Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member

Lagers en afdichtingen versnellingsbak 75 (transaxle)

ma mar 09, 2015 13:04

Heren, dames,

Mijn versnellingsbak heb ik vanochtend uit elkaar getrokken. Van een TS. Dit omdat ik voelde dat een bepaalde vertanding moeite had om een heel rondje te maken. Op een gegeven moment voel je een weerstand, waar het doorheen gedrukt moest worden. 1 keer gedaan, om erger te voorkomen.

Er zat ook veel slijpsel/schraapsel op de afdichtingsdop, dus dat voorspelt ook al weinig goeds. Voor de duidelijkheid, ik heb deze auto toentertijd gekocht, uit elkaar gehaald, en niet mee gereden. Dus voor mij was de status onbekend.

Ik heb nog wel een bak van een 1.8IE liggen, maar ik weet niet of ik dan de verhoudingen naar z'n moer help, vanwege mogelijke andere vertanding qua ratios?

In ieder geval, ik dacht, laat ik ook maar alle lagers/afdichtingen gaan vervangen van de bak, plus koppelingshuis. Ik weet niet hoelang het erin zit, ik ga ze sowieso allemaal langs of ik überhaupt iets hoor wanneer ik ze draai. Maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Heb er al een stuk of wat gevonden, maar volgens mij nog niet allemaal. In het werkplaatshandboek lees (zie) ik er sowieso 11. Is er misschien iemand die hier een complete lijst van heeft? Of adresjes heeft waar deze vallen te krijgen?

Het lijkt mij, dat lagers tot zover hetzelfde zijn, op de afmetingen na (duh). Misschien dat je met de lagers naar een bedrijf toekan, die die lagers maakt, en ze daar op de toonbank leg, en zeg: deze graag?

Jacco
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Lagers en afdichtingen versnellingsbak 75 (transaxle)

ma mar 09, 2015 18:45

Automotive lagers zijn vaak anders als normale industrie lagers.net andere afmetingen of een bepaalde speling is heel normaal bij automotive lagers.ook kunnen ze nog wel eens 'beschermd' zijn,dwz dat je ze niet bij bv de skf dealer kunt halen maar enkel bij de autofabrikant.

Je mag mij best je lijstje eens sturen, wil ik wel even kijken of er gangbare industrie lagers tussen zitten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 09, 2015 18:47

Bedrijven die lagers maken zijn er niet veel in nl...Wel handelaren. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Performa
Guru
Guru

ma mar 09, 2015 20:16

De tandwielen van een 75 zijn allen gelijk enkel eindverhouding verschilt en al dan niet sper(TS "normaal" wel IE niet).
Een beetje ijzervijlsel is volgens mij normaal te noemen bij een transaxle hoeft niet het einde te betekenen komt voornamelijk van de tandringen(niet nieuw te koop) die op je tandwielen geperst zitten en de synchromesh binnenring en buitenring.
Zomaar alle lagers vervangen zou ik niet doen dat gaat duur zijn en voor de meeste waarschijnlijk onnodig.
Op de ingaande as,schakelstang en de 2 aandrijfassen zit een keerring. De rest is vloeibare pakking.
Om de aandrijfas keerringen te vervangen heb je een pers nodig.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Performa
Guru
Guru

ma mar 09, 2015 20:18

Ik kan je wel wat foto's sturen van lagers maar je bak moet toch open om te bepalen welke je gaat vervangen.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member

ma mar 09, 2015 21:05

Automotive lagers zijn vaak anders als normale industrie lagers.net andere afmetingen of een bepaalde speling is heel normaal bij automotive lagers.ook kunnen ze nog wel eens 'beschermd' zijn,dwz dat je ze niet bij bv de skf dealer kunt halen maar enkel bij de autofabrikant.

Je mag mij best je lijstje eens sturen, wil ik wel even kijken of er gangbare industrie lagers tussen zitten.
Ok, dat wist ik niet. Misschien was alles wel uitwisselbaar op dat gebied. Helaasch!
Bedrijven die lagers maken zijn er niet veel in nl...Wel handelaren. :wink:
Handelaren. Ook goed :mrgreen:
De tandwielen van een 75 zijn allen gelijk enkel eindverhouding verschilt en al dan niet sper(TS "normaal" wel IE niet).
Een beetje ijzervijlsel is volgens mij normaal te noemen bij een transaxle hoeft niet het einde te betekenen komt voornamelijk van de tandringen(niet nieuw te koop) die op je tandwielen geperst zitten en de synchromesh binnenring en buitenring.
Zomaar alle lagers vervangen zou ik niet doen dat gaat duur zijn en voor de meeste waarschijnlijk onnodig.
Op de ingaande as,schakelstang en de 2 aandrijfassen zit een keerring. De rest is vloeibare pakking.
Om de aandrijfas keerringen te vervangen heb je een pers nodig.
Ja, ijzervijlsel lijkt mij ook niet erg, ook normaal na X aantal jaar natuurlijk. Maar het was een behoorlijke dop vol. En omdat ik gelijk iets tegen voelde stribbelen, vond ik dat maar raar.
Dus de rest van de tandwielen valt om te bouwen? Op de eindverhouding na?

Ik heb al eventjes gekeken op eBay, je betaalt inderdaad de hoofdprijs voor die lagers. Kleine vallen nog mee, maar die paar grote hoofdlagers van de assen zijn behoorlijk duur! Vooral die kleintjes hoorde ik wel, en die zijn ook niet al te lastig te vervangen, gelijk de keerringen ook maar doen dan.
Ik kan je wel wat foto's sturen van lagers maar je bak moet toch open om te bepalen welke je gaat vervangen.
Ik heb de bak al open liggen! :mrgreen:
Alleen in de grote groep hoor, durf die schakelarij nog niet uit elkaar te halen.
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mar 10, 2015 12:50

Wat mijn voorgangers ook vermeld hebben.
Bakverhoudingen alle 75's is gelijk. (behalve de diesels) alleen eindreductie verschilt. TS is prima allround. Ook met V6 ervoor.
Lagers zijn zelden echt stuk en duur. Het word ouder allemaal natuurlijk. Goed inspecteren is het motto aangezien je de auto niet gereden hebt.
Wat vijsel is normaal. Synchro's en sperplaatjes zijn slijtdelen. Zit niet voor niks een magneetplug in.
Besteed goed aandacht aan schakelmoffen, synchro's en schakelvorken. Op schakelmoffen en synchro's kan je al aardig leeglopen.
Ook de bakshim goed controleren. Zit op hoofdas. Doorgaans versleten. Juiste dikt is te achterhalen aan de hand van kleine randje dat is "blijven staan" / niet versleten is.
Sowieso natuurlijk ff alle keerringen vernieuwen. Kost niks.
Lagers van de uitgaande assen naar de aandrijfassen zijn wel nieuw te koop (montage met kimpring) en deze willen wel slijten.
Zijn ook nogal onderbemeten naar mijn mening.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”