Pagina 1 van 2

GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: za jul 02, 2016 13:19
door hadeet
Op sommige momenten slaat de motor (2.0TS, bouwjaar 1998) af. Lijkt vooral te gebeuren op het moment dat ik een bocht instuur (iets van het gas af en terugschakel naar z'n twee). Motor loopt wel mooi stationair.

Inmiddels zijn de volgende onderdelen al vervangen in een poging dit probleem te verhelpen: LMM, Stationair actuator (is ook 'ingeleerd'), lambdasonde en de slang naar het luchtfilter. GTV is afgelopen week goedgekeurd voor APK dus CO2 uitstoot is binnen de normen. Iemand nog een suggestie wat een mogelijke oorzaak kan zijn?

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: za jul 02, 2016 18:33
door rutgerdow
Krukas sensor? Heb je ook dat hij soms niet wil starten als hij warm is?

Ecu al uitgelezen op storingen?

Bobine's al gecontroleerd?

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: za jul 02, 2016 18:51
door hadeet
Start prima. Ecu en bobines zijn onlangs gecontroleerd en daar kwamen geen problemen uit tevoorschijn.

Gaat vooral mis als ik wat harder rem. Toerental duikt dan naar beneden (onder de 1000-toeren) en soms blijft de motor wel lopen maar op andere momenten slaat de motor af. Direct daarna weer starten gaat gewoon goed. Kan de brandstofpomp nog een mogelijke oorzaak zijn of een vies luchtfilter?

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: za jul 02, 2016 22:56
door rutgerdow
Nee, dan heb je een probleem met je vacuum: ergens zit er een lek. Vermoedelijk dus in je hoofdremcilinder.
Je kunt dit proberen door de vacuum slang naar rembekrachtiger los te nemen, je zou dan het zelfde effect moeten
krijgen als nu bij hard remmen. (de lhm zal dan minder lucht meten dan daadwerkelijk)

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: zo jul 03, 2016 07:47
door hadeet
Nee, dan heb je een probleem met je vacuum: ergens zit er een lek. Vermoedelijk dus in je hoofdremcilinder.
Je kunt dit proberen door de vacuum slang naar rembekrachtiger los te nemen, je zou dan het zelfde effect moeten
krijgen als nu bij hard remmen. (de lhm zal dan minder lucht meten dan daadwerkelijk)
Dank voor je reactie. Ik begrijp de relatie tussen het afslaan van de motor en een mogelijk probleem met vacuum icm de hoofdremcilinder niet helemaal. Kun je dat nog iets verder toelichten?

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: zo jul 03, 2016 09:38
door Ton
Ooit iets soortgelijks gehad met een 156 SW , bleek een slechte verbinding te zijn in het after-market
alarmsysteem .

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: zo jul 03, 2016 11:00
door hadeet
Ooit iets soortgelijks gehad met een 156 SW , bleek een slechte verbinding te zijn in het after-market
alarmsysteem .
Er zit inderdaad een after-market alarmsysteem in. Maar hoe kan het dat een alarmsysteem dit probleem veroorzaakt? Hoe kan ik het alarmsysteem uitzetten om uit te sluiten dat dit de oorzaak is?

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: zo jul 03, 2016 11:42
door Dirk-33
In het alarmsysteem zit vaak een startonderbreker waarbij de sleutel/bediening van alarm, nodig is als verificatie om die blokkering weg te halen.

Als er losse contactjes zijn, of een kabel die deels bloot ligt, dan kan bij hard remmen (duikende beweging van de auto) er iets kortsluiten ofzo dat die onderbreking er op vliegt.

