Lars33
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo mei 17, 2015 13:59

33 tanden poetsen en vraagjes

za jun 06, 2015 11:39

hallo allemaal,

Ik rijd voor mn werk in een volkswagen caddy, hierin kan ik heerlijk schakelen. maar zodra ik thuis kom en met de 33 wil toeren, moet ik altijd zo voorzichtig mogelijk schakelen. maakt niet uit hoe lief en teder ik em in de 2 laat vallen, hij poetst altijd zn tanden. zo heb ik gevraagd aan enkelen wat dit is en krijg dan het antwoord rare bewegingen te maken of lief en teder te doen.
ik begin er knettergek van te worden.

heeft iemand een idee of er een probleem zou kunnen zijn? want dit is niet normaal meer. valt er iets af te stellen ofzo?


ook heb ik de trekhaak eraf gehaald en kwam daarbij erachter dat één van de metalen riemen van de benzinetank losgeroest was. ook is de benzinetank zelf flink aan het roesten, desnietaltemin de gehele onderkant van de 33. kriksteunen en dergelijke
nu was ik van plan om binnen nu en een jaar de hele auto te strippen en alle roest goed aan te pakken. is het makkelijk om aan een nieuwe niet roestende benzine tank te komen? wat zou dit kosten. voor mn begroting...
en hoe pak ik de kriksteunen aan.
ik kan goed lassen dus daar zal geen probleem mee zijn.

mvg lars

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 451
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: 33 tanden poetsen en vraagjes

za jun 06, 2015 13:34

Hoi Lars,

ongetwijfeld is de synchromeshring van de tweede versnelling in de bak versleten. Best wel een bekend dingetje bij een 33 voor de tweede versnelling. Een ring is nog wel te krijgen, al moet je zoeken (op de laatste onderdeeldag bij Sam van Lingen in Houten heb ik er nog een paar gekocht voor een tientje per stuk, misschien heeft hij ze nog), maar de kosten zitten hem met name in het werk om hem te vervangen. De bak moet er af en open. Niet echt makkelijk zelf te doen als je het nog nooit gedaan hebt.

Een ophangband voor de tank kan Tuynder blijkbaar nog leveren, las ik net ergens anders op het forum Vervang ze dan gelijk allebei, kosten zijn volgens mij niet zo hoog. Als de tank niet doorgeroest en/of lek is kun je hem natuurlijk behandelen (hammerite ofzo) en gewoon weer gebruiken, anders hier op het forum eens vragen of iemand er nog een heeft liggen.
Let wel op dat een tank voor een injectiemotor net wat anders is; deze heeft een aansluiting voor een retourleiding. De tank voor een oudere (carburatie) 33 of sud lijkt hetzelfde, maar heeft die aansluiting niet.

Voor kriksteunen heeft op het forum ooit eens een handleiding gestaan hoe je die kunt maken uit een stukje pijp, volgens mij door Kurp bij het restauratieverslag van z'n Sprint of z'n 33SW, gewoon even zoeken op het forum.

Succes!
Paul
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1720
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 33 tanden poetsen en vraagjes

za jun 06, 2015 15:37

idd versleten synchros. Terug schakelen kan zonder te knarsen met dubbel clutchen. Zoals vrachtwagens dat vroeger moesten doen.

Dus koppeling in, pook in neutraal, koppeling los, dot gas, koppeling in, pook in zn 2 en verder! dat kan na enig oefenen behoorlijk vlot en dan knarst ie nooit meer.
Als je op Youtube naar Double Clutching zoekt dan vind je zat tutorials hoe dat moet.

Beter is inderdaad een nieuwe syncro maar dat kan een duur grapje worden als je het niet zelf kan vervangen.

2e hands bak installeren die goed schakelend is gedemonteerd kan natuurlijk ook!

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

Re: 33 tanden poetsen en vraagjes

wo jun 17, 2015 15:52

Ik heb nog wel een goed schakelende baak van een 33 liggen.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Algemene Technische vragen”