Beste allemaal,
Mijn 33 16v loopt vast voor de APK op een te hoge lambda waarde en ook te hoog CO. En dat is ook wel te verwachten, de auto loopt niet heel mooi stationair en je hoort aan de uitlaat dat niet alle cilinders 100% meedoen. Maar er zit ook veel variatie in, soms loopt hij bijvoorbeeld te hoog stationair, en soms lijkt het wel mooi te lopen maar schommelt het toerental. Het lijkt er ook op dat naar mate hij warmer wordt het erger wordt. Het lijkt in mijn ogen dus echt in de regeling te zitten. Het gekke is, dat de ontsteking wel sterk genoeg is om de auto op zijn koppeling te laten rijden zonder gas te geven en zonder dat hij wegvalt..
Vanuit mijn gedachte dat als ik iets vervang het weer 23 jaar mee gaat en ik liever rij met de auto dan er steeds aan werk heb ik al het een en ander aan onderhoud gedaan en vervangen. Nieuwe bougies (NGK Platinum), nieuwe bougiekabels, nieuwe rotor + verdeelkap, nieuwe bobine en een nieuwe lambda sensor. Dus ik kom eigenlijk heel dicht bij dit verhaal: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=74459 echter is het gestopt zonder een oplossing..
Wat ik eigenlijk zoek zijn wat tips om eea uit te sluiten van het door de ECU geregelde circuit. Bijvoorbeeld goede werking lambda en andere zaken. Of desnoods een tip voor een specialist die goed is met deze motoren.
Nog even wat achtergrond informatie:
1. Ik heb een tijdje terug een toevoeging bij de brandstof gedaan voor reiniging van het brandstof systeem (de auto had een langere tijd stilgestaan) maar het lijkt mij sterk dat dit het is gezien het wisselende gedrag. (brandstoffilter zal ik ook nog vervangen)
2. Ik heb een hele geschiedenis met deze auto, het is in mijn jonge jaren mijn dagelijks vervoer geweest en bracht mij 50.000km per jaar van a naar b. Gezien mijn jonge jaren, is er ooit een klep verbrand geweest op veel te hoge snelheid. Toen is slechts 1 van de 2 koppen gereviseerd, dus er zit een verschil tussen links en rechts.
Bedankt voor jullie advies en expertise!