Pagina 1 van 1

afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 11:26
door HAAK28
Mijn spider (uit 77) is vandaag afgekeurd op de bevestiging van de buitendorpel aan de onderkant, de puntlassen.

Volgens de keurmeester moeten de lassen om de 2 cm zitten en dat zit het niet overal. Er is ooit een nieuwe dorpel op gekomen, dus het is geen origineel laswerk meer.Dit zit echter al minstens 14 jaar zo (zo lang heb ik de spider) en is nog nooit een issue geweest.

Heeft hij gelijk, of zijn ze aan het spijkers op laag water zoeken?

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 12:15
door Alessandro
Heeft hij gelijk, of zijn ze aan het spijkers op laag water zoeken?
Ik zou zeggen beide!
Regels zijn regels natuurlijk (en in dit geval volstrekt duidelijk en niet voor verschillende interpretaties vatbaar) maar af fabriek zitten de puntlassen bij Alfa's (en vast nog een heleboel meer auto's) echt niet om de 2cm! Gemiddeld minstens 3, maar gaat nog aardig richting 4 cm, denk ik....
Als het er allemaal netjes en degelijk uitziet, dan vind ik het een beetje zielig, maar ja, dat is een interpretatie van mij.
Je kan er weinig tegen inbrengen behalve een stuk of wat originele Alfa's bij elkaar trommelen als bewijs van bovenstaande bewering van 3 à 4 cm. (maar dan nog: regels zijn regels)
Praktischer: toch maar naar een andere keurder dan.

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 12:21
door HAAK28
Klopt als ik bij mijn bertone ga kijken zit het idd om de 4 cm ongeveer en dat is nog origineel.

Andere keurder is een optie, andere optie is er hier en daar een lasje bij laten zetten :roll:

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 15:02
door giuliettaevo
Als hij de auto er echt op af gaat keuren kun je ook aangeven dat je een steekproef aan gaat vragen bij de rdw. Dat is een mogelijkheid die je hebt namelijk als je het er niet eens mee bent. Waarschijnlijk kiest hij dan wel eieren voor zijn geld, de meesten zitten daar niet op te wachten.

Wij hebben laatst bij een auto een dorpel er in gelijmd... Benieuwd wat hij daar van zou zeggen.

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 15:10
door HAAK28
Rdw vinden ze niet erg. Ze zijn banger voor een steekproef bij onterecht goedkeuren.

Inlijmen is geen probleem vermoed ik. Dan zie je geen lassen en dus zitten ze goed.

Zeiden ze ook nog, je kunt er ook een dikke laag bitumen over smeren, dan zie je het niet meer.

Dát doen we dus niet...

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 15:12
door frankalfa
Als hij de auto er echt op af gaat keuren kun je ook aangeven dat je een steekproef aan gaat vragen bij de rdw. Dat is een mogelijkheid die je hebt namelijk als je het er niet eens mee bent. Waarschijnlijk kiest hij dan wel eieren voor zijn geld, de meesten zitten daar niet op te wachten.

Wij hebben laatst bij een auto een dorpel er in gelijmd... Benieuwd wat hij daar van zou zeggen.
Vliegtuigen worden ook gelijmd... :mrgreen:

OT: als keuremans er echt daadwerkelijk een afkeurpunt van maakt zou ik m vriendelijk bedanken voor de moeite en ergens anders gaan keuren... (hoe lang kom je daar al met je spider? Is dit de 1e x dat ie m ziet of heeft ie dit al X jaar goedgekeurd zonder opmerking?)

Grtz,fRank

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 15:21
door HAAK28
Is er 2 jaar geleden goedgekeurd en kom er met al mijn alfa's, maar daar hebben ze geen boodschap aan.
Het is gelukkig relatief simpel op te lossen, paar lasjes er bij en klaar.

Ga je ergens anders naar toe dan zoeken ze weer andere spijkers.

Het gaat zelden over veiligheid bij apk, alleen van die kleine vervelende zeikdingetjes.

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 19:50
door martijnsud
Hier zelfde meegemaakt met Spider, ook nieuwe dorpel erin.
Tig jaar later moeilijk doen met APK, paar lasjes erbij en klaar is Kees :P

Martijn

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 22:25
door Performa
Artikel 23

Een roestschadereparatie moet zodanig zijn uitgevoerd dat het onderdeel, de bevestiging van het onderdeel of de sectie van de bodemplaat zijn oorspronkelijke functie weer kan vervullen.

