Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Welke olie Giulietta 1750 QV

za dec 31, 2016 13:21

Mijn Giulietta heeft onlangs een oliewissel gehad. Met een 5W40 C3 olie (merk weet ik niet). Niet lang daarna is de turbo kapot gegaan. Schoepjes afgebroken en een asje was helemaal blauw uitgeslagen, wat duidt op geen smering.
De turbo is inmiddels gereviseerd en omdat de oorzaak niet aanwijsbaar is stond de dealer erop ook voor de zekerheid de olie te vervangen. Dit omdat het volgens hen voor de turbo motoren echt de voorgeschreven Selenia moet zijn. Verder is de motor ook goed doorgespoeld en nagekeken nu.

Nu vraag ik mij af iemand van jullie hier ervaring mee heeft of meer van weet.
Is dat echt een verschil of meer een marketing afspraak tussen Alfa en Selenia (Petronas).
En ook of dat mogelijk een oorzaak kan zijn van een falende turbo. Ik weet het, het is wellicht wat summiere info, maar ben toch wel benieuwd naar wat reacties omdat ik er zelf te weinig (lees: niks) van afweet.

Tellerstand is overigens 130.000.

Dank & alvast een super 2017 gewenst!

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Welke olie Giulietta 1750 QV

za dec 31, 2016 14:16

Bij zo'n recente auto zou ik altijd voor dezelfde olie gaan als er in de fabriek wordt ingegooid, dat is ook de olie de dealer heeft. Soms is namelijk de precieze olie alleen bij de dealer te koop. Zelfde viscositeit of keurmerk zegt niet alles.

Tegenwoordig is olie niet meer zo simpel als vroeger. Bij Alfa hebben zomaar 10-20 man zich alleen maar met olie bezig gehouden tijdens de ontwikkeling van die motor, en daar is alles op gemaakt. Kijk maar naar al die Selespeed bakken die zonder de dealer olie na 50k gingen lekken en storen. Oke nu is een automaat wel een ander verhaal dan een motor, maar toch.

Overigens, ook met niet dealer olie zou een turbo niet zomaar kapot moeten lopen. Misschien is bij de oliewissel wel de olie uit de turbo olie leidingen ook weggelopen, en is de auto gestart waarbij er daar even geen druk was. Met tienduizenden tpm is zo'n turbo asje zo te heet zonder smering. Is maar een hersenspinsel. Misschien is er met de nieuwe olie wel iets vuil losgekomen en heeft de leiding geblokkeerd.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Welke olie Giulietta 1750 QV

za dec 31, 2016 15:20

Ik ben de 2e eigenaar van de Giulietta en weet niet welke olie er hiervoor in heeft gezeten voordat deze ververst werd.
Wat wel opvallend is, is dat na de wissel met de beschreven olie de turbo binnen 400 km kapot is gegaan. De turbo is nadien gereviseerd en omdat er niets anders visueel te ontdekken was dat op een oorzaak kon duiden, er weer opgezet.
Hierna is de turbo na zo'n 150 km wederom vastgelopen.

Nu is de voorgeschreven Selenia olie erin gegaan, de turbo wéér gereviseerd en heb ik er zo'n 50 km mee gereden.
Heel benieuwd dus hoe het nu zal gaan..

Maw: je hersenspinsel zou zeker kunnen maar dan zou dat betekenen dat dat tot 2x toe is gebeurd.
Ben het met je eens, lijkt me ook niet dat door een niet officiële olie een turbo zo snel en tot twee keer toe kapot gaat. Maar was vooral even benieuwd of jullie dat ook zo zien.

Dank in ieder geval voor je reactie.

Gebruikersavatar
christ70
Junior Member
Junior Member
Berichten: 55
Lid geworden op: di jun 27, 2006 09:44
Locatie: Tilburg
Contacteer: Website

Re: Welke olie Giulietta 1750 QV

za dec 31, 2016 16:26

Ik kan me niet voorstellen dat de gebruikte olie de oorzaak is van het kapot lopen van de turbo. Ik zou eens goed kijken of er niets aan de hand is met de olie toevoer en afvoer van de turbo.
Alfa Romeo 159 SW 2.0JTDm Squadra Massimo ('11)
VW Golf 1.6 ('99) voor de vrouw ;-)

Gehad:
Fiat Bravo 1.9JTDm Squadra Medio ('07)
Alfa Romeo 156 SW 1.9JTD ('01)
Alfa Romeo GTV 2.0 ('80)

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

Re: Welke olie Giulietta 1750 QV

zo jan 01, 2017 08:33

De toegepaste olie is goed .
Is bij vervanging van de turbo ook de toevoerleiding van de olie vervangen ?
Deze leiding is aangepast en in de banjobout die op het blok zit geschroefd , zit een filter ( nieuwe leiding is voorzien van een dergelijke
bout ) .
Als er een turbo gemonteerd wordt , die via Alfa geleverd wordt , is dit een vereiste om aanspraak te kunnen maken op eventuele
garantie .

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Welke olie Giulietta 1750 QV

zo jan 01, 2017 13:09

Klinkt als een goeie vraag, ik zal dat morgen meteen even nagaan. :thumbs:
Ben ik uiteraard nu ook erg benieuwd naar.

Happy new year!

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Welke olie Giulietta 1750 QV

zo jan 01, 2017 23:13

Ergens een stukje gelezen van een turbodokter, dat je de zeef in de banjobout goed moet reinigen
maar liever nog gewoon verwijderen. Zeker als je de tegenwoordig veel gebruikte long-life olie gebruikt.
Als je daarmee te weinig km's rijdt gaat het op den duur verharsen. Bij bijv de Audi v6 motoren lopen daardoor
bij ong 100k de lagers eruit omdat de erg fijne oliezeef dicht gaat zitten.
Je zult dan de motor moeten flushen bij het verversen. Met een longlife olie word je geacht 30k per jaar te rijden
en jaarlijks te verversen.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: Welke olie Giulietta 1750 QV

ma jan 02, 2017 08:23

Deze leiding is aangepast en in de banjobout die op het blok zit geschroefd , zit een filter ( nieuwe leiding is voorzien van een dergelijke bout ) .
Net even contact gehad en de banjo bout is vervangen. Leiding overigens niet.

Terug naar “Algemene Technische vragen”