Pagina 1 van 1

Mindere werking LMM

Geplaatst: za mei 16, 2015 22:11
door Kosta
Wat merk je aan de auto als deze minder goed werkt ? Of is het een kwestie van wel of niet werken en zit er niks tussen in ?

Is het te testen door jezelf of alleen door uitlezen ?

Re: Mindere werking LMM

Geplaatst: zo mei 17, 2015 14:53
door frankalfa
Er vanuit gaand dat dit je 147 gta betreft; Programma van de lmm is 'zelflerend' maw binnen een bepaalde marge kunnen lmm fouten verholpen worden zonder dat je daar iets van merkt. Kom je buiten die bandbreedte ga je uiteraard last krijgen, inhouden, minder lekker aan het gas hangen, ploffen uit de uitlaat etc, soms ook een brandend motormanagementlampje. (ik had dat met de 156 v6 dan mn bij vochtig weer, deze had last van inbrandende luchtfilter olie op t hitteplaatje, afkomstig van die grote K&N toeter)

Monteer je een andere/nieuwe lmm zal deze gaan draaien onder het 'aangepaste' programma van de oude lmm, zaak is dus om de hele boel te resetten door + en - klem van de accu enige tijd tegen elkaar te houden (zonder dat de accu aangesloten zit natuurlijk! :mrgreen: )

Grtz,fRank
Ps ik heb wel eens goede resultaten behaald door de meetsonde van de lmm te reinigen met een fijn penseeltje en wat remmenreiniger. Door dit plaatje uiterst voorzichtig wat in te spuiten en vervolgens met t penseeltje wat af te friemelen. Daarna met een wattenstaafje het achtergebleven residu afnemen en fingers crossed.. Tis nl ook wel eens mislukt en daar hield ik een branden MMlampje aan over en een auto die niet meer op t gas wilde reageren... :idea: #-o :mrgreen:

Re: Mindere werking LMM

Geplaatst: di mei 19, 2015 00:53
door Rob75
Een aanvulling op het vorige verhaal:

De LMM is van het hittefilm-type. Deze slijten door gebruik. Er is een zelfreiniging ingebouwd (continu) waardoor schoonmaken vaak leidt tot beschadiging van de LMM. De ECU compenseert in beperkte mate de afwijkingen door slijtage van de LMM. Het probleem is dat dit niet eindig is. Daarbij komt dat de LMM blijft werken, dus de ECU geeft geen foutcode dat de LMM overleden is. Wel kan er dan al een vertekend beeld komen en dus een minder "nette" loop van de motor op verschillende toerentallen. Meestal gaat het mis in de gebieden waar een fijne regeling nodig is, zoals stationair of kleine gasklepopening. Daar is het redelijk kritisch dat het mengsel klopt. Je merkt dit door trillingen in de auto, onregelmatig lopen bij stationair, inzakken toerental bij inschakelen airco, na een stuk snelweg lichte ontstekingsmissers bij een stoplicht etc.

Testen is wel mogelijk, maar dan moet je de waarden die de ECU meet kunnen uitlezen en vergelijken met plausible waarden. Ofwel, diagnosesysteem. Ik vind dit altijd lastig, omdat je dan eigenlijk altijd naast de waardes van de LMM ook moet kijken naar lambdasonde en uitlaatgaswaarden. Dus meestal niet echt zelf te doen, maar wel door een kundige garage/monteur.



Meestal is vervangen van de LMM dan de enige remedie.

Groet en succes,
Rob

Re: Mindere werking LMM

Geplaatst: wo mei 20, 2015 21:46
door Kosta
Bedankt voor de reacties . Dit betreft dan een Gtv 916 2.0 TS .