Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Dilemma

ma okt 05, 2015 10:03

Buongiorno Alfisti. Ik rijd sinds 4 jaar naar volle tevredenheid een facelift 166 2.0 TS. Auto is in perfecte staat. Kreeg zelfs nog van een bekende Alfa dealer uit Nunspeet de complimenten onlangs. Nadeel is echter het olie verbruik. Hoewel het bij de mijne nog meevalt 1op 2000 ongeveer. Auto inruilen is niet echt een optie want de prijzen voor een 166 zijn om te janken. En eigenlijk wil ik haar ook niet kwijt. De vraag is wat te doen? Mijn huidige blok laten reviseren? Of op zoek naar een goed 3.0 V6 blok? En wat komt er allemaal bij kijken om eventueel een 3.0 in te bouwen en is dit überhaupt mogelijk? De kosten mbt het arbeidsloon reken ik niet mee want eea gaat gebeuren bij mij op het werk. Waar we beschikken over een goed uitgeruste werkplaats inclusief brug. Het onderhoud aan ons wagenpark doen we zelf en onze automonteur wil voor mij deze transplantatie wel uitvoeren mits hij het in zijn eigen tempo kan doen. Wat geen probleem is want ik kan de auto wel een paar weken missen.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 10:55

Als het alleen olie is en het blok is verder goed kun je ook gewoon olie blijven bijvullen en lekker doorrijden
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 11:16

Denk ik ook.
Andere optie is om je eigen blok te reviseren, je weet nu wat je hebt qua betrouwbaarheid, bij elk ander blok is afwachten.

Ombouw naar v6 zal vast wel kunnen maar vereist vergaande kennis van bedrading/ecu's en weet ik veel wat nog allemaal. Los daarvan is het dan de vraag of ie nog aan zn emissie eisen voldoet, dus met alleen een blok en een bak oversleutelen ben je er zeker niet> Kabel boom, ecu (contactslot en sleutels?), uitlaat met kat's etc overbouwen Veel werk iig.. En daarna ff langs de rdw om te laten omkeuren naar 6 cilinder.
*heeft een 2.0 166 de accu voor- of achterin, anders zit je daar ook nog mee, de v6en hebben m in de kofferbak staan in ieder geval.* :idea:

Dan is af en toe een liter olie dr bij mikken een stuk eenvoudiger. :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 12:36

Of een complete 166 3.0 op de kop tikken. Kost ook echt een scheet en drie knikkers tegenwoordig.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 13:01

Of een complete 166 3.0 op de kop tikken. Kost ook echt een scheet en drie knikkers tegenwoordig.
Helaas komt er meestal nog een flink bedrag achteraan voor achterstallig onderhoud. Plus het feit dat mijn eigen 166 zonder achterstallig onderhoud vrijwel niets oplevert.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 13:31

Dan heb je daar je antwoord ;). 1 op 2000 is wat hoog, maar als dat het enige is dat er aan je huidige 166 mankeert - lekker zo laten.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Lancelot
Guru
Guru
Berichten: 1229
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 13:40
Locatie: Bussum

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 15:27

Of je lepelt er een vers 2.0 blokje in. Zat aanbieders op de interwebs... een vluchtige zoekopdracht leverde dit op:

http://link.marktplaats.nl/m964746476" onclick="window.open(this.href);return false;

Ombouw naar 3.0 kan natuurlijk ook. Maar doe t dan goed en pak een 3.2. Remmen zul je dan ook wel aan moeten pakken denk en als je toch aan degang gaat met het onderstel, zou ik er gelijk ook een achterwielaandrijver van maken. :mrgreen:
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 16:31

ik denk dat je met ombouw van een 4 naar een 6 cylinder met de werkuren en aanschaf donordelen net zo veel kwijt bent zo niet meer dan een redelijke V6 te kopen met inruil of doorverkoop van de TS. Leuk project maar niet voor een 166....
Als het alleen om het olieverbruik gaat moet te traceren zijn of dat alleen kop/klepgeleiders zijn of andere problemen. Een gebruikt blok heb je risico dat dat hetzelfde probleem heeft of snel krijgt. Dan dus koprevisie als het daarin zit.
Of gewoon oliepeil in de gaten houden en doortuffen. (zou ik doen en dan even sparen voor wat anders).
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 21:54

