het staafje wat tussen de cylinder en de hevel zit je cylinder nu niet meer op spanning hield kan het cylindertje een stukje uit zijn huisje geschoven zijn en de rubber afdichtingen roest en troep mee genomen heeft waardoor ie nu lekt.

Als je die 6 bouten waarmee die dwarsbalk onder je chassis hangt eruit schroeft kun je je triangel iets laten zakken en creeer je ruimte om die cylinder te vervangen.

Ik las ook dat je sleutelruimte in A'dam zocht. Ik weet nog wel wat op de Wenckebachweg maar dan moet je ff een paar Harleys opzij duwen om te kunnen sleutelen :wink:

Succes met sleutelen... denk maar zo : als je onder je auto ligt sneeuwt het niet op je hoofd..

kroehlur

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 15:00

Ach.

Hoe vaker je het doet - hoe sneller het gaat.

Volgende keer kan je zeker een versnellingsbak omwisselen in 6 uur in je eentje. :wink:

Suc6

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 15:44

Heb je bij het demonteren die grote borgveer weggehaald en de koppelingcylinder er tussen uit geschoven ?( dat moet haast wel anders had je moeten ontluchten)
Volgens mij niet..indien wel, dan had die wel op de grond gelegen. We hebben alles nog goed nagelopen gisteravond en er lag niets.
Dat kan maar doordat het staafje wat tussen de cylinder en de hevel zit je cylinder nu niet meer op spanning hield kan het cylindertje een stukje uit zijn huisje geschoven zijn en de rubber afdichtingen roest en troep mee genomen heeft waardoor ie nu lekt.
Kijk, ik denk dat er zoiets gebeurd is. Er is niets door ons vervangen, aangedraaid of anderzins veranderd daar. Maar door het gewicht van alles wat daar hangt en heeft bewogen kan het zijn dat er een en ander is verschoven.

Zou dit iets zijn wat zonder nieuwe onderdelen te repareren is?
Of moet ik dan zaken gaan reviseren/vervangen, naar je weet?
Ik las ook dat je sleutelruimte in A'dam zocht. Ik weet nog wel wat op de Wenckebachweg maar dan moet je ff een paar Harleys opzij duwen om te kunnen sleutelen :wink:
:D Ik zal voor ik daar mijn sleutelruimte van maak eerst even wat preventief knuppelwerk laten uitvoeren door blauwe mannen met witte pothelmpjes en rieten schilden.

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 15:55

Hoe heb je je systeem dan ontlucht ? Als je dat cylindertje hebt laten zitten... dan heb je dus de slang er naar toe losgemaakt. Dan heb je dus lucht in je systeem zitten..

Dat geeft ook de sympomen die jij beschrijft echter zou ie dan niet moeten lekken ( tenzij je de slang niet vast gezet hebt).

Voordat je opnieuw gaat demonteren zou ik eerst deze 2 zaken checken ( slangen vast en ontluchten). Indien dat allemaal goed is kun je je cylinder er af halen....... open maken en controleren op (roest) groeven. Met heel fijn schuurpapier kun je die cylinderwand als het ware een beetje op honen maar dan moet je ook checken of je rubbertjes geen beschadigingen hebben.

Ik weet eigenlijk niet wat zo'n nieuw ding kost

PS... probeer niet de koppelingcylinder van de Harleys in de sleutelplaats te pakken.. Die passen nl niet :cry:

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 15:58

Vervang het hele cylindertje maar in één keer, bijna net zo duur en véél makkelijker dan oude reviseren. Schrale troost: de oude zal al lek geweest zijn of op het punt gestaan hebben om... Zolang het blijft zitten gaat het nog goed maar zodra er aan gerommeld is gaat het ineens snel.

Jammer maar helaas. Gelukkig is het nu gangbaar! :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 16:15

Hoe heb je je systeem dan ontlucht ? Als je dat cylindertje hebt laten zitten... dan heb je dus de slang er naar toe losgemaakt. Dan heb je dus lucht in je systeem zitten..

Dat geeft ook de sympomen die jij beschrijft echter zou ie dan niet moeten lekken ( tenzij je de slang niet vast gezet hebt).
Systeem niet ontlucht. Was verder geenzins de bedoeling om iets aan de koppeling te doen.
Dat hefboompje dat uit de versnellingsbak komt en tegen de koppelingscilinder drukt zit tegen elkaar aan, dus we hoefde niets los te schroefen om de v-bak eronderuit te kunnen halen.
Maar daardoor is het busje waarschijnlijk te ver naar buiten gekomen en kan nu dus niet meer terug.
Zeker niet in combinatie met een vuile rand.

Klinkt als een gevalletje nieuwe hulpkoppelingscilinder..
€ 80, hoorde ik bij Sam van Lingen. Prijzig..

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 16:17

75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 16:18

Vervang het hele cylindertje maar in één keer, bijna net zo duur en véél makkelijker dan oude reviseren. Schrale troost: de oude zal al lek geweest zijn of op het punt gestaan hebben om... Zolang het blijft zitten gaat het nog goed maar zodra er aan gerommeld is gaat het ineens snel.
Dat ga ik ook doen. Lijkt me het beste.
Voodat ik mezelf onder de auto heb gewurmd.. om er vervolgens achter te komen dat ik toch echt een nieuwe nodig heb..
Hopelijk verheplt dit het euvel en zit er niet nog ergens anders een Alfa-addertje onder de klavertjes :wink:

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 17:00

:thumbs: Thanks.
Die is een stukje goedkoper.

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 17:11

Geert@ ik begrijp er nix van. Je hebt de bak er onder vandaan gehaald en je hebt je koppeling cylinder laten zitten ? Hoe doe je dat zonder dat je je leiding hebt losgekoppeld ? Heb je die steun met dat oog waar die cylinder in zit los geschroeft van de bak?

Of heb je alleen het koppelings huis er onder vandaan gehaald.

Nou wil ik het weten ook .. :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 17:18

Geert@ ik begrijp er nix van. Je hebt de bak er onder vandaan gehaald en je hebt je koppeling cylinder laten zitten ? Hoe doe je dat zonder dat je je leiding hebt losgekoppeld ? Heb je die steun met dat oog waar die cylinder in zit los geschroeft van de bak?

Of heb je alleen het koppelings huis er onder vandaan gehaald.

Nou wil ik het weten ook .. :wink:
Nou, da's nogal makkelijk: gewoon de bak erafgehaald (dat schrijft hij toch!) en de koppeling aan de kardan bevestigd gelaten. Kan prima, heb ik ook meerdere keren gedaan. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Hellup! Lekkende koppeling!

do nov 24, 2005 17:24

Aha :-k . Daar zou ik nooit opgekomen zijn omdat het zo makkelijk is om het hele ding eronder vandaan te halen...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”