frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Koppelings perikelen bij de 90; advies?

za nov 05, 2005 17:29

Hoi allen, het volgende; al enige weken verdacht ik mn koppelingspedaal ervan dat ie dieper aangreep dan 'standaard'...
Hij had meer 'vrije slag' eerdat er daadwerkelijk vloeistof verplaatst werd.
Dus onder de kap gekeken bij de hoofdkoppelingscilinder; geen lekkage waarneembaar (ook niet binnen bij het pedaal overigens) .
Vanmiddag de auto even op de brug gehad en ook aan de bak geen lekkage, dit cilindertje heb ik er bij aanschaf ('99) nieuw opgezet toen ik m ombouwde van een 2.5 dubbelplaats naar een 2.0 koppeling. Daarna is er een jaar of 4 niet mee gereden tot vorig voorjaar.
Ook aan dit cilindertje geen lekkage zichtbaar, ook niet onder het stofhoesje.
Ik verlies ook geen vloeistof zover ik weet.
Maar toch is de 'vrije slag' variabel; als je tijdens het rijden met de punt van je schoen het pedaal indrukt (rustig) tot aan het 'vloeistofverplaatsmoment' en je doet dit met steeds op en neer gaande bewegingen , dan is de vrije slag die je maakt niet even groot........Het ene moment heb je pas halverwege het intrappen druk, soms al bovenin (zoals het hoort)
Iemand enig idee wat dit kan zijn, kan er ergens een soort inwendige lekkage zijn waardoor er vloeistof weglekt?
Zou dit graag ff oplossen deze week, moet er as weekend nogal een eind mee heen...
Alvast bedankt voor jullie raad ,adviezen etc, grtz, fRank
Laatst gewijzigd door frankalfa op zo nov 06, 2005 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

za nov 05, 2005 18:33

Denk inderdaad dat je hoofd cylinder een beetje onsportief doet. Als je 2 keer trapt zit hij weer op de gewone hoogte?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Koppelings perikelen bij de 90; advies?

za nov 05, 2005 18:39

Denk inderdaad dat je hoofd cylinder een beetje onsportief doet. Als je 2 keer trapt zit hij weer op de gewone hoogte?
denk ik ook, had ik ook bij mijn ex-bertone
156

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 06, 2005 13:38

Ja , dus volgens jullie gewoon maar een verse hoofdkoppelingscilinder der aan knopen?
Thnx ennieweej, grtz, fRank

patje1100
Guru
Guru

zo nov 06, 2005 13:56

Kijk jij eens onder je auto als iemand anders de koppeling intrapt. Ik denk dat je hulpkoppeling cylinder inwendig weerstand ondervind waardoor ie niet meer terug komt.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 06, 2005 14:08

Ik heb zoiets meegemaakt met de Alfatta: Geef je de koppeling een rotschop, dan voel je wel weerstand/ vloeistofverplaatsing, maar niet altijd evenveel. trapje je het pedaal langzaam in, dan had je totaal geen weerstand en ontkoppelde hij dus ook niet. :shock:
Geen uitwendige lekkages, maar de hoofdkoppelcilinder bleek dus inwendig lek, d.w.z. het middelste cupje dichte onvoldoende af.
Hoe dan ook, ik weet voor 99,9% zeker dat je hoofdkoppelingcilinder inwendig lekt!
Vervangen. :o (of indien mogelijk reviseren. :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 06, 2005 14:27

Kijk jij eens onder je auto als iemand anders de koppeling intrapt. Ik denk dat je hulpkoppeling cylinder inwendig weerstand ondervind waardoor ie niet meer terug komt.
Gisteren al gedaan en niks bijzonders kunnen ontdekken...Gaffel maakt gewoon z'n volledige slag.
En hij komt ook gewoon terug, dus volgens mij geen inwendige lekkage of slangbreuk waardoor de vloeistof niet vlug genoeg kan terug stromen ;het is bij het langzaam intrappen dat ie geen druk opbouwt in eerste instantie.
Meer zoals Alessandro hierboven omschrijft...
Ga deze week ff de hoofd cilinder checken.
Grtz, fRank

patje1100
Guru
Guru

zo nov 06, 2005 17:49

In dat geval sluit ik mij bij aan bij de geventileerde mening van de overige reaktors op deze topic. :lol:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 06, 2005 17:55

Ooh en Patje, ook dat (nou ja, een verstopte koppelingsslang dan :wink: ) jeb ik eerder meegemaakt. :shock: Da's heel raar: eerst liet ik het pedaal los en hij koppelde niet???!!! Tja, ik probeerde het pedaal nog een keer in te drukken en.......... dat ging ook niet.
Na vele minuten is ie langzaam maar zeker weer teruggekomen/ gekoppeld, maar liet zich niet meer ontkoppelen. Gelukkig was ik nog maar 3 km verwijderd van m'n werk.
Auto daar naartoe gesleept m.b.v. een collega en 'savonds weer naar huis (wel gesleept) m.b.v. m'n zwager. :lol:

patje1100
Guru
Guru

zo nov 06, 2005 17:57

rare auto's heb jij hoor... Was zeker met die V6 :lol:

Dat heb ik nog nooit bij de hand gehad .

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo nov 06, 2005 18:13

rare auto's heb jij hoor... Was zeker met die V6 :lol:

Dat heb ik nog nooit bij de hand gehad .
WRONG! :biggrin: :blue_lol:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 11, 2005 19:08

Update; heb vanmiddag een nieuwe hoofdkopp. cilinder gemonteerd. Probleem is opgelost. Zag bij demontage van de oude dat er nu toch wel wat remvloeistof aan de rubberen hoes hing bij het pedaal...
Maar die 2 bouten wat kun je daar k.t bij zeg langs binnen/onder/tussen... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
In mijn flexibel geheugen was dit klusje bij de 75 en de gtv6 zo gepiept. :shock: :? NOT!
Maar achter het 90 dashboard heb je volgens mij nóg minder plek om wat te frunniken :twisted:
Lekker na 3/4 dagen griep direct met je rug op de dorpel van je bella liggen en met één oog tussen je stuurkolom en dashboard heen focussen om je sleutel in die imbusbout te krijgen....Heerlijk!! :cry:
Maar: hij koppelt weer goed!!!!!
Grtz, fRank

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 11, 2005 19:38

Tja, je wet toch: Alfa's zijn gebouwd om mee te rijden, niet om uit elkaar te halen! :evil: :biggrin:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 11, 2005 19:54

Tja, je wet toch: Alfa's zijn gebouwd om mee te rijden, niet om uit elkaar te halen! :evil: :biggrin:
Nee klopt; Als je volgens mij in de reparatie manual van de 90 kijkt bij het hoofdstuk 'hoofdkoppelingscilinder vervangen' staat er:
1) verwijder uw auto van rondom de pedalenbak,
2) verwijder nu de cilinder door de 2 imbusbouten los te draaien....
etc :mrgreen:
Grtz, fRank

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 11, 2005 20:06

Fijn he, die manuals. Ja, ik snap ook wel dat die imbussen losmoeten... maar hoe je dat voor elkaar gaat krijgen, in het echt, dat staat er nooit! Net zoiets als de achterremmen van je transaxle doen. Op papier een eitje, maar als je het voor het eerst doet (en nu nog hoor...) gewoon een k*tkarwei!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Algemene Technische vragen”