En hoe zet je dat alarmsysteem uit? Dat is bij elk systeem verschillend, mede omdat een boef dat ook wil weten natuurlijk

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: zo jul 03, 2016 16:42
door rutgerdow
Dank voor je reactie. Ik begrijp de relatie tussen het afslaan van de motor en een mogelijk probleem met vacuum icm de hoofdremcilinder niet helemaal. Kun je dat nog iets verder toelichten?
Valse lucht kan voor hele vreemde problemen zorgen. De daadwerkelijke hoeveelheid lucht naar de verbrandingskamer wijkt (veel) af van
wat de lhm meet en naar de ecu stuurt. De brandstof hoeveelheid die wordt ingespoten klopt dus totaal niet meer. In jouw geval vermoed ik
bij remmen dus een vacuum lek. Je gaat bij remmen van het gas af, dus brandstof inspuiting wordt afgesloten tot bij ongeveer stationair,
dan wordt weer ingespoten maar door het vacuum lek krijg je dan veel meer lucht in de verbrandingskamer dan je ecu meet en
de brandstof hoeveelheid zal te weinig zijn en de motor slaat af.

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: zo jul 03, 2016 22:41
door hadeet
Dank voor je reactie. Ik begrijp de relatie tussen het afslaan van de motor en een mogelijk probleem met vacuum icm de hoofdremcilinder niet helemaal. Kun je dat nog iets verder toelichten?
Valse lucht kan voor hele vreemde problemen zorgen. De daadwerkelijke hoeveelheid lucht naar de verbrandingskamer wijkt (veel) af van
wat de lhm meet en naar de ecu stuurt. De brandstof hoeveelheid die wordt ingespoten klopt dus totaal niet meer. In jouw geval vermoed ik
bij remmen dus een vacuum lek. Je gaat bij remmen van het gas af, dus brandstof inspuiting wordt afgesloten tot bij ongeveer stationair,
dan wordt weer ingespoten maar door het vacuum lek krijg je dan veel meer lucht in de verbrandingskamer dan je ecu meet en
de brandstof hoeveelheid zal te weinig zijn en de motor slaat af.
Dank voor de tip. Ik ga op zoek naar de oorzaak van de 'valse lucht'. Ik begreep trouwens dat het opsporen van 'valse lucht' wel lastig is. Heb je nog tips om de zoektocht eenvoudiger te maken? Bedoel je met de lhm de luchtmassameter? Deze is kort geleden vervangen vanwege te hoge CO2 uitstoot bij de APK. Na vervanging geen vuiltje meer aan de lucht en goedgekeurd.

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: ma jul 04, 2016 08:45
door rutgerdow
Ik had inderdaad de term LMM moeten gebruiken:

LMM staat voor Lucht Massa Meter, dit is een apparaat welke op basis van een hittedraad de hoeveelheid langskomende lucht registreert. Deze meter werkt nagenoeg zonder restrictie van de passerende lucht, de draad is zeer klein en verstoord de stroming nauwelijks. De draad wordt door het motormanagement voorzien van een constante spanning waardoor er een stroom gaat lopen, als er lucht passeert koelt deze de draad waardoor de weerstand veranderd en dat registreert de ecu.

LHM staat voor Lucht Hoeveelheid Meter, deze werkt met een klep welke door veerspanning wordt tegengehouden. De passerende lucht moet de klep open duwen, en vormt dus wel een (kleine) restrictie.
Aan de bovenkant van het asje zit een loper welke over een soort potmeterschaal loopt waardoor een veranderende weerstandswaarde aan het motormanagement wordt doorgegeven.

Valse lucht is inderdaad vaak heel lastig op te sporen. Maar aangezien het bij jouw gebeurd bij remmen verdenk ik de rembekrachtiger.
Ken je wellicht een goede garagist die je vertrouwd, dan zou je daar ff te rade kunnen gaan.

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: ma jul 04, 2016 18:31
door hadeet
Ik had inderdaad de term LMM moeten gebruiken:

LMM staat voor Lucht Massa Meter, dit is een apparaat welke op basis van een hittedraad de hoeveelheid langskomende lucht registreert. Deze meter werkt nagenoeg zonder restrictie van de passerende lucht, de draad is zeer klein en verstoord de stroming nauwelijks. De draad wordt door het motormanagement voorzien van een constante spanning waardoor er een stroom gaat lopen, als er lucht passeert koelt deze de draad waardoor de weerstand veranderd en dat registreert de ecu.

