Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

TwijfelTurbo'tje ??

zo mar 20, 2016 10:35

Ik heb onlangs een 156 1.9 JTD 8V gekocht uit het bijtellings-vriendelijke jaar 2000. De eerste keer dat ik met een JTD heb gereden. Meteen verkocht. Stil, nodigt niet uit tot rijbewijs-onvriendelijk gedrag, relaxed woon-werk verkeer. Nogal een verschil met de GTA, om het voorzichtig te zeggen.. Die is luidruchtig aanwezig, wil altijd méér, rukt continu aan z'n ketting en is nooit tevreden.. :mrgreen:

Motor loopt prima, (niet snel uiteraard) bak schakelt perfect, lekker kwiek en veel koppel. Maarr... niet altijd/doorlopend. Met een bepaalde regelmaat valt het vermogen, al klimmend van 2000 tot 3000-3500 toeren, voelbaar terug, alsof de turbo twijfelt van "hmm.., tja.." Ik heb al een paar turbodieseltjes gehad, daarvan hoefde het gaspedaal niet op de bodem om de turbo tot leven te wekken, moet bij de JTD wel. Met "halfgas" niemand thuis en met het pedal to the metal komen alle newtonmeterjes wél ineens aanstormen. Als ik vervolgens met volgas vanaf ca. 2000 toeren richting 3-4 duizend toeren ga klokken de newtonmetertjes dan vaak massaal uit, alsof het 17.00 is..

Nu kan ik me met torren uit het carburateurtijdperk heel aardig redden, maar van electronica en/of dieseltjes heb ik geen sjoege.. Ik weet alleen van het bestaan van turbines met variabele geometrie, roetfilters, EGR kleppen, paspedaal positie sensors (!?), that's it.. Maar het hoe/wat/waar/waarom(niet) ??? Dus andermaal: roept u maar !!

Voor zover van belang: volgende week gaat de hele voorwielophanging/subframe/motor/bak er onderuit: er moeten wat stuur- en aandrijfas hoesjes vervangen, nieuwe bovenste- en onderste draagarmen, verse koppeling, dus dat pak ik allemaal in 1 x beet. Ik kan dus straks overal lekker makkelijk bij.

Thanks !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

pas
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 11:38

Re: TwijfelTurbo'tje ??

zo mar 20, 2016 14:01

turboslangen en klemmen even nakijken, geeft ie zwarte rook bij por op t gaspedaal?

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: TwijfelTurbo'tje ??

zo mar 20, 2016 19:35

Nee. Motor klinkt gezond, " ruikt gezond" , geen zwarte rook..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: TwijfelTurbo'tje ??

zo mar 20, 2016 19:55

Een diesel die gezond ruikt... :jumping:

Sowieso die EGR dichtzetten! Kan bij dit bouwjaar zonder problemen!

Verder zou ik de luchtmassameter eens door (laten) meten en/of uitlezen, gaan regelmatig stuk ook. Ma probeer eerst die EGR maar. Als die open blijft staan doet ie ook weinig! Gewoon plaatje dr tussen en klaar! :thumbs:
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1732
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: TwijfelTurbo'tje ??

zo mar 20, 2016 21:42

Alles wat hierboven genoemd is. Behalve roetfilter, want dat zit er volgens mij niet in.

Maar nog wel als extra: de turbodruksensor.
Die is ook een verdenking waard als de storing soms wel / soms niet optreedt.
Heb je op het dashboard dan ook een melding Storing Managementsysteem?
Is de auto trouwens al uitgelezen? Mechanische schade aan de turbo zal daar niet mee te zien zijn maar electronische oorzaken (dat kunnen er diverse zijn) misschien wel.

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

Re: TwijfelTurbo'tje ??

do mar 31, 2016 15:32

http://www.forum.alfaclub.nl/viewtopic. ... t=egr+klep" onclick="window.open(this.href);return false;
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2305
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: TwijfelTurbo'tje ??

do mar 31, 2016 19:11

EGR afdoppen, Turbodruk sensor vervangen
''Drive tastefully''

Terug naar “Algemene Technische vragen”