MIGI
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: di jul 26, 2005 22:28
Locatie: adegem

Gt Junior starten (gas installatie)

vr apr 22, 2016 20:24

Hallo,

Ik ben een beetje beschaamd deze vraag te moeten stellen maar ik doe het toch :mrgreen:
Ik heb een tijdje geleden een Gt Junior gekocht met een gas installatie in. 6 maanden later (nu dus) willen we de auto starten maar krijgen hem niet aan de praat. Ik heb helemaal geen ervaring met het starten van een Junior en al helemaal niet met gas.

Wij hebben links onder het stuur een hendel die je naar voor en achter kunt trekken waar opstaat "start" en "accel"

Rechts heb ik een knop die ik kan verdraaien naar "gas", "RV", "benzine" en "VV"
Ik heb vernomen dat de wagen eerst op benzine moet draaien vooraleer op gas over te schakelen.

Wat dien ik nu te doen? :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Gt Junior starten (gas installatie)

vr apr 22, 2016 21:33

In elk geval starten op benzine. Kan even duren he na een half jaar stilstand voor de carburateurs weer vol zitten.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: Gt Junior starten (gas installatie)

za apr 23, 2016 11:28

Dat starten op benzine is onzin, is tegenwoordig een verplichting vanuit de overheid om een installatie als G3 te mogen classificeren. Daar is hier geen sprake van ;)

Vroeger kon je altijd op lpg starten/rijden, al was het vaak in de winter wel handig om op benzine te starten, omdat de lpg installatie kon bevriezen (weet ik uit ervaring) :jumping: de kans is heel groot dat de benzine die er nog in zit erg oud is.

Heb je al gekeken naar de standaard dingen? Is er een vonk? Komt er brandstof? Draait de brandstofpomp (van benzine of lpg).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Gt Junior starten (gas installatie)

za apr 23, 2016 11:48

Eerst eens kijken of je daadwerkelijk beide brandstoffen aan boord hebt.... 8)

Op de gastank zit een mechanische niveaumeter die gewoonlijk in procenten van het maximum de vulling uitdrukt.

De twee hendels, "start" en "accel" zijn de bediening van respectievelijk de choke en het handgas.

Handgas kun je voorlopig even helemaal vergeten en de choke heb je, als de boel in goede staat verkeert, ook niet nodig. Dus allebeide helemaal induwen.

De draaiknop is de brandstof selectie. Deze werkt in principe met de klok mee.

Knop indrukken geeft 1 "choke pufje" LPG en kan soms (meerdere malen) nodig zijn. Als het goed is hoor je een relais klikken als je dat doet (wel op contact!) en een pufje gas "ontsnappen" onder de motorkap.

Puntje aan de draaiknop naar boven (gas) selecteert LPG als brandstof met de benzine-aanvoer afgesloten.

Kwart slag (met de klok mee dus!) doordraaien naar "RV" selecteert zowel LPG als Benzine. Als je van LPG overschakelt naar benzine moeten eerst de vlotterkamers daarmee gevuld worden en daar heeft de benzinepomp even tijd voor nodig en dan is het handig als de motor nog even op LPG loopt (kan dus ook tijdens het rijden gedaan worden). Als je merkt dat de motor gaat rommelen na dat overschakelen betekent dat dat de benzine is gearriveerd en de motor in feite op dubbele brandstof loopt dus tijd om door te draaien naar "Benzine" waarmee de aanvoer van LPG word afgesloten en je alleen op benzine rijdt.

Omgekeerd moet je eerst de vlotterkamers leeg rijden als je naar LPG wilt overschakelen dus draai je door naar VV wat alle brandstofaanvoer afsluit. Zo rij je uitsluitend op de in de vlotterkamers aanwezige benzine totdat deze op en de motor begint te stotteren waarna je doordraait naar "gas" en er LPG aangevoerd wordt.

Zo simpel is het. Mits alles correct is aangesloten...

Starten na lange stilstand kan voor veel Nordjes problematisch zijn, zeker als de staat van onderhoud onbekend is (verhalen van vorige eigenaren in de trend van "goed! :thumbs: " hebben hierbij generlei waarde.... :lol:

Op welke brandstof te starten is vaak een kwestie van persoonlijk voorkeur of die van de auto zelf... sommige wagens willen na inbouw van LPG slecht starten op LPG als ze koud zijn... of warm... of slecht op benzine... als ze koud zijn.. of warm... geen peil op te trekken... :lol:

Als je LPG aan boord hebt zou ik het gewoon op LPG proberen... (mijn 1964 Fiat 2300 S Coupe start vele malen makkelijker op LPG dan op benzine... zowel koud als warm...).

Dus.... puntje omhoog naar "gas", op contact... paar keer de knop indrukken dat je het relais hoort en het pufje gas... klein beetje gas geven en starten.... pompen met je gaspedaal heeft op LPG geen enkele zin. Procedure mogelijkerwijs een aantal keren herhalen... Binnen de grenzen van het redelijke wat langer doorstarten kan wenselijk zijn (maar hou het binnen het redelijke om je startmotor niet te overbelasten).

Van vitaal belang is wel dat je voldoende LPG aan boord hebt want een te lege tank zorgt voor te lage aanvoerdruk (deze LPG installaties hebben geen aanvoerpomp... :wink: ).

Als je erg onervaren bent, zal ik je de truuk met remmenreiniger NIET aanraden...

Succes! Ze lopen wonderschoon (!) op LPG en je hebt een actieradius om U tegen te zeggen!
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

MIGI
Member
Member
Berichten: 212
Lid geworden op: di jul 26, 2005 22:28
Locatie: adegem

Re: Gt Junior starten (gas installatie)

za apr 23, 2016 20:04

Bedankt voor de reacties, en in het bijzonder aan "zaagauto" voor de gedetailleerde uitleg. :D
Hier kan ik heel wat mee!!

Miguel

Terug naar “Algemene Technische vragen”