Probleem zit 'm denk ik in de zuigers. Kijk eens op de site van H&S lelystad.
Zij kunnen een modificatie uitvoeren zodat je olieverbruik weer nihil zal zijn.
Is echter niet goedkoop.
Maar dan heb je daarna wel weer een perfecte 166.
Ombouw naar 3.0 zal denk ik meer kosten. (jij zult dan waarschijnlijk ook gaan
voor een nieuwe blok of een gebruikte laten reviseren....)
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 22:54

Of een complete 166 3.0 op de kop tikken. Kost ook echt een scheet en drie knikkers tegenwoordig.
Moet t wel een fase3? 4? zijn, iig zo'n ding met de kats in de spruitstukken.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
dirk stegeman
Full Member
Full Member
Berichten: 299
Lid geworden op: wo mei 23, 2012 22:46
Locatie: NL-AMSTERDAM-Gaasperdam

Re: Dilemma

ma okt 05, 2015 23:34

Beste Erikalfista,

Op het Alfa 166 eigenaren/liefhebbers topic heb ik destijds onderstaande geschreven.
Jij hebt toen zelf ook de WEPP Motor reiniger gehaald.
Maar nu ik dit allemaal lees, heeft het kennelijk niet veel geholpen bij jouw 166.
Na mijn eerste gebruik van WEPP hoefde ik pas na 2700 km één liter olie bij te vullen
Bij mij heb ik het gevoel dat ik momenteel nog steeds minder olie verbruik dan voorheen.

Ik heb het via mijn Alfaspecialist Garage Grand Prix in Amsterdam, waar
mijn 166 in onderhoud is. Die heeft het in voorraad en heeft met andere
Alfa rijders hiermee ook al goede resultaten behaald.
Ik denk dat het bij een goede autoshop als bijvoorbeeld Brezan ook wel te krijgen is.
Misschien via internet wel ergens te bestellen.

WEPP 2011 Motor Systeem Behandeling is een multifunctioneel additief ter ondersteuning van de motorolie. Slijtage, bijgeluiden, olieverbruik en olielekkage worden effectief voorkomen. Wrijving en slijtage worden gereduceerd en de terugval van de viscositeit wordt tegen gegaan. Bijgeluiden van de klepstoters worden doeltreffend gereduceerd. Keerringen en klepseals worden soepel gehouden. Geschikt voor alle types van benzine- en dieselmotoren en voor alle minerale- en synthetische motoroliën. Speciaal aanbevolen voor voertuigen die zwaar beslast worden en/of met hogere kilometrages. Toereikend tot 5 liter motorolie.
ALFA ROMEO Club S.C.A.R.B. 00375 (Since 1978)
ALFA ROMEO 166 Register 008
ALFA ROMEO 166 Club Nederland 044

ALFA ROMEO 166 - 2.0 TS 16V Distinctive - 472/B Blu Odissea - Classico V

ALFA ROMEO 166 - EVERYDAY THE PLEASURE OF DRIVING AN EMOTION

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

di okt 06, 2015 10:31

Probleem zit 'm denk ik in de zuigers. Kijk eens op de site van H&S lelystad.
Zij kunnen een modificatie uitvoeren zodat je olieverbruik weer nihil zal zijn.
Is echter niet goedkoop.
Maar dan heb je daarna wel weer een perfecte 166.
Ombouw naar 3.0 zal denk ik meer kosten. (jij zult dan waarschijnlijk ook gaan
voor een nieuwe blok of een gebruikte laten reviseren....)
Het probleem zit hem ook in de zuigers en dan met name in de zuigerveren. Niet alle olie gaat mee terug het carter in en blijft dus achter in de verbrandingsruimte en dus mee verbrandt. Tenminste zo is het mij verteld.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

wo okt 07, 2015 15:32

Bedankt iedereen voor de reactie cq advies. Ik denk dat ik maar gewoon nog een paar jaar blijf doorrijden. En op tijd olie bijvullen.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: Dilemma

wo okt 07, 2015 15:54

bedenk maar zo. 1 op 2000 is nog altijd VEEEELLL minder dan een VW TFSI blok :jumping:

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: Dilemma

wo okt 07, 2015 17:01

bedenk maar zo. 1 op 2000 is nog altijd VEEEELLL minder dan een VW TFSI blok :jumping:
Om nog maar te zwijgen over de uitstoot!
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Terug naar “Algemene Technische vragen”