Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

Start problemen 156 JTD fase 1

za dec 06, 2014 14:06

Aangezien ik zelf ook al aan het zoeken meten ben geweest en eigenlijk nog geen oplossing heb gevonden post ik hier toch maar de vraag.

Mijn 156 heeft voornamelijk s'morgens geen zin om te starten en het lijkt wel of het zich alleen voordoet als het wat vochtig weer is.
Als ik het in de loop van de dag nog eens weer probeer dan slaagt ie direct aan en alles doet het zoals het doen moet.
Is iemand bekend met dit probleem of is er iemand die een tip heeft waar ik het nog in zoeken kan.
Aangezien dit probleem vrij onverwacht is ontstaan zal het mij ook niet verbazen dat er een steenmarter bezig is geweest.
ALFA loos

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1739
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Start problemen 156 JTD fase 1

za dec 06, 2014 23:31

Wat is precies het probleem 's ochtends, wil hij dan niet starten of niet aanslaan?

Niet starten = als je de contactsleutel omdraait, draait de motor niet of slecht rond.
Niet aanslaan = de motor draait wel volop rond als je de contactsleutel omdraait, maar hij blijft het niet uit zichzelf doen.

In het laatste geval is te lage brandstofdruk een waarschijnlijke oorzaak. Dat kan liggen aan de brandstofpomp bij de tank, brandstofpompje op het blok of aan de verstuivers. Zonder jouw auto te kennen gok ik dan brandstofpompje op het blok.

.

Gebruikersavatar
Richard Kremer
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: do jan 13, 2005 14:57
Locatie: Veendam

Re: Start problemen 156 JTD fase 1

zo dec 07, 2014 10:02

Het probleem doet zich voornamelijk s'morgens voor.
Motor draait wel rond maar slaagt niet aan.
Als dit een brandstofpomp probleem is dan zou die toch helemaal niet meer aanslaan, want als die loopt dan is alles oke en rijd ie als vanouds
ALFA loos

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8022
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Start problemen 156 JTD fase 1

zo dec 07, 2014 19:31

Krukas positie sensor? De nr.1 bij wazige storingen aan een jtd...

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1739
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: Start problemen 156 JTD fase 1

zo dec 07, 2014 22:35

Die is inderdaad ook berucht. Maar dan is het probleem dat de motor niet wil aanslaan of zelfs tijdens het rijden afslaat. Dan doet-ie het helemaal niet meer, en na een kwartiertje afkoelen meestal weer wel.

Het probleem hier klinkt anders. Dit is een geval dat de motor wel aanslaat alleen hij doet daar langer over dan normaal. Dat heb ik zelf ook eens gehad en dat begon ook van de ene dag op de andere. Hij sloeg nog wel aan maar het duurde merkbaar langer dan normaal. Totdat-ie op een dag natuurlijk niet meer aansloeg.... Hogedrukpompje op het blok deed toen niks meer. Wel brandstofdruk vanuit de tank naar het blok maar vanaf die hogedrukpomp naar de verstuivers niet meer.

Dus vandaar mijn gok, omdat de beginsymptomen hetzelfde zijn als toen bij mij.

.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Start problemen 156 JTD fase 1

ma dec 08, 2014 00:15

Gloeibougies allemaal OK ?
Tijdens het starten moet je min 1 Volt meten over de hogedruksensor op het einde van de common rail.
Bereik je deze waarde niet dan heb je ofwel een probleem met brandstofdrukopbouw of met verstuivers.
Als je de retourleidingen van de verstuivers losmaakt mag er bij geen enkele verstuiver veel brandstof uitspuiten tijdens
het starten. Wel de retourleiding afknijpen anders kan je kuisen.
Doe deze tests al maar eens want meten = weten <> gissen

Gunther

Terug naar “Algemene Technische vragen”