Artikel 24

Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:

a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten, indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond.
Onder deugdelijk gelast als genoemd in het eerste lid, onderdelen a en b, wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.


Let wel op dat proplassen om de 2cm moeten. Puntlassen zijn sterker en mogen logischerwijze verder van elkaar... zie fabriek.
Over uitvoering hoe of wat puntlassen wordt er niet gesproken. Zijn dan allicht toegestaan mits zoals origineel uitgevoerd of volgens een door de fabrikant zo voorgeschreven herstelling. Bij bijvoorbeeld gelaste aluminium koetswerkdelen wordt dikwijls ook na schade voorgeschreven om nieuwe delen te verlijmen.

Niet juiste bouwjaar spider maar toch hier een stuk van de workshopmanual goede kennis van het italiaans of goed plaatjes kunnen interpreteren vereist ...
http://www.filedropper.com/spiderkoetswerkmanual

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 23:14
door Alessandro
IHet is gelukkig relatief simpel op te lossen, paar lasjes er bij en klaar.
paar lasjes erbij en klaar is Kees :P
Alsof je bij een goed gelakte en vooral lekker van binnenuit getectyleerde of rijkelijk van wax of wat dan ook voorziene dorpel, eventjes wat extra lassen aanbrengt..... als dat al 'lukt' zullen die lassen vast extra stevigheid geven (not)........

Glad stuken dan maar? (heb dat hier op het forum pas nog gezien bij e.o.a. Sud project :-x )
Dan vindt iedere echte kenner je dorpel ineens ook een stuk minder fris. Voordat je het weet krijgt je auto het stempel plamuurbak...

Enfin iedereen maakt z'n eigen keuze. ;)

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 23:21
door HAAK28
Het is niet om extra stijfheid te doen, maar om het voldoen aan de regeltjes. Het zit al wel 20 jaar zo, zal niet ineens loslaten....

Dicht stucen is geen optie idd.

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: ma jun 20, 2016 23:27
door Alessandro
Oh, maar dan knijp of sla je er gewoon wat deukjes in! :)
Bedenk er een leuk tooltje voor, dan kan het misschien zelfs zonder lakschade. ;)

Wat zijn we met z'n allen goed bezig! 8-)

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: di jun 21, 2016 01:19
door Graffiaturo
Artikel 23

Een roestschadereparatie moet zodanig zijn uitgevoerd dat het onderdeel, de bevestiging van het onderdeel of de sectie van de bodemplaat zijn oorspronkelijke functie weer kan vervullen.

Artikel 24

Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:

a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten, indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond.
Onder deugdelijk gelast als genoemd in het eerste lid, onderdelen a en b, wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.


Let wel op dat proplassen om de 2cm moeten. Puntlassen zijn sterker en mogen logischerwijze verder van elkaar... zie fabriek.
Over uitvoering hoe of wat puntlassen wordt er niet gesproken. Zijn dan allicht toegestaan mits zoals origineel uitgevoerd of volgens een door de fabrikant zo voorgeschreven herstelling. Bij bijvoorbeeld gelaste aluminium koetswerkdelen wordt dikwijls ook na schade voorgeschreven om nieuwe delen te verlijmen.

Niet juiste bouwjaar spider maar toch hier een stuk van de workshopmanual goede kennis van het italiaans of goed plaatjes kunnen interpreteren vereist ...
http://www.filedropper.com/spiderkoetswerkmanual
sinds wanneer is een puntlas sterker dan een proplas?
en daarbij als een puntlas te dichtbij een andere puntlas wordt gemaakt, zal die nog niet een kwart van de sterkte hebben

ik heb al zo vaak gezien dat bij een schade de originele puntlassen gewoon afgeschoven zijn, dus niet eens uitgescheurd maar gewoon losgesprongen.
een proplas heb ik nog nooit los zien komen

Re: afkeur bevestiging dorpels

Geplaatst: di jun 21, 2016 19:37
door Performa
Omdat de warmteinbreng normaliter groter is bij mig lassen krijg je meer verzwakking vd plaat rondom de las.
Ik geef je wel gelijk dat voor een doorsnee hobbyist of kleine garage een proplas met niet super high tech(hoge stroom,grote aandrukking) lasapparatuur beter uit te voeren is.

Zelf heb ik beide nog niet gedaan dus ben echt geen allesweter.

De verhalen van kwaliteit van het origineel plaatwerk zijn ondertussen gekend vooral van pomigliano d'arco :wink: .