Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

33 16v afwijkende lambda waardes + CO

di aug 16, 2016 11:18

Beste allemaal,

Mijn 33 16v loopt vast voor de APK op een te hoge lambda waarde en ook te hoog CO. En dat is ook wel te verwachten, de auto loopt niet heel mooi stationair en je hoort aan de uitlaat dat niet alle cilinders 100% meedoen. Maar er zit ook veel variatie in, soms loopt hij bijvoorbeeld te hoog stationair, en soms lijkt het wel mooi te lopen maar schommelt het toerental. Het lijkt er ook op dat naar mate hij warmer wordt het erger wordt. Het lijkt in mijn ogen dus echt in de regeling te zitten. Het gekke is, dat de ontsteking wel sterk genoeg is om de auto op zijn koppeling te laten rijden zonder gas te geven en zonder dat hij wegvalt..

Vanuit mijn gedachte dat als ik iets vervang het weer 23 jaar mee gaat en ik liever rij met de auto dan er steeds aan werk heb ik al het een en ander aan onderhoud gedaan en vervangen. Nieuwe bougies (NGK Platinum), nieuwe bougiekabels, nieuwe rotor + verdeelkap, nieuwe bobine en een nieuwe lambda sensor. Dus ik kom eigenlijk heel dicht bij dit verhaal: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=74459 echter is het gestopt zonder een oplossing..

Wat ik eigenlijk zoek zijn wat tips om eea uit te sluiten van het door de ECU geregelde circuit. Bijvoorbeeld goede werking lambda en andere zaken. Of desnoods een tip voor een specialist die goed is met deze motoren.

Nog even wat achtergrond informatie:
1. Ik heb een tijdje terug een toevoeging bij de brandstof gedaan voor reiniging van het brandstof systeem (de auto had een langere tijd stilgestaan) maar het lijkt mij sterk dat dit het is gezien het wisselende gedrag. (brandstoffilter zal ik ook nog vervangen)
2. Ik heb een hele geschiedenis met deze auto, het is in mijn jonge jaren mijn dagelijks vervoer geweest en bracht mij 50.000km per jaar van a naar b. Gezien mijn jonge jaren, is er ooit een klep verbrand geweest op veel te hoge snelheid. Toen is slechts 1 van de 2 koppen gereviseerd, dus er zit een verschil tussen links en rechts.

Bedankt voor jullie advies en expertise!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

di aug 16, 2016 16:03

Gezien de leeftijd van de auto en ik vermoed dat deze ook een tijdje heeft stilgestaan, denk ik aan valse lucht hier en daar.
Eigenlijk alle slangen na de luchtmeter zijn dan verdacht. Bij de 16V motoren lopen er ook slangetjes naar de inlaten vanaf de stationairregelaar.
Aangezien de lambdasensor al is vervangen sluit ik die even uit van vervuiling.

Een hoge CO waarde geeft een arm-mengsel aan, dus teveel lucht. Een luchtlek is dan het meest voor de hand liggend. Maar het kan ook een tekort aan brandstof zijn. Een middel in de brandstof helpt dan meestal niet meer. Je kunt de injectoren laten reinigen bij een specialist. Uit ervaring weet ik dat dat een hele verbetering kan geven. Mijn idee is echter dat de hoofdmoot komt door luchtlekken.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 354
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

di aug 16, 2016 23:07

onregelmatig stationair kan te maken hebben met je nulstand schakel contact. Als gasklep dicht is dient dit contact gemaakt te zijn. Zwart kastje dat met de gasklep meebeweegt en een drie aderige stekker aansluiting kent. Als de motor niet loopt kun je dit contactje horen klikken bij bedienen van de gasklep met de hand, zo niet weet je zeker dat je dit contact mogelijk even moet afstellen.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

wo aug 17, 2016 08:42

Bedankt voor de eerste tips!

Wat betreft valse lucht: hier heb ik inderdaad ook aan gedacht, gezien de diverse slangetjes porreus zijn zal ik deze sowieso vervangen, maar met valse lucht zou hij toch ook hoger in de toeren slecht moeten blijven lopen?

