maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Afwijkende snelheid Giulia

ma nov 21, 2016 20:10

Elders op dit forum heb ik wat informatie gevonden over dit topic maar daar volgt niet echt een oplossing uit en daarom>.......

Mijn Alfa Romeo Giulia 1300 Super heeft de volgende tellerafwijking:
ca. 120Km/u op de klok in de Giuul, de TomTom geeft ca. 88Km/u aan
ca. 150Km/u op de klok in de Giuul, de TomTom geeft ca. 120Km/u
De gemonteerde banden zijn correct, 165/80R14 of zo je wenst 165SR14.

Mijn idee is dat er ooit een bak is gemonteerd afkomstig uit een 1600 waarbij de 'speedometer pinion' is afgestemd op de lange 1600 eind overbrenging op de achteras. Dit zou de 'rekenfout' van mijn teller kunnen veroorzaken.
Is de 'speedometer pinion' te vervangen zonder dat de 'speedometer drive gear' in de bak moet worden vervangen?

Voor de volledigheid, de naald van de snelheidsmeter staat mooi strak en 'stuitert' niet op en neer. Een slippende kabel of kapotte klok lijkt mij daarom uitgesloten.

Ter vermaak:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door maurice1336 op di nov 22, 2016 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Afwijkende snelheid Giulia

ma nov 21, 2016 22:11

Hierbij en lijstje met wat het moet zijn bij de diverse overbrengingen.

Tandwieltjes telleraandrijving



19 theets-----------9----------------------------4.1 (10/41)
21 theets-----------9----------------------------4.5 ( 9/41)
22 theets-----------9----------------------------4.7 ( 9/43)
18 theets-----------8----------------------------4.3 (10/43)
13 theets-----------6----------------------------4.1 (10/41)
22 theets-----------8----------------------------5.1 (8/41)

Het aantal staat op het wormwiel op de uitgaande flens vermeld.

gr Jan

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Afwijkende snelheid Giulia

di nov 22, 2016 18:25

Jan bedankt!

Kan je mij vertellen of ik kan volstaan met enkel het tandwieltje aan de tellerkabel te vervangen of gaat de operatie die de versnellingsbak in?

Groet,
Maurice
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Afwijkende snelheid Giulia

di nov 22, 2016 18:56

Zie staatje!

9/41,10/41 en 9/43 wel de rest niet.

Dus eerst nazien wat voor eindoverbrenging er in de achteras zit.

Eventueel herkenbaar aan de kleur van de stip die op de cardanas flens zit aan het differentieel.

Dan het teller wieltje uit de bak en tandjes tellen

Zo als je kunt zien in het staatje zijn er twee uitvoeringen in 10/41

Als je pech hebt moet de cardanas los en de flens uit de bak om te zien wat er nou in zit.

succes

Ciao

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Afwijkende snelheid Giulia

di nov 22, 2016 19:22

Top! Door jouw uitleg en een beetje '1+1=2' nadenken snap ik hoe het staatje te lezen.

Tijd om zwarte vingers te halen :thumbs:
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Afwijkende snelheid Giulia

di nov 22, 2016 21:27

Valt wel mee!

Leuk voor de zondagmiddag! :D

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Afwijkende snelheid Giulia

wo dec 07, 2016 17:10

Ben ik de enige die denkt dat die overbrenging lineair is?

Dus, zaken als uitzettende banden door hogere snelheid en weet ik wat voor fratsen allemaal even uitsluitend, is de afwijking "procentueel".

Tenzij er iets anders aan de hand is...

Dus, zeg, 10% teveel snelheid-op-de-teller bij 100 km/h, dan ook 10% bij 200 km/h...

Dus... (TomTom bevorderend tot de absolute waarheid) dan is 88 km/h reëel... 120 op de teller... = +36%

Dan zou 120 +36% dus ~163 op de teller moeten zijn... maar het is blijkbaar ~150... dat scheelt nogal wat...

In mijn simpele wereld loopt dan de teller te stroef wat niet ongewoon is voor een teller van die leeftijd en constructie. Kan ook maar zo ooit door een welwillende amateur "gesmeerd" zijn om een waggelende naald te verhelpen (wat dan weer eigenlijk een slechte routing van de kabel was...) en dat daar nu dus de ellende zich van manifesteert.

Punt blijft dat ie structureel teveel aangeeft... en dat is inderdaad een kwestie van die tandwieltjes maar er is dus meer aan de hand.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Afwijkende snelheid Giulia

wo dec 07, 2016 17:34

Daar zeg je wat Zaag....

Ik greep vorige week onder het dasboard op zoek naar wat bout en moerwerk om de boel uit te bouwen.
Wat schetst mijn verbazing.. bij het passeren van de kabel om de dagteller op '0' te zetten raakte ik verzeild in een berg vet/smeer. Nu ben ik daar niet vies van maar om dit achter het dashboard tegen te komen vind ik nogal merkwaardig.

