Gebruikersavatar
Corine
Junior Member
Junior Member
Berichten: 81
Lid geworden op: za nov 24, 2012 21:19
Locatie: Drenthe

alfa 33 1.7 16v loopt op 3 poten

vr mar 27, 2015 19:51

Beste liefhebbers,

Ik ben in het bezit van een 33 16v, waarvan hij stationair op 3 poten loopt, en soms zelfs uitvalt.
Ik ben ten einde raad, heb de complete ontsteking al vervangen, bougies, kabels, rotor, verdelerkap, bobine.
Ook heb ik de inlaat schoongemaakt, en de gaskleppen gereinigd.
Injectoren zijn allemaal goed.
Distributie staat perfect op tijd, en de ontsteking is goed afgesteld.
De LMM, en de ECU heb ik ook al uitgewisseld voor 3 andere exemplaren.

Het enige waar ik nog aan zit te denken is:
- Een klep die heel iets lek is.
- Of een zuigerveer die de compressie doorlaat.


Wie kan me hierbij helpen?
nu in het bezit:

33 type 3 1.4 Imola
33 type 3 16v QV
33 type 3 16v QV S
33 type 3 16v QV S racer
33 type 3 1.7 8v SW
33 type 3 1.4 SW servizio
33 type 3 1.7 4x4

Gebruikersavatar
esvida
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: za mar 19, 2005 23:36

Re: alfa 33 1.7 16v loopt op 3 poten

vr mar 27, 2015 20:49

eerst compressie meten! dan verder kijken.
alfas in het verleden passen niet hieronder.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: alfa 33 1.7 16v loopt op 3 poten

vr mar 27, 2015 22:47

Compressie kan best heel laag zijn hoor, voordat ie het echt niet meer blijft doen. (al is dat natuurlijk niet de bedoeling)

Als ie verder wel gewoon goed rijdt en blijft lopen op toeren, zou ik het eens het stat. stel gebeuren zoeken en desnoods (of voor het gemak op korte termijn) gewoon de gaskleppen net ietsje verder open schroeven.
Er slaat dus geen bougie vet of zo?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Audidriver
Full Member
Full Member
Berichten: 392
Lid geworden op: vr jan 02, 2009 23:34

Re: alfa 33 1.7 16v loopt op 3 poten

za apr 02, 2016 21:00

Ik heb dit met name tot de motor warm is, van 60 tot 80 c, eenmaal warm is het weg, onder de 60 C koelwater ook geen probleem (choke toestand zeg maar). Soms gaat hij gewoon wat harder lopen boven. Ben in elk geval ook geïnteresseerd in de oplossing tzt.

Na herstart is het bij mij soms ook weg, dus kan elektronisch zijn,maar de stationair regelklep is wel een gevoelig item soms.
Geen valse lucht via vaccuum slangetjes die lek zijn door veroudering, of slang tussen lucht inlaat manifold en olievulpunt. Met valse lucht doet hij dit ook nl, of slaat zelfs af (b.v bij oliedop los, dan slaat hij af bij mij).

Ben dus ook benieuwd..
33 16V QV, 1990

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7405
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: alfa 33 1.7 16v loopt op 3 poten

za apr 02, 2016 21:46

Gaskleppositie sensor, inlaat temp sensor en stationair toerentalrdgelaar al los getrokken als hij op 3 poten gaat lopen?
33 type 2 16V carbs & Spider QV '87 & Delta EVO

Historie: 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

pas
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 11:38

Re: alfa 33 1.7 16v loopt op 3 poten

ma apr 04, 2016 19:19

meet je lambda signaal eens, daaruit kan je opmaken of ie op dat moment rijk of iarm loopt en kan je vanuit daar weer verder.
als ie te arm aangeeft moet je vaak in de injectie zoeken, te rijk is vaak slechte/onregelmatige ontsteking.
multimeter aansluiten op de grijze en zwarte draad, onder de 0,4 is arm daarboven rijk, bij goede werking gaat ie op en neer tussen de 0.2 en 0.8v en zal ie ongeveer elke seconde heen en weer pingelen.
dit is een van de simpelste manieren om verder te kunnen zoeken imo.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1139
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: alfa 33 1.7 16v loopt op 3 poten

ma apr 04, 2016 20:14

Gezien de afhankelijkheid van temperatuur op het punt dat er lambdaregeling plaatsvindt, vermoed ik sterk valse lucht.
Er zitten een hele berg slangetjes (en slangen) die na verloop van tijd poreus worden. De genoemde slangetjes van de stationairregeling zijn verdacht, maar ook een aantal vaccuumslangetjes die achter de luchtmeter zitten.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, BMW 318i Touring

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”