Start op benzine ja, en de verschijnselen treden ook op na een rit die volledig op benzine is gereden (het ligt m.i. dus niet aan een ECU die is 'weggeleerd' door verkeerde instellingen van de LPG-computer). Wat mij vooral intrigeert is het eerstgenoemde verschijnsel van af willen slaan op het moment dat ik de koppeling volledig op laat komen, en niet gedurende de tijd dat ik de koppeling nog laat slippen. Sinds-ie bij de garage (niet afgelopen week, maar die week ervoor) is geweest is het ook maar één keer, een tweede poging tot wegrijden verloopt probleemloos. Daarvoor was soms noodzakelijk om weg te rijden met flink toeren maken en voorzichtig de koppeling op laten komen.
Je bedoelt een koude start na een rit die volledig op benzine is gereden? Of een warme start na diezelfde rit (na pak m beet 5 minuten weer starten oid)
Bij volledig aangrijpen van de koppeling zou je blok meer kunnen kantelen dan bij half ingetrapt/slippend. Een brakke massa zou op zich kunnen dan lijkt me? Maar dat rijmt weer niet met een 2e poging die vlekkeloos verloopt...
Hij ploft niet in in- of uitlaat.
Hm, een overschot aan brandstof door een miscommunicatie tussen benzine- en gassysteem of een troublerende onsteking lijkt me dan ook geen oorzaak.
Geen idee of die sensoren meldingen geven.
Iemand die weet of haperingen of fouten door nokkenas- of krukaspositiesensoren worden 'gelogd' en opgeslagen? Volgens mij wel nl, maar ben niet zeker.
Aangezien de motor is vervangen kan het best zijn dat de massa naar de koets niet helemaal lekker is natuurlijk. De garage die de klus heeft uitgevoerd is zoveel dingen vergeten dat dat er ook nog wel bij kan
Hoe kom ik erachter of de dynamo aan het doodgaan is? Ik rij al een maandje met deze problemen rond, vooralsnog houdt de accu het prima vol. Of doel je op de mogelijkheid dat de spanningsregelaar gaar is en dat ik met een laadspanning van een voltje of 18 rij, hetgeen ik natuurlijk even kan gaan meten?
Mjah zo was het bij mn jtd in ieder geval wel. In 1e instantie rare meldingen van abs ed veroorzaakt door te lage boordspanning, kon t ding nog rijdend houden tot in de schuur..Na vervanging van koolborstelbrug (de oorzaak na doormeten door een prof) gaf ie na een kwartier al een acculampje en mat (meette?) ik ruim 18V over de accu polen.Inwendige sluiting, onderhevig aan temp ontwikkeling maw in koude conditie niks an t handje..
Wellicht is ff monitoren wat de spanning doet onder wisselende belasting en condities wel een idee, al was het maar om dingen uit te sluiten.Als je een frisse, sterke accu hebt kunnen dynamo troubles lang onder de oppervlakte blijven is mijn ervaring. Massa kabel zat iig bij de 156 aan voorzijde versnellingsbak, thv het luchtfilterhuis zeg maar. Zal bij een Gt vermoedelijk niet heel erg afwijken.
Het merk brandstof geloof ik niet zo in eerlijk gezegd, bij dit specifieke probleem, evenals het reinigen van het gasklephuis, behalve in de gevallen dat hij zonder meer afslaat. Mocht dat probleem blijven nadat het afslaan-bij-opkomen-koppeling is verholpen dan is het uiteraard de moeite waard om naar dat soort zaken te kijken. Ik tank overigens wel goedkope (of zo je wilt minder dure) benzine. Maar niet teveel, het is niet zo dat ik hem volgooi en dan (omdat ik op LPG rij) na een half jaar nog steeds met dezelfde tank en dus zes maanden oude benzine bezig ben.
Er zit veel verschil in kwaliteit van benzine das wel zeker. Spider4 hier had destijds spontaan een lekkende brandstofpomp na total excellium gebunkerd te hebben, voorheen altijd naft van de witte pomp zonder problemen.
Andere gebruikte brandstofpomp eronder gehangen die ook wat zweette met die brandstof, zij het minder. Na leegrijden opnieuw witte pompkwali erin en nooit nog lekkage of dikke benzinedamp om de auto gehad...
Een brandstofreiniger eens in de zoveel tankbeurten is altijd een goed idee, zeker als er 'minder dan gemiddeld' getankt wordt. Waarbij aangetekend dat ik het zelf eigenlijk ook nooit doe...
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...