DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

LED dashbord verlichting tbv 105 serie

vr nov 13, 2015 14:23

Iemand ervaring met inbouwen led'jes als dashbord verlichting in een 105'je?
Originele verlichting is te mager om s'nacht fatsoenlijk meters te kunnen aflezen.
(schoonmaken glaasjes en reflecterende tape in het het huis hielp wel iets, maar niet afdoende, hoger wattage of halogeen is geen goed idee ivm warmte)
Goed adres om te bestellen, liefst beetje authentieke kleur led'jes.
Ben volledig leek vwb onderwerp LED verlichting, dus alle info welkom.
Moet nog even kijken wat voor type lampjes en nu precies in dashbord verlichting zitten.
Dacht iets van 9mm bajonet en 3 Watt?

BvD
DJ

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

vr nov 13, 2015 14:52

Volgens mij heeft donjz dat in zijn junior zagato gesmurfd?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1728
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

vr nov 13, 2015 20:56

Geen ervaring mee maar ik vind het een goed idee. Ben ook wel benieuwd om dan te weten hoe. Standaard lichtsterkte van de dashboardverlichting is inderdaad niet veel. Lichtkleur moet wel een beetje standaard blijven, niet van dat overdreven wit of wit/blauwe nep-xenon licht.

Ik ken iemand met een Citroën Traction Avant die LED-lampjes in de achterlichten heeft geknutseld. De originele achterlichtjes deden nog minder dan die van een oude opoe-fiets. Maar nu goed zichtbaar licht en toch geen uiterlijk verschil te zien aan de lampen.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

za nov 14, 2015 10:40

http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... =34&t=5425" onclick="window.open(this.href);return false;
Het grootste werk is inventariseren wat er precies voor lampjes in zitten. Als je een dimmer in je interieur verlichting zoals alfetta en 75 hebt zorgt dat ook dat die beperkt bruikbaar word.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Caph10
Member
Member
Berichten: 178
Lid geworden op: za sep 15, 2012 18:39

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

za nov 14, 2015 18:49

Misschien heb je hier ook iets aan:

http://www.alfabb.com/bb/forums/spider- ... ution.html" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

zo nov 15, 2015 11:41

http://www.alfetta-transaxle.nl/forum/v ... =34&t=5425
Het grootste werk is inventariseren wat er precies voor lampjes in zitten. Als je een dimmer in je interieur verlichting zoals alfetta en 75 hebt zorgt dat ook dat die beperkt bruikbaar word.

Dit onderwerp had ik ook (oppervlakkig) door genomen.
Maar gaat toch voornamelijk over "buitenverlichting" om het zo maar eens te noemen.
Tenminste dat was mijn indruk, kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen.
Maar evengoed bedankt voor de reactie. :)

Gr
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op zo nov 15, 2015 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

zo nov 15, 2015 11:43

Misschien heb je hier ook iets aan:

http://www.alfabb.com/bb/forums/spider- ... ution.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zal het eens gaan lezen.
Ik zit niet veel op alfabb

Thx
DJ

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

do nov 19, 2015 22:41

Ik kan je zeker niet aanraden om die actie van het AlfaBB te volgen nl het openen van de meters en binnenkant alu folie te bekleden. Het openen van een meter is rot klus mat grote kans op beschadiging van de sierring en ook wil het glas de hermontage niet altijd overleven (vraag niet hoe ik dat weet).
Het is beter om een lampje te monteren die bij gelijk stroomverbruik meer licht produceert. En dan kom je snel in de richting van een LED lampje.

Voor een test heb ik liefst €2,50 op eBay geïnvesteerd in een setje Chinese LED's. Levensduur onbekend, maar ook al houden ze het maar 500 tot 1000 branduren uit dan ben ik weer een paar jaar verder.

Zoals je op de foto ziet zijn de LED's een stukje groter dan de originele. Dat geeft geen problemen voor de twee grote klokken, ruimte zat, echter bij de benzine, olie en water kwam het lampje ergens tegen aan ( de achterkant van de wijzerplaat? ) gevolg was dat daardoor het lampje los kwam te zitten en niet aan ging. En met het verwijderen van de fitting bleef het lampje los in de meter achter. En wat ben ik toch blij dat er zoveel ruimte achter het dashboard van een JZ is en dat je er ook zo lekker bij kan komen...........

De oplossing was om een klein kunststof ringetje over de fitting te schuiven zodat je deze niet meer zo diep in de meter kan drukken. Ik zou er een foto van willen nemen, maar ik heb geen camera die klein genoeg is om daar te komen.

Afbeelding

En zo is de verlichting in een niet te donkere schuur.
Afbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

vr nov 20, 2015 09:22

Was bij mij ruimschoots voldoende om de bestaande lampjes te vervangen door nwe. Ik neem aan dat het massapunt op je klokken wel ok is?? dat is nl in 101 van de 100 gevallen niet zo. :wink:

Neemt niet weg dat led beduidend minder stroom trekt en minder gevoelig is voor spanningswisselingen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

vr nov 20, 2015 16:57

Neemt niet weg dat led beduidend minder stroom trekt en minder gevoelig is voor spanningswisselingen.
Hmmm. Een beetje roestig aan mijn kant, maar toen ik nog studeerde hadden ledjes standaard een spanningsval van 1,6 volt. De hoeveelheid stroom die door het ding gaat wordt dus bepaald door de weerstand die je er voor plaatst - niet door de led zelf (of leds indien in serie gezet).

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1092
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

vr nov 20, 2015 17:29

Voor losse LEDs heb je gelijk, die kun je niet zonder weerstand o.i.d. op 12V gebruiken. Die 1,6 a 2,0 V is inderdaad gebruikelijk voor standaard groene, rode en gele LEDs etc. Witte, blauwe en ook high brightness groen zitten meestal op ca. 3,5V. Maar voor al die LEDs geldt dat je ze niet zonder weerstand (of regelaar) op een spanning moet aansluiten, ook niet op bijv 1,6V. Voor LED sturing gebruik je liefst een stroombron.

De aangehaalde "LEDs" zijn echter LED modules bedoeld voor vervanging van 12V lampjes. Daar zit al een stukje elektronica of een weerstand bij in zodat hij direct aan 12V kan.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
mdl
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 14:01
Locatie: Soest

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

zo nov 22, 2015 13:02

Ik heb in mijn Alfetta alle achterlichten (remmen, achterlichten, knipperlichten) vervangen door LED lampen. De lichtopbrengst is beduiden beter en dat is wel een prettige gedachten als je in het donder rijd. De lampejes komen van DX.com. Bestellingen worden zonder verzendkosten opgestuurd. Zolang je niet boven de 20,- komt hoef je ook geen invoerrechten te betalen. Wel geduld hebben, duurt een week of 4 voordat je het binnen hebt. en natuurlijk even puzzelen voordat je de juiste lampen hebt gevonden.
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

Gebruikersavatar
Peter-F
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: di nov 22, 2005 19:24
Locatie: Soest

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

wo dec 23, 2015 13:17

Ik heb mijn dashboard verlichting uitgewisseld voor led-lampjes.
Gewoon te bestellen bij autoledplaza.com
zelf heb ik voor groene gekozen, maar de witte zijn meer in de richting van origineel.

Je hoeft dan niets te veranderen aan bedrading of behuizingen. Gewoon uitwisselen.
GT 1300 Junior, 1969

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: LED dashbord verlichting tbv 105 serie

ma dec 28, 2015 10:33

Thx Peter,

Wil wel graag iets wat beetje in buurt van originele kleur komt qua licht.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”