@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

GT 3.2 koude start-kuren

zo jan 17, 2016 13:59

Symptomen: bij de eerste keer de koppeling op laten komen wil de motor afslaan. Let wel: pas bij het helemaal op laten komen van de koppeling; bij het verlaten van de oprit/het parkeervak met nog half ingetrapte koppeling is er niets aan de hand. Inmiddels ben ik erop bedacht en trap ik de koppeling snel genoeg weer in om de motor aan de praat te houden. Het dashboard begint daarbij niet alleen te piepen over een motorstoring, maar ook over problemen met ABS, ASR en EBD. Ook viel me van de week een keer op dat het ASR-lampje in de betreffende knop bleef branden; bij het herhaaldelijk indrukken daarvan bleef het lampje aan, maar op het dashboard werd wel melding gemaakt dat de ASR achtereenvolgens in en uit werd geschakeld.

Een enkele keer gebeurt het echter ook dat de motor gewoon uit zichzelf afslaat (bij ingetrapte koppeling), nog voordat ik goed en wel op de weg sta.

Tot slot komt het in de eerste paar kilometer af en toe voor dat hij heel even uitvalt. Ik heb daarbij ook een paar keer gezien dat de snelheidsmeter en de toerentaller naar nul vielen, hetgeen betekent dat het signaal daarnaartoe ook wegvalt.

De auto heeft reeds twee dagen bij de garage gestaan, zodat ze daar vier koude starts hebben kunnen doen (woensdagmiddag, donderdagochtend en -middag en vrijdagochtend. Gevalletje bij de tandarts is ineens de kiespijn over, want daar deed-ie het prima. Ook met uitlezen was er niets te vinden. Vrijdagmiddag weer opgehaald, zaterdag niet gereden, zondag begon het gelazer weer.

Iemand bekend met deze verschijnselen?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

AR823
Full Member
Full Member

Re: GT 3.2 koude start-kuren

zo jan 17, 2016 15:20

Gasklephuis reinigen en smeren, en ook belangrijk is een goed merk brandstof tanken !
Een injectorcleaner in de tank gooien kan ook helpen voor een betere stationaire loop.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 17, 2016 15:52

Massa probleem van motor naar koets? Dynamo op zn eind? Alle meters 'naar nul' en gekke meldingen over niet ter zake doende dingen (abs vdc enz) waren bij een 156jtd hier de 1e symptomen van een overleden dynamo nl.

Zo op afstand lijkt t het mij geen brandstof tekort, want dat gaat eerder gepaard met het langzaam inzakken van het toerental en pruttelen/onregelmatig lopen/inhouden.Lees ook nergens dat je m met 'pompen op t gaspedaal' aan de praat kunt houden (des carburateur auto's gewijs :D ). Auto heeft lpg/ start op benzine neem ik aan?

Ploft ie ook in de in- of uitlaat op zo'n moment?

Geeft een brakke bdp- of nokkenaspositie sensor trouwens een melding die met obd gezien kan worden?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 17, 2016 16:11

Start op benzine ja, en de verschijnselen treden ook op na een rit die volledig op benzine is gereden (het ligt m.i. dus niet aan een ECU die is 'weggeleerd' door verkeerde instellingen van de LPG-computer). Wat mij vooral intrigeert is het eerstgenoemde verschijnsel van af willen slaan op het moment dat ik de koppeling volledig op laat komen, en niet gedurende de tijd dat ik de koppeling nog laat slippen. Sinds-ie bij de garage (niet afgelopen week, maar die week ervoor) is geweest is het ook maar één keer, een tweede poging tot wegrijden verloopt probleemloos. Daarvoor was soms noodzakelijk om weg te rijden met flink toeren maken en voorzichtig de koppeling op laten komen.

Hij ploft niet in in- of uitlaat.

Geen idee of die sensoren meldingen geven.

Aangezien de motor is vervangen kan het best zijn dat de massa naar de koets niet helemaal lekker is natuurlijk. De garage die de klus heeft uitgevoerd is zoveel dingen vergeten dat dat er ook nog wel bij kan :roll:
Hoe kom ik erachter of de dynamo aan het doodgaan is? Ik rij al een maandje met deze problemen rond, vooralsnog houdt de accu het prima vol. Of doel je op de mogelijkheid dat de spanningsregelaar gaar is en dat ik met een laadspanning van een voltje of 18 rij, hetgeen ik natuurlijk even kan gaan meten?

