Pagina 1 van 1
Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: wo okt 26, 2016 12:29
door Arjan75qv
Vanmorgen viel de 146 plotseling uit.
Bij herstarten viel me al op dat het net was alsof je de motor ronddraaide met de bougies eruit.
Afgesleept en thuis gekeken: distributieriem geknapt.
Wat is nu de beste tactiek? Meteen de kop lichten en kijken of er kleppen kapot zijn of eerst een nieuwe riem erop en gokken dat het goed gegaan is? Mijn gevoel zegt het eerste...
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: wo okt 26, 2016 13:04
door giuliettaevo
Kans is groot dat je schade aan je kleppen hebt. Eerst riem erop leggen en proberen is in principe enkel extra werk. Kosten blijven hetzelfde als je toch van plan bent om de auto te herstellen.
Als je het werk zelf doet kost het je dan enkel tijd. Aan jou de keuze of je dat de moeite waard vindt.

Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: wo okt 26, 2016 13:19
door Alessandro
Als onder het rijden de riem geknapt is, kan het toch niet anders, dan dat er enkele kleppen geraakt zijn?
Krukas draaide nog en nokkenassen kwamen tot stilstand. Volgens mij is er geen stand mogelijk, waarbij alle kleppen dicht zijn, toch?
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: wo okt 26, 2016 16:08
door Robkg
TS 16v + kapotte riem = kleppen tikken met de zuiger.
Andere motor is goedkoper en makkelijker vermoed ik. Of in elk geval een andere kop erop.
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: wo okt 26, 2016 18:22
door Berlina addicted
Ik weet niet hoe handig je bent, maar de kop moet er echt vanaf. Als je geluk hebt zijn er maar 4 kleppen krom. Ik heb in het verleden een 156 en een 145 gekocht met een gebroken dist. riem. ik heb toen een complete cilinderkop gekocht van de sloop en die gemonteerd, Voor die 156 was ik 150 euro kwijt voor een 2e hands kop.
Verder is het handig om carterpan eronderuit te halen om de drijfstang lagers te vervangen, want die hebben ook een knauw gekregen toen de zuigers op tegen de kleppen kleunde.
Ik was met de 145 en 156 rond de 500 euro per auto kwijt,( gebruikte cilinderkop, pakkingset, nieuwe distributieset met waterpomp, multiriem set drijfstanglagers en olie met filter maar nogmaals ik heb de werkzaamheden zelf uitgevoerd.
Maar als je het zelf doet, heb je ook nog wat speciaal gereedschap nodig om weer bij montage de nokkenassen 'op tijd' te zetten
Succes, Mvg, Richard
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: vr okt 28, 2016 00:32
door esvida
als je er een zoekt ,heb nog wel een 1400 kopje liggen ,100 euro.
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: vr okt 28, 2016 17:48
door Arjan75qv
@Esvida: Die hou ik in gedachten.
Ben inmiddels de kop aan het demonteren.
Ik heb wel wat vreemds aan de hand, lijkt mij niet ok.
Ik wil de krukaspoelie verwijderen, dus auto in de versnelling gezet.
Wat blijkt: de assen blokkeren wel, maar de voorste krukaspoelie kan ik gewoon blijven ronddraaien...
Gebroken krukas oid?
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: za okt 29, 2016 22:12
door Berlina addicted
Dat klinkt inderdaad vreemd. Wat je kunt doen om dit snel te controleren is de bougies van de eerste cilinder eruit draaien, dan een lange schroevendraaier of zo iets in het bougiegat steken en daarna de krukaspoelie draaien. zie je de schroevendraaier op en neer gaan is dat dus ok. Als de schroevendraaier niet op en neer gaat heb je inderdaad een probleem en is er meer aan de hand.
Mvg, Richard
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: za okt 29, 2016 23:15
door Arjan75qv
Morgen ga ik het bekijken. Waarschijnlijk is de spie op de krukas kapot.
Heb op het internet gelezen dat dit vaker voorkomt bij Alfa.
Inmiddels een ander blok opgehaald, Of ik dat ga monteren of delen overzetten hangt af van wat ik aantref.
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: zo okt 30, 2016 09:10
door GTA287PK
Dat lijkt me, als je een complete, ronddraaiende motor hebt een no-brainer. Het laatste wat ik zou doen is kruisbestuiving met een blok wat een kleun heeft opgelopen.. Los van het feit dat een motor met al zijn eigen " op elkaar ingelopen" delen altijd mijn voorkeur zou hebben.
Nwe waterpomp & distri riem set op die reservemotor en niet gaan rommelen, zonde van de tijd.
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: zo okt 30, 2016 17:20
door Arjan75qv
Kop is er inmiddels af.
Schade valt heel erg mee. Krukas of spie is ook niet gebroken, Was het differentieel ( 1 wiel opgekrikt).
Heb rondgedraaid en alle zuigers bewegen zoals het hoort, en het wiel draait ook mee in de versnelling.
Draaiend gedeelte voelt gewoon goed en gesloten aan.
Natuurlijk een aantal kleppen krom, maar op de contactplekken is de aanslag nog niet eens weggeveegd van de kleppen en zuigers. Alleen op zuiger 1 is het wat meer zichtbaar en zijn de 4 kleppen duidelijk naar de hoeken weggedrukt. Op zuiger 2 en 3 slechts een hele vage afdruk en op cilinder 4 helemaal geen afdruk.
Het nieuwe blok ziet er op tweede gezicht minder goed uit, er lekt een mengsel van water en olie uit, en de uitlaatpoorten zijn zwart en vet.
Ik ga de gok nemen door alleen de kop te vervangen. Mocht ik daarna toch rare geluiden horen dan heb ik pech en moet ik een deel weer overnieuw doen.
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: ma okt 31, 2016 11:20
door Rainier155
Drijfstanglagers ook eerst vervangen voordat je gaat rijden, anders heb je straks een kapotte krukas (komt vaker voor).
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: di nov 01, 2016 07:58
door Arjan75qv
Ben ik inmiddels al van plan te doen, ik ben overtuigd

Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: wo nov 02, 2016 23:13
door DJV
Beetje brutaal misschien maar heb je misschien interesse in een interessante donor 146 1.4 T.Spark?
Ik bied mijn Alfa aan in de Te Koop rubriek en ik woon niet al te ver weg.
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=1&t=78727
Groet DJV
Re: Distrubutieriem gebroken 146 1.4TS, wat nu?
Geplaatst: za nov 05, 2016 09:42
door Arjan75qv
De 146 als donor is niet nodig, en heeft ook teveel verschillen met de onze. Die van ons is model 2000, met meegespoten bumpers en andere motor. Ook het interieur is anders.