Waar kan ik een vernachelde klok aan herkennen?

(de reset kabel van de dagteller werkt overigens niet)
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Afwijkende snelheid Giulia

wo dec 07, 2016 17:44

Te herkennen aan overmatig veel vettigheid... meestal aan de achterkant rond de aansluiting van de kabel.

Een teller hoort "droog" te lopen.

Kan ook het gevolg zijn van een kabel die gesmeerd is met olie... "lekker vol laten lopen want dan maakt ie minder herrie!". Is DODELIJK voor de teller!

Tellers zijn niet heel zeldzaam geloof ik dus misschien eens latent op zoek gaan naar een andere, samen met (misschien?) een nieuwe kabel?

Wel erop letten dat de overbrenging die op de achterkant van de teller gestempeld staat de zelfde is... of misschien JUIST niet? Vanwege de rare afwijking? #-o :|

Blijft er natuurlijk nog wel óók de uitdaging van het tandwieltje staan...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: Afwijkende snelheid Giulia

vr dec 09, 2016 10:22

Voordat je geld gaat uitgeven, kijk eerst eens waar het probleem zit. Check km teller eerst (dus niet de snelheidsmeter) ga de snelweg op en vergelijk de afstand die je rijdt met de hectometerpaaltjes langs weg.

De km teller wordt rechtstreeks door tandwieltjes aangedreven terwijl de snelheidsmeter (de naald) door een soort slipkoppeling wordt aangedreven. De slipkoppeling bestaat uit een magneet die op een klein afstand langs een schijfje draait. De magneetkracht wil het schijfje mee trekken, maar aan de as van het schijfje zit een veer die hem tegen houd. Door een juist gekozen verhouding van tussenafstand, magneetkracht en veerkracht heb je een correcte snelheidsaanwijzing.
Nu kan het zijn dat in de loop der jaren de magneetkracht afneemt (meter geeft te weinig aan), of de veer wordt slapper (meter geeft te veel aan) En wat ook nog kan is als je een te lange binnenkabel hebt en/of de kabel gaat niet diep genoeg in het gat (beschadiging, vuil) en je zet de buitenkabel vast dat je daarmee de as met de magneet iets in de klok duwt waardoor de afstand tussen de magneet en schijf kleiner wordt (grotere magneetkracht, meter geeft te veel aan) Dit laatste zal niet zo snel voorkomen maar je weet nooit, onder invloed van hogere km standen en/of een lompe monteur kan er van alles gebeuren………. Vergeet niet dat deze auto al bijna 50 jaar oud is.

Eerst meten, dan gaan sleutelen.

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Afwijkende snelheid Giulia

vr dec 09, 2016 17:50

Voordat je geld gaat uitgeven, kijk eerst eens waar het probleem zit. Check km teller eerst (dus niet de snelheidsmeter) ga de snelweg op en vergelijk de afstand die je rijdt met de hectometerpaaltjes langs weg.........

......Eerst meten, dan gaan sleutelen.

Kijk dat is nou een constructieve analytische gedachte. Top! Ik ga dit uitproberen :thumbs:
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

Re: Afwijkende snelheid Giulia

za dec 10, 2016 20:24

Voordat je geld gaat uitgeven, kijk eerst eens waar het probleem zit. Check km teller eerst (dus niet de snelheidsmeter) ga de snelweg op en vergelijk de afstand die je rijdt met de hectometerpaaltjes langs weg.

De km teller wordt rechtstreeks door tandwieltjes aangedreven terwijl de snelheidsmeter (de naald) door een soort slipkoppeling wordt aangedreven. De slipkoppeling bestaat uit een magneet die op een klein afstand langs een schijfje draait. De magneetkracht wil het schijfje mee trekken, maar aan de as van het schijfje zit een veer die hem tegen houd. Door een juist gekozen verhouding van tussenafstand, magneetkracht en veerkracht heb je een correcte snelheidsaanwijzing.
Nu kan het zijn dat in de loop der jaren de magneetkracht afneemt (meter geeft te weinig aan), of de veer wordt slapper (meter geeft te veel aan) En wat ook nog kan is als je een te lange binnenkabel hebt en/of de kabel gaat niet diep genoeg in het gat (beschadiging, vuil) en je zet de buitenkabel vast dat je daarmee de as met de magneet iets in de klok duwt waardoor de afstand tussen de magneet en schijf kleiner wordt (grotere magneetkracht, meter geeft te veel aan) Dit laatste zal niet zo snel voorkomen maar je weet nooit, onder invloed van hogere km standen en/of een lompe monteur kan er van alles gebeuren………. Vergeet niet dat deze auto al bijna 50 jaar oud is.