Het merk brandstof geloof ik niet zo in eerlijk gezegd, bij dit specifieke probleem, evenals het reinigen van het gasklephuis, behalve in de gevallen dat hij zonder meer afslaat. Mocht dat probleem blijven nadat het afslaan-bij-opkomen-koppeling is verholpen dan is het uiteraard de moeite waard om naar dat soort zaken te kijken. Ik tank overigens wel goedkope (of zo je wilt minder dure) benzine. Maar niet teveel, het is niet zo dat ik hem volgooi en dan (omdat ik op LPG rij) na een half jaar nog steeds met dezelfde tank en dus zes maanden oude benzine bezig ben.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 17, 2016 17:46

Start op benzine ja, en de verschijnselen treden ook op na een rit die volledig op benzine is gereden (het ligt m.i. dus niet aan een ECU die is 'weggeleerd' door verkeerde instellingen van de LPG-computer). Wat mij vooral intrigeert is het eerstgenoemde verschijnsel van af willen slaan op het moment dat ik de koppeling volledig op laat komen, en niet gedurende de tijd dat ik de koppeling nog laat slippen. Sinds-ie bij de garage (niet afgelopen week, maar die week ervoor) is geweest is het ook maar één keer, een tweede poging tot wegrijden verloopt probleemloos. Daarvoor was soms noodzakelijk om weg te rijden met flink toeren maken en voorzichtig de koppeling op laten komen.
Je bedoelt een koude start na een rit die volledig op benzine is gereden? Of een warme start na diezelfde rit (na pak m beet 5 minuten weer starten oid)
Bij volledig aangrijpen van de koppeling zou je blok meer kunnen kantelen dan bij half ingetrapt/slippend. Een brakke massa zou op zich kunnen dan lijkt me? Maar dat rijmt weer niet met een 2e poging die vlekkeloos verloopt... :(
Hij ploft niet in in- of uitlaat.
Hm, een overschot aan brandstof door een miscommunicatie tussen benzine- en gassysteem of een troublerende onsteking lijkt me dan ook geen oorzaak.
Geen idee of die sensoren meldingen geven.
Iemand die weet of haperingen of fouten door nokkenas- of krukaspositiesensoren worden 'gelogd' en opgeslagen? Volgens mij wel nl, maar ben niet zeker.
Aangezien de motor is vervangen kan het best zijn dat de massa naar de koets niet helemaal lekker is natuurlijk. De garage die de klus heeft uitgevoerd is zoveel dingen vergeten dat dat er ook nog wel bij kan :roll:
Hoe kom ik erachter of de dynamo aan het doodgaan is? Ik rij al een maandje met deze problemen rond, vooralsnog houdt de accu het prima vol. Of doel je op de mogelijkheid dat de spanningsregelaar gaar is en dat ik met een laadspanning van een voltje of 18 rij, hetgeen ik natuurlijk even kan gaan meten?
Mjah zo was het bij mn jtd in ieder geval wel. In 1e instantie rare meldingen van abs ed veroorzaakt door te lage boordspanning, kon t ding nog rijdend houden tot in de schuur..Na vervanging van koolborstelbrug (de oorzaak na doormeten door een prof) gaf ie na een kwartier al een acculampje en mat (meette?) ik ruim 18V over de accu polen.Inwendige sluiting, onderhevig aan temp ontwikkeling maw in koude conditie niks an t handje..
Wellicht is ff monitoren wat de spanning doet onder wisselende belasting en condities wel een idee, al was het maar om dingen uit te sluiten.Als je een frisse, sterke accu hebt kunnen dynamo troubles lang onder de oppervlakte blijven is mijn ervaring. Massa kabel zat iig bij de 156 aan voorzijde versnellingsbak, thv het luchtfilterhuis zeg maar. Zal bij een Gt vermoedelijk niet heel erg afwijken.
Het merk brandstof geloof ik niet zo in eerlijk gezegd, bij dit specifieke probleem, evenals het reinigen van het gasklephuis, behalve in de gevallen dat hij zonder meer afslaat. Mocht dat probleem blijven nadat het afslaan-bij-opkomen-koppeling is verholpen dan is het uiteraard de moeite waard om naar dat soort zaken te kijken. Ik tank overigens wel goedkope (of zo je wilt minder dure) benzine. Maar niet teveel, het is niet zo dat ik hem volgooi en dan (omdat ik op LPG rij) na een half jaar nog steeds met dezelfde tank en dus zes maanden oude benzine bezig ben.
Er zit veel verschil in kwaliteit van benzine das wel zeker. Spider4 hier had destijds spontaan een lekkende brandstofpomp na total excellium gebunkerd te hebben, voorheen altijd naft van de witte pomp zonder problemen.
Andere gebruikte brandstofpomp eronder gehangen die ook wat zweette met die brandstof, zij het minder. Na leegrijden opnieuw witte pompkwali erin en nooit nog lekkage of dikke benzinedamp om de auto gehad...
Een brandstofreiniger eens in de zoveel tankbeurten is altijd een goed idee, zeker als er 'minder dan gemiddeld' getankt wordt. Waarbij aangetekend dat ik het zelf eigenlijk ook nooit doe... :oops: :D

