Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 22:21

Na Izi-bleed ook nog een keertje klassiek ontlucht: leverde wel een harder pedaal op. Inderdaad lijk je er niet alle lucht mee uit te krijgen.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: IZI-bleed vraag

ma dec 05, 2016 23:23

transaxle remmerij kreeg ik ook niet ontlucht. Garage wel, met zo'n fancy pulserende pomp.

Maar de basic easy bleed is een mooi apparaat. Je reservoir blijft altijd op niveau (als er genoeg in je flesje zit in ieder geval) en er kan geen lucht bij komen, tenzij je de nippel te ver draait natuurlijk. Werkt in mijn ervaring beter dan de zuigapparaten. Je kunt ook nog ouderwets pedaal trappen terwijl je de easy bleed er op hebt, dan krijg je alles er uit.

En inderdaad rond de 1 bar is meer dan genoeg. Bij 1,5 ging het bij mij langs de rubbers op het deksel naar buiten toe.

Maar als je een nieuwe HRC gaat ontluchten, dan is een easy bleed niet altijd toereikend. Voor montage al een beetje ontluchten, en dan voorzichtig met de voet en heel veel vloeistof er door heen jagen helpt wel. Kan soms lang duren voordat een systeem met een nieuwe HRC compleet ontlucht is.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: IZI-bleed vraag

wo dec 07, 2016 16:51

1 Bar in de band is RUIM voldoende om deze geniale contraptie (de "pers" versie) perfect te laten werken en een Berlina met nieuwe remleidingen op de achteras en nieuw rvs reservoir (en dus écht leeg systeem) binnen een kwartiertje in m'n uppie helemaal op punt te zetten.

Rekening mee houden dat als je een te hoge druk gebruikt, je ten eerste kans loopt op ploffende leidingen / doppen (met bijbehorende zooi) en ten tweede dat het dan veel te woest gaat... waardoor luchtbelletjes uit elkaar vallen in vele, VELE, zeer veel kleinere belletjes die je moeilijk weg krijgt tenzij je genoeg "flow" door het systeem zet (noem het spoelen).

Het kan ook geen kwaad om het te laten bezinken zodat microbelletjes zich weer aaneen kunnen sluiten tot grotere bellen die je weer wel weg krijgt. Dus... nachtje laten "chambreren" kan geen kwaad... en dan de volgende dag nog even kort spoelen.

Ook een heel systeem verversen is appeltje-eitje... eerst met leeg (Eezibleed) reservoir het remsysteem BIJNA leegblazen (alléén lucht dus)... net op tijd stoppen zodat je geen lucht in de leidingen blaast... dan de Eezibleed vullen met verse olie... en dan verder doorspoelen, Kost op die manier de minste olie en is zeer efficiënt.

Als het systeem, mits juist toegepast, lucht blijft blazen is er iets anders aan de hand. Kan van alles zijn maar als je alles volgens het boekje doet komt er geen nieuwe lucht in.

De achterklauwen van een TA zouden idd een probleem kunnen zijn vanwege die fantastische positie van de nippels maar daar kun je nauwelijks een Eezibleed de schuld van geven.

Tot zo ver mijn 0.02 Gunson cents.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Terug naar “Algemene Technische vragen”