Wat betreft de gasklep sensor, zover ik mijn kan herrinneren zijn de 4 gaskleppen van een 33 niet geregeld.. Ze blijven op een bepaalde stand staan wat zorgt voor de stationair loop toch?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

wo aug 17, 2016 09:13

Juist poreuze slangetjes (kleine lekjes) geven bij stationair een effect en bij hogere toerentallen en een grote(re) gasklepopening minder effect.

De gaskleppen van een 16V zijn niet geregeld inderdaad. Maar er zit wel een sensor/schakelaar op om te herkennen dat de gaskleppen dicht staan (stationair) of er sprake is van deellast en/of vollast.

De stationairregelaar bij een 16V heeft vier aansluitingen naar elk inlaatkanaal. De gasklep staat dan dicht en er wordt lucht na de gasklep toegelaten. HIervoor is het ook noodzakelijk om de gaskleppen te synchroniseren bij deze motoren.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

do aug 18, 2016 14:48

eigenlijk is het meeste wel genoemd, daarnaast:
- maak eens alles schoon van je inlaat (die retourleiding vanaf olievulhals naar inlaat zorgt voor de nodige zooi in je inlaat)
- rubbers (4 stuks) van je inlaat waar 16V op staat drogen ook uit
- injectoren zou ik gelijk vervangen voor die van een BMW (type weet ik niet uit mijn hoofd)

je hebt trouwens gelijk dat valse lucht zorgt voor hoger/onregelmatig stationair lopen, trek er maar eens 1 los :wink:

en volgens mij zit er niet heel ver van jou vandaan een echte specialist: a-repair (of ik moet het verkeerd hebben dan je niet ergens in het westland woont)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1772
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

zo aug 21, 2016 11:57

vroeger eens probleem met 4-gastest gehad, met een 1.4 imola, en liep net minder lekker, bleek dat distributie aan 1 kant een tand versprongen stond, zonder dat er aan gewerkt was...
kon niets vinden verder, en distributie moest vervangen worden, en toen kwam dat aan het licht...verder daarna nooit problemen meer gehad..
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

ma aug 22, 2016 09:34

lijkt me bij een 16V met de 2 nokkenassen, loop rol en span rol voor 1 snaar een onmogelijk fenomeen, dat er zo maar een tandje versprongen wordt
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

ma aug 22, 2016 10:49

Zit er een luchtmassameter op? Dan moet je eens een andere proberen, want ik had soortgelijke problemen met
mijn 156. Probeer eens de stekker hiervan los te maken en kijk of hij dan beter of anders loopt.

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

di aug 23, 2016 16:14

Juist poreuze slangetjes (kleine lekjes) geven bij stationair een effect en bij hogere toerentallen en een grote(re) gasklepopening minder effect.

De gaskleppen van een 16V zijn niet geregeld inderdaad. Maar er zit wel een sensor/schakelaar op om te herkennen dat de gaskleppen dicht staan (stationair) of er sprake is van deellast en/of vollast.

De stationairregelaar bij een 16V heeft vier aansluitingen naar elk inlaatkanaal. De gasklep staat dan dicht en er wordt lucht na de gasklep toegelaten. HIervoor is het ook noodzakelijk om de gaskleppen te synchroniseren bij deze motoren.

Succes,
Rob
Rob, doel je hier op de gaskleppotentiometer die vooraan het blok zit?

En kun je ook iets zeggen over om de hoeveel tijd de gaskleppen bij de 16V gesynchroniseerd moeten worden? sorry voor de ietwat vervuiling Maxtor, maar deze vraag wilde ik altijd al stellen maar vergeet het steeds :wink:
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

di aug 23, 2016 17:13

Juist poreuze slangetjes (kleine lekjes) geven bij stationair een effect en bij hogere toerentallen en een grote(re) gasklepopening minder effect.

De gaskleppen van een 16V zijn niet geregeld inderdaad. Maar er zit wel een sensor/schakelaar op om te herkennen dat de gaskleppen dicht staan (stationair) of er sprake is van deellast en/of vollast.

De stationairregelaar bij een 16V heeft vier aansluitingen naar elk inlaatkanaal. De gasklep staat dan dicht en er wordt lucht na de gasklep toegelaten. HIervoor is het ook noodzakelijk om de gaskleppen te synchroniseren bij deze motoren.

