distributie ombouwen naar nieuw type riem v6
Geplaatst: do jun 04, 2015 20:56
Dag,
Omdat ik distributie schade heb gehad met de 75 3.0v6 ben ik alles aan t ombouwen naar t nieuwe type alla 155.
Dit heeft t voordeel dat de mechanische spanner die er op zit niet meer buiten de onderhouds intervallen kapot gaat (veertje achterop). Dit ligt aan dat t nieuwe type riem minder rekt en dus de spanner minder hoeft te compenseren. Ook verpringen de nieuwe riemen lang niet zo snel en zijn er bijna geen gevallen bekend bij 155's met kappote spanners heb ik me laten vertellen.
Maar nu t volgende .
Heb van een andere alfist een complete set nieuw type distributie wielen gekregen! Alleen is t oliepompwiel ongeveer een cm kleiner in diameter. Iets meer oliedruk lijkt me niet zo erg. Maar de riem is nu wel iets te lang om hem op spanning te zetten... Dit was eerst geen probleem. En dat t nu een probleem is is eigenlijk gek. T nieuwe type riem is immers ook gemonteerd. Dan zouden lengtes weer helemaal moeten kloppen. Mijn riem is 134 tandjes lang. Zijn er nog verschillende lengtes gebruikt met andere spanners bij 155's?
Deze spanner gebruik ik:

De spangleuf uitfrezen kan altijd nog maar liever weet ik eerst de oorzaak. Ben een beetje huiverig over de distributie na dit ongeval....
Waar kan t aan liggen?
Omdat ik distributie schade heb gehad met de 75 3.0v6 ben ik alles aan t ombouwen naar t nieuwe type alla 155.
Dit heeft t voordeel dat de mechanische spanner die er op zit niet meer buiten de onderhouds intervallen kapot gaat (veertje achterop). Dit ligt aan dat t nieuwe type riem minder rekt en dus de spanner minder hoeft te compenseren. Ook verpringen de nieuwe riemen lang niet zo snel en zijn er bijna geen gevallen bekend bij 155's met kappote spanners heb ik me laten vertellen.
Maar nu t volgende .
Heb van een andere alfist een complete set nieuw type distributie wielen gekregen! Alleen is t oliepompwiel ongeveer een cm kleiner in diameter. Iets meer oliedruk lijkt me niet zo erg. Maar de riem is nu wel iets te lang om hem op spanning te zetten... Dit was eerst geen probleem. En dat t nu een probleem is is eigenlijk gek. T nieuwe type riem is immers ook gemonteerd. Dan zouden lengtes weer helemaal moeten kloppen. Mijn riem is 134 tandjes lang. Zijn er nog verschillende lengtes gebruikt met andere spanners bij 155's?
Deze spanner gebruik ik:

De spangleuf uitfrezen kan altijd nog maar liever weet ik eerst de oorzaak. Ben een beetje huiverig over de distributie na dit ongeval....
Waar kan t aan liggen?