Pagina 1 van 2

sperdifferentieel

Geplaatst: zo mei 31, 2015 18:44
door HAAK28
Ik heb vandaag mijn sperdifferentieel uit mijn achteras gehaald om deze te voorzien van verse frictieplaatjes. Ik merkte de laatste tijd, dat de sperwerking niet meer OK was.

Onderstaand plaatje laat zien, dat ik daar niet veel langer mee had moeten wachten. Zowat alle boutjes van het deksel van het sper waren losgelopen. Een aantal al een tijdje aan de slijtagesporen te zien...

Afbeelding

Nu heb ik de inhoud er uit gehaald en vraag ik me af, of de sperwerking ooit 50% geweest is.

Afbeelding

Rechts klopt de volgorde (buiten-/binnen-/buiten-/binnenlamel), links echter zaten 2 sperplaatjes op elkaar en zit er helemaal buiten ook geen buitenlamel, maar een opvulschijf zonder nokjes. Volgens mij geeft dit geen 50%, maar eerder iets van 30% of zo?

Volgens mij moet in plaats van die opvulschijf ook een buitenlamel en moet de volgorde als rechts.

Graag uw bevestiging dan wel ontkenning van mijn stelling.

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: zo mei 31, 2015 22:14
door leuv
Rechts is goed. Je moet een geleide plaat vervangen voor een remplaat van het orgineel.

Normaal met 1 remschijf is volgens Alfa 22%..Met 2 platen zou het dus 44% zijn.

Iedereen heeft het dan over 50%

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: ma jun 01, 2015 22:44
door HAAK28
Inmiddels contact gehad met een expert en er moet idd een extra buitenlamel in zoals rechts voor goede werking.
Delen zijn besteld.

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: do jun 04, 2015 12:01
door B-lee
Heb een vraagje , heeft er iemand van jullie de originele ZF bestel nr van de remplaatjes .
THX

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: do jun 04, 2015 12:47
door HAAK28
Heb een vraagje , heeft er iemand van jullie de originele ZF bestel nr van de remplaatjes .
THX
Ik heb ze hier vandaan: limitedslip.de

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: do jun 04, 2015 19:20
door B-lee
@Haak28
Ik heb een vriend die bij ZF in Brussel werkt en die heeft mij die vroeger geleverd.
Maar ik ben de bestel nr kwijt gespeeld en hij heeft het ook niet bij gehouden .
Het probleem is dat ze geen parts volgens model of voertuig uit die periode hebben gedigitaliseerd en boeken of oude catalogen hebben ze daar niet meer.
Maar als ik het org. bestel nr van ZF heb en ze zijn nog bij hun in productie heb ik ze gratis :mrgreen:
Anders bedankt voor te tip

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: do jun 04, 2015 19:26
door HAAK28
Zal eens kijken of ik dat ergens heb.

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: vr jun 05, 2015 19:21
door Berlina Racer
Beste Billie

Ik heb ook al hier het één en ander gekocht en heb nog wel alle gegevens :jumping:

Groetjes
Lieven


ZF Belgien S.A. N.V.
A.Van Osslaan 1 bus 26
1120 Brussel

02/2620127

http://www.zf.com" onclick="window.open(this.href);return false;

zf-belgien@zf.com

Carlos Hermo was de man die ons geholpen heeft, carlos.hermo@zf.com 02/2630167 dat was in februari 2008

De artikel nummers die we in de junior berlina en guilia gebruken zijn,

4061 304 221 01 Innenlamelle aankoopprijs 2/08 33,47 euro excl BTW

4061 304 218 01 Aus.lamel 1,9 mm 8,77
4061 304 219 01 Aus lamel 2,0 mm 9,41
4061 304 22à 01 Aus lamel 2,1 mm 9,41

Tussen haakjes we hebben toen voor 32 Innenlamelle gekocht….in totaal 1429 eurokes…ben benieuwd wat ze nu kosten?

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: vr jun 05, 2015 19:49
door HAAK28
Die buitenste zijn wel heel voordelig!

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: vr jun 05, 2015 19:54
door B-lee
Hey Lieven ,
had eigenlijk aan jou moeten denken :roll:
Super voor de info , ik ga maandag proberen te bellen , de man die ik ken bij ZF is Etienne .
Ik zal hem vragen of hij Carlos kent , direct de info veilig opslagen :thumbs:
Als ik meer weet laat ik iets weten.
:wink:

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: zo jun 07, 2015 11:05
door leuv
Je kunt ze gewoon bij ZF nederland in Delfgauw bestellen

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: ma jun 08, 2015 08:19
door BugAlfa
sper is iets wat we wel eens over't hoofd willen zien bij revisie . Ik leer weer bij :wink:

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: zo jun 14, 2015 16:38
door HAAK28
Dit weekend alles weer in elkaar gezet.
Alles netjes schoongemaakt. Restanten vloeibare pakking verwijderd van het ashuis en beide ashelften.
Dat laatste had ik dus beter niet gedaan. Nu draait de sperklok niet vrij meer rond als alle boutjes zijn aangedraaid.

Wat nu? Er zitten geen vulringen onder de lagers, dus ik ga denk ik het aanlegvlak van het linker lager maar een beetje af laten draaien. Vraag is alleen hoeveel? Ik kan het pignon net ronddraaien, maar gaat zwaar. 0,1mm, 0,2mm? Hoe dik was de vloeibare pakking?

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: zo jun 14, 2015 17:28
door Giulia2000TS
In elkaar gezet... met nieuwe shims? Op de juiste voorspanning? Alles afgesteld? Ik ben ook geen expert maar zeker niks gaan afdraaien.

Re: sperdifferentieel

Geplaatst: zo jun 14, 2015 17:45
door HAAK28
In elkaar gezet... met nieuwe shims? Op de juiste voorspanning? Alles afgesteld? Ik ben ook geen expert maar zeker niks gaan afdraaien.
Even heel simpel in principe had de hele boel zo weer in elkaar moeten passen. Behalve het inwendige van de sperklok is er niets veranderd.

Behalve ik heb een laagje pakkingresten verwijderd.

Er zaten geen shims in en toevoegen gaat niet helpen, want er is te weinig ruimte. Dus afdraaien lijkt mij de beste optie.

Is geen originele speras trouwens, maar een 1600 as, waar een sper in gezet is. Is al eerder wat aan afgedraaid, maar te weinig blijkt nu.