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 17, 2016 18:05

Je bedoelt een koude start na een rit die volledig op benzine is gereden? Of een warme start na diezelfde rit (na pak m beet 5 minuten weer starten oid)
Het eerste.
Mjah zo was het bij mn jtd in ieder geval wel. In 1e instantie rare meldingen van abs ed veroorzaakt door te lage boordspanning, kon t ding nog rijdend houden tot in de schuur..
De melding treedt alleen op op het moment van inhouden. Dat de spanning dan ff te laag is is logisch, er wordt immers niet bijgeladen.
Na vervanging van koolborstelbrug (de oorzaak na doormeten door een prof) gaf ie na een kwartier al een acculampje en mat (meette?) ik ruim 18V over de accu polen.Inwendige sluiting, onderhevig aan temp ontwikkeling maw in koude conditie niks an t handje..
Wellicht is ff monitoren wat de spanning doet onder wisselende belasting en condities wel een idee, al was het maar om dingen uit te sluiten.Als je een frisse, sterke accu hebt kunnen dynamo troubles lang onder de oppervlakte blijven is mijn ervaring.
Meten onder het rijden is ff lastig, maar ik heb in elk geval even de multimeter tegen de accu aangehouden. 12,5V bij uitgeschakelde motor en 14,6 bij stationair. Klinkt gezond, zou ik zeggen.
Massa kabel zat iig bij de 156 aan voorzijde versnellingsbak, thv het luchtfilterhuis zeg maar. Zal bij een Gt vermoedelijk niet heel erg afwijken.
Per definitie een plek waar niet bij te komen is #-o :lol:

Je draagt alles bij elkaar genoeg punten aan, ik zal dit zeker meenemen als ik hem weer naar de garage breng (want daar zal het toch wel op neerkomen), bedankt!
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 17, 2016 19:02

Oja, de garage had nog wel een liter koelvloeistof erbij gegooid (waar dat nou gebleven was? :? ik heb vorig jaar niets bij hoeven te vullen en heb daardoor eigenlijk de laatste tijd niet meer gekeken). Zit nu nog steeds voldoende in, als ik de inhoud van het expansievaatje mag geloven.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma jan 18, 2016 18:24

Staat de distributie op tijd? Daar is deze motor ook erg gevoelig voor.

AR823
Full Member
Full Member

ma jan 18, 2016 20:51

Mijn 156 start perfect met goede accu, echter als ik weg wilde rijden viel het toerental weg dus snel de koppeling weer in en met veel gesputter kwam dan het toerental weer terug. Iedere morgen bij een echt koude start hetzelfde verschijnsel en dan gaan er ook allerlei lampjes flikkeren omdat de ecu geen goede info krijgt. De enige manier was om de motor eerst een paar minuten te laten draaien. Na het reinigen van de gasklep geen enkel probleem meer gehad. Ik kreeg de tip van een Volvo/Mitsubishi monteur, waarbij deze verschijnselen ook voorkomen. Hij zei ook dat mindere kwaliteit benzine meer vervuiling geeft.
En als je steeds lambda-storingen hebt, verdwijnen deze meestal door kwaliteits brandstof te tanken.

