jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Car tuning?

zo mar 15, 2015 21:34

Ik lees de laatste tijd steeds vaker over car tuning, het verbeteren van de instellingen in de boordcomputer.
Weet dat hier betaalde diensten voor zijn die honderden euro's vragen voor een tuning daargelaten het zal ongetwijfeld expertise werk zijn waar je niet zomaar aan moet beginnen.

Toch vanuit mijn achtergrond als programmeur/developer/hacker ben ik erg geïnteresseerd in deze materie. Zo zat ik met 18 jaar al programma's te reverse engineering met assymbly en win-ice en heb ik vele serial nummers uit shareware games gehaald voor de fun. Vanuit dit perspectief vroeg ik mij af of de car remaps ook op internet beschikbaar zijn in de vorm van opensource.
Overal pretenderen de car tuners de software zelf geschreven te hebben, echter ik vermoed dat met een lees/schrijf tool de boordcomputer software wordt aangepast in de firmware, of dat enkel de parameters in de software aangepast worden.
Daarbij moet ik benadrukken dat ik dit niet zelf van plan ben maar het gewoon super interessant vindt en meer zou willen weten hoe je een boord computer kunt uitlezen en hoe de tuning werkt.

Ik ga ervanuit dat er bepaalde marges veiligheidshalve ingesteld kunnen worden op bepaalde parameters.

Ook, vraag ik mij af of Alfa in dit geval specifiek hier beveiliging tegen heeft ingebouwd zoals CRC checks op de roms in de boordcomputers en hoe men deze dan weet te omzeilen. Kortom mijn doel is wat meer kennis op dit gebied uit interesse vanuit mijn achtergrond en het lijkt me eerlijk gezegd wel gaaf om mijn 156 met de laptop uit te kunnen lezen.

Wie weet hier meer over en wil daar wat over delen?

Je kunt het blijkbaar ook zelf doen door de software hier te downloaden:
http://www.cthchiptuning.nl/nl/online-s ... a%20Romeo/" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijkbaar is het "veilig" genoeg, ik denk zelf dat gewoon de parameters voor vermogen, acceleratie etc worden aangepast, dit zijn waarschijnlijk harde limieten in de software van de boordcomputer. Oftewel indien je de software hebt kan je gewoon via usb of iets dergelijks de boordcomputer wijzigen.

[quote]De originele software wordt eerst uitgelezen, aangepast, en weer teruggeplaatst op het geheugen van de ECU. Door de vermogenswinst is, bij gelijke rijstijl, een verbruiksreductie van 5 tot 10% mogelijk vanwege het hogere rendement. Het verkregen hogere vermogen kun je ook gebruiken om sneller te gaan rijden. Hierdoor wordt het brandstofsparende effect echter weer teniet gedaan.[/quote]
Bron: http://www.carblogger.nl/auto-tuning/chiptuning/" onclick="window.open(this.href);return false;


Gewoon erg interessante materie.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Car tuning?

ma mar 16, 2015 17:06

ga maar eens zoeken op squadra tuning
en megasquirt

Software is de ene kant, gedegen motorkennis (ontstekingsmoment, inspuitmoment, mengverhouding, etc, etc)
is de andere kant.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Car tuning?

ma mar 16, 2015 18:29

[quote="rutgerdow"]ga maar eens zoeken op squadra tuning
en megasquirt

Software is de ene kant, gedegen motorkennis (ontstekingsmoment, inspuitmoment, mengverhouding, etc, etc)
is de andere kant.[/quote]

Ik ga me er ook niet aan wagen zelf, maar wel interessante materie.
De voordelen zijn enorm als ik dat zo lees, delen jullie die ervaring ook?

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: Car tuning?

di mar 17, 2015 09:12

Interessant zondermeer, maar toch ben ik zelf niet voldoende in de materie thuis om me er aan te wagen .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Car tuning?

di mar 17, 2015 10:56

Ik vind het zeker interessant. Zo interesant zelfs dat ik mijn 155 ga voorzien van een "opensource" ecu
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Car tuning?

wo mar 18, 2015 09:12

Interessant zou het leuk vinden om jou bevindingen te horen.


Nu zou je kunnen stellen dat een ouder type auto geen doorontwikkeling krijgt meer aan de boordcomputer en dat een opensource boordcomputer firmware uit 2015 per definitie beter zou zijn mits deze goed op de hardware draait.
Allemaal aannames. Ben wel benieuwd naar je bevindingen al lijkt het hele ECU met een nieuwe vervangen me wel riskant.
Heb je links informatie wat je gaat gebruiken? Lijkt me leuk om eens op in te lezen

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Car tuning?

wo mar 18, 2015 11:06

Zo ik er nu overdenk, wil ik een kdfi gaan gebruiken.
Daarvoor is hier wel info te vinden: http://www.bs-autotune.nl
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
stefgtv6
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: di jan 08, 2008 22:26
Locatie: Almelo

Re: Car tuning?

do mar 19, 2015 02:51

Ik had bijna een heel A4-tje vol geschreven over mijn ervaringen met dhr Bosma van bs-autotune....
Gelukkig voor hem ging er iets mis bij het plaatsten van het bericht.
Ik heb verhalen gehoord van mensen die wel tevreden zijn over kdfi en de service van dhr Bosma maar mijn ervaringen zijn helaas anders.
Wil je hier meer over weten stuur mij dan een pb!!
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82
Afbeelding

Gebruikersavatar
perro
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: wo jul 14, 2010 20:47

Re: Car tuning?

do mar 19, 2015 09:09

Ik had bijna een heel A4-tje vol geschreven over mijn ervaringen met dhr Bosma van bs-autotune....
Gelukkig voor hem ging er iets mis bij het plaatsten van het bericht.
Kennelijk lig je er nog wel eens wakker van gezien het tijdstip van het plaatsen van dit bericht :mrgreen:
Geld maakt niet gelukkig, een Supertje wel.
Een Fiat 600 Abarth trouwens ook.

jorrie
Newbie
Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: di feb 25, 2014 17:29

Re: Car tuning?

ma jul 27, 2015 22:43

@rutgerdow
Hoe zijn je ervaringen? Nog getracht het OCD te vervangen of te verbeteren?
Gewoon benieuwd ;)

Vraag me ook af hoe het zit met 159 car tuning specifiek omdat ik daar nu toch weer naar aan het zoeken ben, mijn volgende en 2e auto word zeker een 159. Is er nog iets te doen waardoro motor stabieler en of zuiniger loopt welicht.

Terug naar “Algemene Technische vragen”