Eerst meten, dan gaan sleutelen.
Aha! dit is goede informatie. Ik heb met m'n Bertone ook een drastisch afwijkende teller en heb al zitten meten met m'n TomTom. Mijn Bertone is begonnen als een GT 1300 jr maar er ligt nu een 1750 motor. Versnellingsbak en achteras zijn onbekend.

Ter referentie, dit is wat ik gemeten heb tot nu toe:

Code: Selecteer alles

toerental versnelling teller km/h gps km/h 3000 3 70 55 3500 3 85 63 4000 3 100 74 4500 3 105 81 5000 3 ? ? 3000 4 95 73 3500 4 ? ? 4000 4 130 100 4500 4 ? ? 5000 4 ? ? 3000 5 110 85 3500 5 130 100 4000 5 150 115 4500 5 5000 5
Ik ben nog van plan om een achterwiel op te krikken, rond te draaien en dan tellen hoe vaak de ingaande as rond gaat. Dan zou ik moeten kunnen uitrekenen wat voor achteras er onder ligt.
Alfa Romeo 4C Spider
Abarth 124 Spider

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Afwijkende snelheid Giulia

ma dec 12, 2016 21:59

Nou daar zijn we dan.. Het dashboard is eruit voor de restauratie zullen we maar zeggen en zie hier de achterzijde van de snelheidsmeter:

Afbeelding

De kans lijkt mij vrij groot dat deze naar de ratsmodee is.
Heeft iemand ervaring met bedrijven die de klokkenwinkel kunnen reviseren of is dit iets wat je goed zelf kan doen?
Laatst gewijzigd door maurice1336 op di dec 13, 2016 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Afwijkende snelheid Giulia

ma dec 12, 2016 22:36

Eerst maar is schoonmaken denk ik!

Dan goed kijken of er ergens slijtage te zien is.

Eventueel een andere gebruikte scoren.

1 omwenteling =1 meter

Is wel te doen om het te checken.

Succes!

gr Jan

maurice1336
Member
Member
Berichten: 204
Lid geworden op: ma jan 12, 2009 22:41
Locatie: Almere

Re: Afwijkende snelheid Giulia

za dec 24, 2016 16:56

De schoonmaak...

De grote schoonmaak is voor zover mogelijk gedaan.
De hopen vet zaten zelfs in de binnenzijde van de kunststof ombouw, pittig veel dus.
Met een wattenstokje, kleine schroevendraaiertjes de boel naar buiten gewerkt. Voor het nog verder openmaken zag ik geen mogelijkheid anders dan geklonken delen open te gaan boren, dat maar niet gedaan.

Na het verwijderen van het vet werkt in ieder geval het resetten van de dagteller een stuk beter. In de reset kabel zelf lijkt een haperingetje te zitten maar dat werken we er wel uit.

Voor wat betreft de snelheid heb ik een stukje 120Km/u gereden met behulp van een accuschroevendraaier :D.
De kilometerteller zelf doet niets, de dagteller telt wel op maar uitermate traaaaaaaaag... Ben bang dat ik op zoek moet naar een nieuwe meter.

Update: de tellers werken naar behoren dankzij het 'stelschroefje'

De dagteller en kilometertelller werken beiden weer! Op de achterzijde van het tellerhuis zit een stelschroefje, dit stelschroefje regelt/beïnvloed klaarblijkelijk de overbrenging tussen dagteller en kilometerteller. Deze stond volledig 'los', door hem strakker te zetten lopen dagteller en kilometerteller kloppend samen op. Dat is dus mooi gefixt! (zie foto voor stelschroefje).

Afbeelding

Logica van het rekenen en speling op de telleras

Door helderheid ingegeven heb ik de benodigde tijd geklokt voor het afleggen van 1Km m.b.v. de accuschroevendraaier. Maak daar een paar leuke rekensommetjes in Excel bij en zie de bevestiging, er klopt niet veel van de snelheidsmeter. Volgens de naald ging ik 140Km/u, volgens de tijd en afgelegde afstand reed ik gedurende de test ca. 30Km/u. Klaarblijkelijk heeft het verwijderen van het vet voor een nog grotere afwijking gezorgd.

Op de ingaande as van de teller zit speling. Zodra ik de as naar binnen duw wordt de afstand tussen de magneetschijven kleiner en slaat de meter door tot 200Km/u. Trek ik de as naar buiten dan verlaag ik de snelheid naar ca. 100Km/u. Ook de ca. 100Km/u klopt bij lange na niet als je deze gaat terugrekenen met tijd en afgelegde afstand.

Kan iemand mij een klokken revisiebedrijf aanraden?
Alfa Romeo Giulia 1300 Super...maar dan met een 1600 :D

SCARB Lid

Terug naar “Algemene Technische vragen”