Succes,
Rob
Rob, doel je hier op de gaskleppotentiometer die vooraan het blok zit?

En kun je ook iets zeggen over om de hoeveel tijd de gaskleppen bij de 16V gesynchroniseerd moeten worden? sorry voor de ietwat vervuiling Maxtor, maar deze vraag wilde ik altijd al stellen maar vergeet het steeds :wink:
De gaskleppotentiometer is het zwarte blokje op 1 van de 2 gasklep huizen ( weet niet uit mijn hoofd welke maar dacht de rechter gezien vanuit de bestuurders stoel) .

Synchroniseren moet je net zo vaak doen als nodig is, de lagers en koppel stangetjes slijten nu eenmaal. Dus elke 6 maanden controleren kan geen kwaad.
Naast dat je die stangen moet synchroniseren moet je ook de onderdruk synchroniseren en co afstellen op alle vier de cylinders . Dus niet voor het gemak maar bij 1tje omdat je dan door de keuring komt wat vaak gedaan wordt helaas.

De stationairregeling die rob bedoelt is de koude start/choke regeling, dat is een lucht bypass zodat er bij koude start een rijker mengsel met voldoende lucht gebruikt kan worden aangezien de gaskleppen dicht zijn bij het start (tenzij je het gaspedaal intrapt natuurlijk).

Dat staat overigens los van de reden van synchroniseren, dat moet je doen omdat je twee losse gasklep huizen hebt 1 voor de linker 2 en 1 voor d echter2 cylinders. Gaan die niet synchroon open dan gaat de boel bokken en horten en stoten.
Als je heel langzaam je gaspedaal intrapt kun je dat merken, als ie dan gaat bokken moet de boel synchroon gesteld worden.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

wo aug 24, 2016 15:50

De gasklepschakelaar zit inderdaad voorop een van de gasklephuizen.

De stationairregelaar is zeker niet alleen een choke. Het is en blijft injectie waarbij mengselverrijking gebeurt door de KVS sensor en de ECU. Meer of minder brandstof inspuiting al naar gelang de bedrijfstemperatuur ban de motor.

Verder zijn de gaskleppen altijd dicht bij gas los en is er dus een omloop nodig net als bij elke andere inspuitinstallatie. Juist op de die regelaar kan het fout gaan bij deze motoren omdat er nogal wat slangetjes lopen die juist bij lage toeren zorgen voor een ongemeten luchtlek.

Het synchroniseren van deze gaskleppen is nodig om een gelijke stand te krijgen, zodat alle cilinders evenveel lucht krijgen. Bij twee dubbele carburateurs is het nodig om links/rechts en per paar te synchroniseren. Hier meestal links/rechts.

Overigens zijn deze systemen wel uit te lezen op sensorwaardes en geven die meestal een goede indicatie waar het fout gaat. Hoog CO is meestal oorzaak van valse lucht en dat is bij oudere motoren vaak te wijten aan poreuze slangen. Soms is dit niet zichtbaar/voelbaar en doet vervangen wonderen.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Carbella
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 21, 2010 22:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer: Website

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

do aug 25, 2016 11:14

Heren, bedankt :thumbs:

Heeft niemand ooit die vacuumslangen vervangen voor andere, betere (bijv.siliconen) slangen?
Bezit:

- Alfa 33 1.7 S 16V QV Permanent 4
- Alfa 156 1.8 TS 16V SW
- Alfa 147 2.0 TS 16V

http://www.carbella.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1721
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

do aug 25, 2016 11:34

Vacuum slangetjes kun je gewoon krijgen bij elke automaterialen zaak net hoeveel je wil, en dan heb je normale zwarte slang. terwijl silicone slangen vaak van die tjoener blauwe of rode kleuren hebben. Dat wil ik niet in mijn auto :lol:

Ik vraag me af of er een verschil zit tussen een normale nieuwe slang of silicone slangen. Misschien op de lange termijn in levensduur, maar ik geloof niet dat de een meer vacuum vasthoud dan de ander.

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 267
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: 33 16v afwijkende lambda waardes + CO

do aug 25, 2016 12:01

Die silicone slangen heb je ook in het zwart hoor.. je hoeft niet alles bij AutoStyle te kopen :jumping:
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Terug naar “Algemene Technische vragen”