RG

vervangen cardanaslager transaxle

ma nov 14, 2005 17:25

Ik wil deze winter het cardanas lager inclusief de lagersteun vervangen. Volgens het werkplaatshandboek (van de Alfetta) heb ik een pers nodig om het lager te verwijderen en om de nieuwe te monteren.
Is dit echt een vereiste, of kan het ook prima zonder pers?

HF

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: vervangen cardanaslager transaxle

ma nov 14, 2005 17:32

kan ook zonder en dan mbv bankschroef..........
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Woody34
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 14, 2005 19:52

Die staat bij mij voor zaterdag op het program.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Giel
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma nov 14, 2005 21:11

Als het het zelfde zit bij een bertone dan kan je hem er in tikken met een drevel het oude lager van de as af halen heb ik wel met een trekker gedaan.Kan je als dat nodig is,bij me langs komen in het westland Poeldijk ik heb zo'n trekker.
GT 1300 Junior (1975)
Giulietta (1981)
Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

RG

ma nov 14, 2005 23:32

@Ravado: Vertel, wat doe je dan met die bankschroef?

@Woody: Kan je me op de hoogte houden van je verrichtingen en ervaringen? Met fototjes zou natuurlijk helemaal top zijn ;)

@Giel: Thanx, Ik zal je aanbod in gedachten houden! Wat voor trekker heb je eigenlijk gebruikt?

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 14, 2005 23:39

Afbeelding

Je bedoelt deze? Heb ik net gedaan bij de mijne, kijk maar bij projecten... Ik kon hem er bijna zo uit drukken, beetje voorzichtig getikt. Je hebt wel een dunne dop 32 nodig om de drietand van de as af te krijgen. Anders sta je mooi voor aap als je die niet bij de hand hebt. Ik kon gelukkig een oude ringsleutel helemaal afslijpen zodat pastte. :lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

RG

ma nov 14, 2005 23:55

@Ronald: Ik rekende al op een reactie van je ;) . Goede tip van de dop 32. Weet je ook ongeveer hoe dik ie mag zijn? En moet het een ringsleutel zijn, of kom je er ook met een dop goed bij? Als ik je goed begrijp is het demonteren en monteren van de drietand en lager niet echt een probleem. (makkelijker dan het monteren van het lager in de lagersteun? Die was namelijk nog best tricky...)

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 15, 2005 00:11

Hee!!

Het beste lijkt mij een dop met een zo dun mogelijke wand. Ik had alleen een ringsleutel (daar sta je dan op zaterdagmiddag :evil: ) en dat ging ook maar zeker bij de achterste moer (het zijn 2 hele dunne moeren) zat hij er een beetje scheef op. Ik heb de as onder de auto gedeelt, omdat ik slecht bij de moeren aan de motorzijde kon komen. De spruitstukken zaten er nog op dus kon ik bijna geen slag maken met een sleutel door het grote gat in het staartstuk. Haastige spoed is dus inderdaad zelden goed want het is nog niet echt super dus deze winter gaat de hele zooi er onder uit, en doen we het netjes, én vervang ik meteen alle drie de rubbers. Als je het achterste deel van de as verwijdert hebt, kijk je meteen op de 2 32mm moeren. Als je die los hebt, kun je de drietand er af schuiven (spiebanen ala torsiestaaf) en vervolgens het steunlager van de as af schuiven. Dit zit vrij los en was bij mij zo gepiept.

Nou blijkt een QV een afwijkend model aandrijfas rubber te hebben (de middelste) maar ik neem aan dat de rest dus het zelfde is dan bij jouw GTV. :-k
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di nov 15, 2005 09:00

@RG: ik had de as helemaal onder de 75 vandaan dus ik gebruikte de bankschroef om de as in te zetten :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Giel
Guru
Guru

di nov 15, 2005 09:45

Ik heb een trekker met drie haken en in het midden een tapeind die gaat om het lager eerst heb ik hem gebruikt om de steun er af te halen/trekken ook ik heb de hele as er onder uit gehaald en hem in de bankschroef gezetdan kan je net even wat meer zien.
GT 1300 Junior (1975)
Giulietta (1981)
Stelvio (2019)

Autotrailer nodig stuur een pb 1e dag €50,- dagen er na €25,-

Terug naar “Algemene Technische vragen”