Pagina 1 van 2

Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: za nov 05, 2005 17:29
door frankalfa
Hoi allen, het volgende; al enige weken verdacht ik mn koppelingspedaal ervan dat ie dieper aangreep dan 'standaard'...
Hij had meer 'vrije slag' eerdat er daadwerkelijk vloeistof verplaatst werd.
Dus onder de kap gekeken bij de hoofdkoppelingscilinder; geen lekkage waarneembaar (ook niet binnen bij het pedaal overigens) .
Vanmiddag de auto even op de brug gehad en ook aan de bak geen lekkage, dit cilindertje heb ik er bij aanschaf ('99) nieuw opgezet toen ik m ombouwde van een 2.5 dubbelplaats naar een 2.0 koppeling. Daarna is er een jaar of 4 niet mee gereden tot vorig voorjaar.
Ook aan dit cilindertje geen lekkage zichtbaar, ook niet onder het stofhoesje.
Ik verlies ook geen vloeistof zover ik weet.
Maar toch is de 'vrije slag' variabel; als je tijdens het rijden met de punt van je schoen het pedaal indrukt (rustig) tot aan het 'vloeistofverplaatsmoment' en je doet dit met steeds op en neer gaande bewegingen , dan is de vrije slag die je maakt niet even groot........Het ene moment heb je pas halverwege het intrappen druk, soms al bovenin (zoals het hoort)
Iemand enig idee wat dit kan zijn, kan er ergens een soort inwendige lekkage zijn waardoor er vloeistof weglekt?
Zou dit graag ff oplossen deze week, moet er as weekend nogal een eind mee heen...
Alvast bedankt voor jullie raad ,adviezen etc, grtz, fRank

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: za nov 05, 2005 18:33
door ronald
Denk inderdaad dat je hoofd cylinder een beetje onsportief doet. Als je 2 keer trapt zit hij weer op de gewone hoogte?

Re: RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: za nov 05, 2005 18:39
door Paliri
Denk inderdaad dat je hoofd cylinder een beetje onsportief doet. Als je 2 keer trapt zit hij weer op de gewone hoogte?
denk ik ook, had ik ook bij mijn ex-bertone

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 13:38
door frankalfa
Ja , dus volgens jullie gewoon maar een verse hoofdkoppelingscilinder der aan knopen?
Thnx ennieweej, grtz, fRank

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 13:56
door patje1100
Kijk jij eens onder je auto als iemand anders de koppeling intrapt. Ik denk dat je hulpkoppeling cylinder inwendig weerstand ondervind waardoor ie niet meer terug komt.

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 14:08
door Alessandro
Ik heb zoiets meegemaakt met de Alfatta: Geef je de koppeling een rotschop, dan voel je wel weerstand/ vloeistofverplaatsing, maar niet altijd evenveel. trapje je het pedaal langzaam in, dan had je totaal geen weerstand en ontkoppelde hij dus ook niet. :shock:
Geen uitwendige lekkages, maar de hoofdkoppelcilinder bleek dus inwendig lek, d.w.z. het middelste cupje dichte onvoldoende af.
Hoe dan ook, ik weet voor 99,9% zeker dat je hoofdkoppelingcilinder inwendig lekt!
Vervangen. :o (of indien mogelijk reviseren. :wink: )

Re: RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 14:27
door frankalfa
Kijk jij eens onder je auto als iemand anders de koppeling intrapt. Ik denk dat je hulpkoppeling cylinder inwendig weerstand ondervind waardoor ie niet meer terug komt.
Gisteren al gedaan en niks bijzonders kunnen ontdekken...Gaffel maakt gewoon z'n volledige slag.
En hij komt ook gewoon terug, dus volgens mij geen inwendige lekkage of slangbreuk waardoor de vloeistof niet vlug genoeg kan terug stromen ;het is bij het langzaam intrappen dat ie geen druk opbouwt in eerste instantie.
Meer zoals Alessandro hierboven omschrijft...
Ga deze week ff de hoofd cilinder checken.
Grtz, fRank

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 17:49
door patje1100
In dat geval sluit ik mij bij aan bij de geventileerde mening van de overige reaktors op deze topic. :lol:

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 17:55
door Alessandro
Ooh en Patje, ook dat (nou ja, een verstopte koppelingsslang dan :wink: ) jeb ik eerder meegemaakt. :shock: Da's heel raar: eerst liet ik het pedaal los en hij koppelde niet???!!! Tja, ik probeerde het pedaal nog een keer in te drukken en.......... dat ging ook niet.
Na vele minuten is ie langzaam maar zeker weer teruggekomen/ gekoppeld, maar liet zich niet meer ontkoppelen. Gelukkig was ik nog maar 3 km verwijderd van m'n werk.
Auto daar naartoe gesleept m.b.v. een collega en 'savonds weer naar huis (wel gesleept) m.b.v. m'n zwager. :lol:

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 17:57
door patje1100
rare auto's heb jij hoor... Was zeker met die V6 :lol:

Dat heb ik nog nooit bij de hand gehad .

Re: RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: zo nov 06, 2005 18:13
door Alessandro
rare auto's heb jij hoor... Was zeker met die V6 :lol:

Dat heb ik nog nooit bij de hand gehad .
WRONG! :biggrin: :blue_lol:

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: vr nov 11, 2005 19:08
door frankalfa
Update; heb vanmiddag een nieuwe hoofdkopp. cilinder gemonteerd. Probleem is opgelost. Zag bij demontage van de oude dat er nu toch wel wat remvloeistof aan de rubberen hoes hing bij het pedaal...
Maar die 2 bouten wat kun je daar k.t bij zeg langs binnen/onder/tussen... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
In mijn flexibel geheugen was dit klusje bij de 75 en de gtv6 zo gepiept. :shock: :? NOT!
Maar achter het 90 dashboard heb je volgens mij nóg minder plek om wat te frunniken :twisted:
Lekker na 3/4 dagen griep direct met je rug op de dorpel van je bella liggen en met één oog tussen je stuurkolom en dashboard heen focussen om je sleutel in die imbusbout te krijgen....Heerlijk!! :cry:
Maar: hij koppelt weer goed!!!!!
Grtz, fRank

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: vr nov 11, 2005 19:38
door Alessandro
Tja, je wet toch: Alfa's zijn gebouwd om mee te rijden, niet om uit elkaar te halen! :evil: :biggrin:

Re: RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: vr nov 11, 2005 19:54
door frankalfa
Tja, je wet toch: Alfa's zijn gebouwd om mee te rijden, niet om uit elkaar te halen! :evil: :biggrin:
Nee klopt; Als je volgens mij in de reparatie manual van de 90 kijkt bij het hoofdstuk 'hoofdkoppelingscilinder vervangen' staat er:
1) verwijder uw auto van rondom de pedalenbak,
2) verwijder nu de cilinder door de 2 imbusbouten los te draaien....
etc :mrgreen:
Grtz, fRank

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

Geplaatst: vr nov 11, 2005 20:06
door yuri 75 V6
Fijn he, die manuals. Ja, ik snap ook wel dat die imbussen losmoeten... maar hoe je dat voor elkaar gaat krijgen, in het echt, dat staat er nooit! Net zoiets als de achterremmen van je transaxle doen. Op papier een eitje, maar als je het voor het eerst doet (en nu nog hoor...) gewoon een k*tkarwei!