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 18, 2016 21:25

Mijn 156 start perfect met goede accu, echter als ik weg wilde rijden viel het toerental weg dus snel de koppeling weer in en met veel gesputter kwam dan het toerental weer terug. Iedere morgen bij een echt koude start hetzelfde verschijnsel en dan gaan er ook allerlei lampjes flikkeren omdat de ecu geen goede info krijgt. De enige manier was om de motor eerst een paar minuten te laten draaien. Na het reinigen van de gasklep geen enkel probleem meer gehad. Ik kreeg de tip van een Volvo/Mitsubishi monteur, waarbij deze verschijnselen ook voorkomen. Hij zei ook dat mindere kwaliteit benzine meer vervuiling geeft.
En als je steeds lambda-storingen hebt, verdwijnen deze meestal door kwaliteits brandstof te tanken.
Mee eens sinds ik Shell V power tank loopt mijn GT beter en zuiniger!
Bij ander merken hoor je dezelfde klachten en oplossingen.
Moderne standaard benzine's zijn echt niet best en niet langer houdbaar dan 3 a 4 weken.
De meerprijs weegt naar mijn mening zeker op tegen de voordelen.

Ciao

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 18, 2016 23:02

Als de kwaliteit van de bezine een mogelijk issue is, dan kan je V-power ook beter vermijden. BP Ultimate (98) schijnt een van de schoonste en kwalitatiefste brandstoffen te zijn. Daar wordt ook geen ethanol doorheen gemengd.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 18, 2016 23:32

Ik heb me nooit verdiept in de diverse soorten benzine, maar wat heeft V-power dan (niet) wat gewone benzines ook (niet) hebben?

Vanmorgen zonder problemen weggereden, maar eigenlijk telt dat niet, want toen stond-ie al een tijdje te draaien omdat ik moest krabben (ook binnen :? ). Onderweg naar m'n werk wel een keer gepiep over de VDC enzo, toen de wielen even geen grip hadden in een glad bochtje. Toen ik bij mijn werk op de parkeerplaats stond nog even een zeer onwetenschappelijk testje gedaan: handrem erop en dan even gas geven en koppeling op laten komen --> weer VDC/weetikveel wat voor meldingen. Wellicht toch die gammele verbinding bij kantelende motor waar fRank het over heeft? Onderweg ook nog een keer een 'gewone' melding van een motormanagementstoring, die meteen weer verdween.

Vanavond overigens probleemloos naar huis gereden.
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 18, 2016 23:41

Lijkt eigenlijk toch echt wel een ouderwetsch massaprobleem. Zo veel storingen op zo veel systemen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

AR823
Full Member
Full Member

ma jan 18, 2016 23:56

V-power en BP ultimate zijn topmerken, echter zit in alle in Nederland verkrijgbare benzine ethanol, wat funest is voor oldtimers met carburateurs. Het is gebleken dat in goedkope benzine veel meer ethanol zit! In Duitsland wordt dan ook sterk afgeraden om E10 in oudere auto's te gebruiken. De enige benzine zonder ethanol is Competition 102 van Firezone, is wat duur maar met name motorfietsen worden hier erg blij van. Er staan diverse onbemande pompen door heel Nederland.

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 19, 2016 08:42

V-power en BP ultimate zijn topmerken, echter zit in alle in Nederland verkrijgbare benzine ethanol, wat funest is voor oldtimers met carburateurs. Het is gebleken dat in goedkope benzine veel meer ethanol zit! In Duitsland wordt dan ook sterk afgeraden om E10 in oudere auto's te gebruiken. De enige benzine zonder ethanol is Competition 102 van Firezone, is wat duur maar met name motorfietsen worden hier erg blij van. Er staan diverse onbemande pompen door heel Nederland.
Dat is niet zo, alleen in Euro95 is het verplicht, Euro98 bevat meestal geen ethanol. BP Ultimate heeft in elk geval geen ethanol (net als Competizion 102 inderdaad). http://www.bp.com/nl_nl/on-the-road/net ... motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Over V-power kan ik niks officieels vinden, sommigen beweren dat er geen ethanol in zit, sommigen wel...
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Algemene Technische vragen”