AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: GT 3.2 koude start-kuren

di jan 19, 2016 15:58

Ik ga uit van een medewerker die in de productie van alle basis brandstoffen zit, hij zegt er is geen benzine zonder ethanol meer.
De superbenzines zoals V-power en 98 waren lange tijd gevrijwaard van ethanol, maar sinds ongeveer een jaar hebben deze het ook en is een verplichting van de overheid. Zojuist kwam ik het ook tegen op de site van de KNAC, daar staat nu ook dat er in Shell V-power, BP-ultimate en Total excellium ethanol zit.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: GT 3.2 koude start-kuren

di jan 19, 2016 16:57

Competition102 ook?

Edit; volgens hun site in ieder geval niet..

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: GT 3.2 koude start-kuren

di jan 19, 2016 19:40

Ik ga uit van een medewerker die in de productie van alle basis brandstoffen zit, hij zegt er is geen benzine zonder ethanol meer.
De superbenzines zoals V-power en 98 waren lange tijd gevrijwaard van ethanol, maar sinds ongeveer een jaar hebben deze het ook en is een verplichting van de overheid. Zojuist kwam ik het ook tegen op de site van de KNAC, daar staat nu ook dat er in Shell V-power, BP-ultimate en Total excellium ethanol zit.
BP beweert zelf nog van niet (zie linkje welke ik eerder plaatste) en Competition 102 is ook heel stellig erover.
In de wetgeving kan ik ook niks vinden hierover, wel over Euro95 en dat het in de toekomst uitgebreid gaat worden voor Euro95 (van 5% naar 10% en hoger).

Wel is het zo dat dezelfde installaties gebruikt worden en dat residuen ervoor kunnen zorgen dat er kleine concentraties ethanol in andere brandstoffen terecht komen. Dat is verwaarloosbaar.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: GT 3.2 koude start-kuren

zo jan 24, 2016 14:28

Massa kabel zat iig bij de 156 aan voorzijde versnellingsbak, thv het luchtfilterhuis zeg maar. Zal bij een Gt vermoedelijk niet heel erg afwijken.
Per definitie een plek waar niet bij te komen is #-o :lol:
Net even onder de auto gekropen, en iig een dikke kabel gevonden die met een oogje aan een steun van de versnellingsbak zat. Op hetzelfde draadeindje zat ook een beugeltje met een groot oog eraan. Is dat hem? Want dan zit-ie goed vast.

Wel ontdekt dat één van de drie relais (in rijrichting gezien de rechter) tussen de accu en de inlaatbuis van z'n steuntje gevallen was, hij klikt ook niet meer vast dus waarschijnlijk ligt-ie er weer af zodra ik de straat uit ben gereden.
Alleen heb ik geen flauw idee wat dat relais doet en dus ook niet of die problemen veroorzaakt.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: GT 3.2 koude start-kuren

zo feb 07, 2016 17:45

Het relais hangt zowaar nog. Ook lijkt die niet de veroorzaker van het probleem, want het blijft optreden.

Wat ik ook ontdekt heb is dat hij soms (niet altijd) bij het inschakelen van grootlicht even inhoudt. Het lijkt er dus op dat Yuri in de juiste richting zit:
Lijkt eigenlijk toch echt wel een ouderwetsch massaprobleem. Zo veel storingen op zo veel systemen.
Maar dan nog steeds de vraag: hoe los ik dit op? De massa-aansluiting op de accu zit goed vast. Vanmiddag heb ik een paar stekkertjes die op die massa-aansluiting zitten, waarvan de (zichtbare) uiteinden van de bedrading die erin geklemd zat groen uitgeslagen waren, eraf geknipt en voorzien van nieuwe stekkertjes. Daarna een rondje gereden, maar nog precies hetzelfde: één keer willen afslaan bij het verlaten van de oprit en onderweg bij één van de drie keer grootlicht inschakelen inhouden, vergezeld van een motormanagementlampje/-melding.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: GT 3.2 koude start-kuren

zo feb 07, 2016 17:50

schuur ze allemaal ook even goed op, alle contact oppervlakken. Dus zowel oogjes, moeren, boutjes en carrosserie/blok delen

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: GT 3.2 koude start-kuren

do mei 19, 2016 23:19

De afgelopen maanden heb ik af en toe de eerder in dit topic omschreven problemen ondervonden, maar ook vaak wekenlang niet. Vorige week woensdag was het echt raak: de motor sloeg af toen ik de straat uit reed en de stroomvoorziening bleek volledig weg te zijn, ook geen lampjes meer op het dashboard. Het eerste wat je dan doet is bij de accu kijken, blijkt dat van één boutje het bijbehorende moertje foetsie was, en wel die waarop op onderstaande foto (die ik van mezelf heb geleend uit een topic uit 2012) het dunne zwarte kabeltje is bijgeplaatst.
Even aan het boutje gemorreld en dat leverde een heel vuurwerk aan vonken op, plus een berg getik van computers her en der in de auto (aangezien het contact nog aan stond). Dat hoorde dus duidelijk vast te zitten. Terug naar huis gelopen, nieuw moertje opgescharreld en die erop gezet, en de afgelopen week in elk geval probleemloos gereden. Geen slechte massa dus, wel een slechte plus.

Ik ben dus voorzichtig positief dat het probleem is opgelost :D

N.B. sinds het nemen van onderstaande foto zijn zowel de LPG-installatie (waar het dunne zwarte kabeltje op de foto vermoedelijk bij hoort) als de motor vervangen. Genoemd kabeltje is nergens meer te vinden, en er zit nu een extra kabeltje onder een ander moertje. Dat ik de werking daarvan nog niet heb gemist kan dus kloppen.

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”