Pagina 1 van 1

Brera 2.4 jtdm

Geplaatst: di apr 21, 2015 21:20
door 8cken
Een vriend van mij heeft een brera 2.4 gekocht.
Heeft wel één probleem, soms brandt het lampje van de motor
Wagen uitgelezen en fout roetfiltersysteem.
Wat bleek nu dat het darmpje dat op de roetfilter zit naar de verschildruksensor gescheurd was.
Darm vervangen, fout gewist en alles was oké.
Na 4 dagen is het nu terug...
Volgens mij is het de sensor of de roetfilter zelf. Roetfilter al geregenereerd maar geen verschil.
Iemand hetzelfde probleem al gehad?

Re: Brera 2.4 jtdm

Geplaatst: wo apr 22, 2015 15:08
door Rob75
Is de foutmelding ook hetzelfde?
Zou ook nog aan het EGR systeem kunnen liggen. Ben niet zo'n dieselexpert, maar kan me bedenken dat alles rondom de uitlaatgassen verdacht is.

Succes,
Rob

Re: Brera 2.4 jtdm

Geplaatst: wo apr 22, 2015 16:03
door frankalfa
Een vriend van mij heeft een brera 2.4 gekocht.
Heeft wel één probleem, soms brandt het lampje van de motor
Wagen uitgelezen en fout roetfiltersysteem.
Wat bleek nu dat het darmpje dat op de roetfilter zit naar de verschildruksensor gescheurd was.
Darm vervangen, fout gewist en alles was oké.
Na 4 dagen is het nu terug...
Volgens mij is het de sensor of de roetfilter zelf. Roetfilter al geregenereerd maar geen verschil.
Iemand hetzelfde probleem al gehad?
Heb bij mn ex 159 2.4 ook wel een paar keer de melding 'roetfilter verstopt' oid gehad, vnl omdat ik te weinig lange afstanden reed ermee.

Roetfilter regenereren via obd aansturing werkt maar ten dele, na zo'n geforceerde reiniging wordt het systeem nl automatisch terug op 70% vervuiling gezet, maw na '30% erbij vervuild te hebben' geeft ie weer die melding...

Als ie de keus heeft; de hele santekraam weg laten halen (google eens op dpf delete). Een goed adres kan dit zonder dat er in het obd systeem een foutmelding van komt.

Naast een -duidelijk zichtbaar op de trip meter- verhoogd verbruik (vanwege inspuiten diesel in uitlaatslag om het roetfilter op 650 (!) graden te krijgen om de 'reinigende werking' :roll: op t roetfilter te laten plaatshebben) geeft dit uiteraard ook een verhoogde temp aan allerlei componenten.
Je kunt t ook zowiezo merken aan de auto omdat ie op dat moment veel trager op intrappen van het gaspedaal reageert, de koelfans beiden op max draaien en je ruikt soms zelfs een brandlucht buiten de auto, afkomstig van de rubbers waarmee de uitlaat ophangt...

In het instruktieboekje wordt dan ook afgeraden om de auto in hoog gras te parkeren ivm brandgevaar.......mooi man die technische vooruitgang! :mrgreen:

Suc6, grtz,fRank

Re: Brera 2.4 jtdm

Geplaatst: do apr 23, 2015 07:29
door 8cken
Uitlaatgasrecerculatie of EGR komt niet in fout.
Bedankt voor de tips.
Is inderdaad beter om heel de boel er van tussen te nemen.

Verder nog problemen met de 2.4?
Groetjes

Re: Brera 2.4 jtdm

Geplaatst: do apr 23, 2015 21:29
door Gtv4

Verder nog problemen met de 2.4?
Groetjes
Hangt een beetje af van het bouwjaar en KW's

Re: Brera 2.4 jtdm

Geplaatst: vr apr 24, 2015 01:12
door Dirk-33
Bah roetfilters wat een gedoe is dat zeg. Wij hebben thuis ook een wagen met roetfilter maar die rijd alleen maar korte stukjes. Schoot paar jaar terug om de maand in de noodloop.Dan weer sensor kapot, dan weer vacuumslangetje, dan weer roetfilter vol etc etc. Echt om van te huilen. Dealer heeft toen een 'ingreep' gedaan, maar ze wouden niet vertellen wat het was omdat het niet vanuit de fabrikant kwam.

Bleek 2 jaar later dat ze de roetfilter hadden leeggehaald en de software hadden veranderd zodat de auto dacht dat ie in een ander land reed (zonder DPF plicht). Nooit geen problemen of opmerkingen gehad in de tussentijd bij andere garages. APK ook geen enkel probleem.

En dat regenereren is nog wel de grootste onzin. Je vangt alle roet op om het een tijdje later ergens anders alsnog naar buiten te stoken...