LHM staat voor Lucht Hoeveelheid Meter, deze werkt met een klep welke door veerspanning wordt tegengehouden. De passerende lucht moet de klep open duwen, en vormt dus wel een (kleine) restrictie.
Aan de bovenkant van het asje zit een loper welke over een soort potmeterschaal loopt waardoor een veranderende weerstandswaarde aan het motormanagement wordt doorgegeven.

Valse lucht is inderdaad vaak heel lastig op te sporen. Maar aangezien het bij jouw gebeurd bij remmen verdenk ik de rembekrachtiger.
Ken je wellicht een goede garagist die je vertrouwd, dan zou je daar ff te rade kunnen gaan.
Vanmorgen had ik de situatie dat het probleem zich ook voordeed bij een koude motor. Starten van de auto ging goed. Ik reed vervolgens weg en wilde na zo'n 50 meter een bocht nemen. Hoefde nauwelijks te remmen gezien de snelheid op dat moment. Maar sloeg vervolgens af. Kon wel weer direct starten en verder rijden maar probleem herhaalde zich later opnieuw. Begin een beetje wanhopig te worden.

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: ma jul 04, 2016 19:04
door Rob75
Als de stationairregelaar inderdaad goed is, kan het gasklephuis nog wat vervuild zijn.
Een andere goede kandidaat is de carterventilatie. Deze willen nog wel eens uitharden en poreus worden, waardoor je dit soort problemen krijgt. Van buitenaf zie je dan niets.
Mocht je de mogelijkheid hebben, kijk eens naar de short en long term fuel trim. Vooral de eerste zal bij stationair bijregelen en bij gasgeven weer terugzakken naar 0.

Succes,
Rob

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: ma jul 04, 2016 19:48
door rutgerdow
Ik heb dit probleem ooit gehad met een 1.7 8v ts waarbij een rubber kniestukje in de vacuum leiding voor de brandstofdampafzuiging die achter de
rechterkoplamp zit. Nu veel speurwerk kon ik dit uiteindelijk met goed luisteren vaststellen omdat het iets siste. (het lek wordt natuurlijk geleidelijk
steeds erger en kon het daardoor uiteindelijk wel horen), maar het was wel de laatste plek waar ik het gezocht zou hebben.

Wat je kunt doen om te testen is alle vacuum leidingen van het inlaatplenum loshalen en op het plenum afdoppen
en dan vervolgens gas geven en gas loslaten: als het goed is moet hij dan weer keurig naar stationair terugvallen.
Gaat dit goed, dan heb je dus ergens een vacuum lek. Eén voor één de slangen er weer aan en test herhalen
dan weet je waar je verder zoeken moet.
(waarschijnlijk zal hij nu afslaan als je dit test met alle leidingen nog aangesloten?)

Re: GTV 2.0TS slaat soms af

Geplaatst: ma jul 04, 2016 20:35
door hadeet
Ik heb dit probleem ooit gehad met een 1.7 8v ts waarbij een rubber kniestukje in de vacuum leiding voor de brandstofdampafzuiging die achter de
rechterkoplamp zit. Nu veel speurwerk kon ik dit uiteindelijk met goed luisteren vaststellen omdat het iets siste. (het lek wordt natuurlijk geleidelijk
steeds erger en kon het daardoor uiteindelijk wel horen), maar het was wel de laatste plek waar ik het gezocht zou hebben.

Wat je kunt doen om te testen is alle vacuum leidingen van het inlaatplenum loshalen en op het plenum afdoppen
en dan vervolgens gas geven en gas loslaten: als het goed is moet hij dan weer keurig naar stationair terugvallen.
Gaat dit goed, dan heb je dus ergens een vacuum lek. Eén voor één de slangen er weer aan en test herhalen
dan weet je waar je verder zoeken moet.
(waarschijnlijk zal hij nu afslaan als je dit test met alle leidingen nog aangesloten?)
dank voor de tip. hij slaat nu inderdaad af met alle leidingen nog aangesloten.