Pagina 1 van 3
koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 11:20
door twan
mijn koppeling grijpt sinds een paar weken erg laat aan, en slipt af en toe door.
en vandaag en gisteren is de motor 1 keer uitgevallen, dus nu geef ik net iets meer gas dan normaal wanneer ik weg wil rijden. om ervoor te zorgen dat ie niet uitvalt. als de motor warm is schijnt ie hier geen moeite meer mee te hebben.
wat kost een nieuwe plaat en heb ik daarbij ook een nieuwe drukgroep nodig etc? hoeveel arbeidsuren is dit?
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 11:27
door Alfa33
complete koppeling inclusief montage kost +- 300-400 euro, afhankelijk waar je het laat doen natuurlijk.
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 11:33
door twan
ik wil alleen de kosten van de plaat weten graag en of ik alleen de plaat hoef te vervangen. arbeidskosten hoef je er niet bij op te rekenen want ik heb een oud klasgenoot sindskort weer leren kennen, en die doet het met plezier gratis.
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 11:37
door reijnaje
Ik zou de hele handel daar vervangen dus koppelingsplaat, drukgroep en druklager. Prijzen van onderdelen specifiek voor jou auto kun zelf eenvouding via
www.hbase.nl nakijken.
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 11:39
door reijnaje
Alleen kan ik het afslaan niet helemaal rijmen met een versleten koppelingsplaat. Dan verwacht ik wel een slippende koppeling en een hoog aangrijpingspunt.
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 11:50
door twan
het heeft ook te maken met het staionair lopen.
hij liep altijd 600 toeren en dat klonk niet helemaal gezond, dus heb ik een paar weken geleden die bout versteld voor stationair toerental.
sindsdien loopt ie 900 toeren maar de wijzer schokt een beetje heen en weer rond de 900 toeren en de uitlaat ploft elke paar seconde.
zal ik anders even langskomen vandaag renaije?

RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:05
door Gerrets
Hey dat is een perfecte site er staat veel op, alleen mis ik de nokkenas versteller ik wil namelijk weten wat dat ding kost.
Gr Tom
Re: RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:07
door Huib
het heeft ook te maken met het staionair lopen.
hij liep altijd 600 toeren en dat klonk niet helemaal gezond, dus heb ik een paar weken geleden die bout versteld voor stationair toerental.
sindsdien loopt ie 900 toeren maar de wijzer schokt een beetje heen en weer rond de 900 toeren en de uitlaat ploft elke paar seconde.
Klinkt of hij 600 toeren liep op 3 cilinders ofzo, en dat je dat nu gecompenseerd hebt door het stationair toerental hoger te zetten, dus zonder het eigenlijke probleem op te lossen.
Een complete koppelingsset (plaat + drukgroep + lager) kost iets van 190 euri's bij Tuynder in Nootdorp.
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:10
door twan
3 cilinders kan niet anders zou ik niet 10 sec halen van 0-100

RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:11
door twan
even trouwens over die site hbase.nl erg handig

ik zie hier dat een verdeelkap en rotor samen 15 euro kosten... dat kan nooit kwaad, zal ik die aanschaffen?
Re: RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:12
door Huib
3 cilinders kan niet anders zou ik niet 10 sec halen van 0-100

Je hebt het over stationair draaien, het kan best dat hij bij gasgeven gewoon op 4 cilinders oppakt.
Wat ik probeer te zeggen is dat er iets mis is waardoor de motor 600 toeren ging lopen. Je hebt dat alleen gecompenseerd (met de stelbout), maar niet opgelost. Het ploffen duidt er toch op dat hij af en toe een slagje overslaat.
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:18
door twan
zou het niet kunnen dat die stelschroef toch niet optimaal staat waardoor ie schokt stationair?
betreft cilinders, ik heb daar geen verstand van. is er een manier hoe ik test of ie op 3 loopt?
Re: RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:46
door reijnaje
het heeft ook te maken met het staionair lopen.
hij liep altijd 600 toeren en dat klonk niet helemaal gezond, dus heb ik een paar weken geleden die bout versteld voor stationair toerental.
sindsdien loopt ie 900 toeren maar de wijzer schokt een beetje heen en weer rond de 900 toeren en de uitlaat ploft elke paar seconde.
Klinkt of hij 600 toeren liep op 3 cilinders ofzo, en dat je dat nu gecompenseerd hebt door het stationair toerental hoger te zetten, dus zonder het eigenlijke probleem op te lossen.
Een complete koppelingsset (plaat + drukgroep + lager) kost iets van 190 euri's bij Tuynder in Nootdorp.
"en dat klonk niet helemaal gezond" dat betekent toch niet direct dat hij op 3 cilinders loopt? Mijn Sprint loopt stationair ook iets van 600 toeren per minuut. Er zijn altijd mensen die daar opmekringen over maken dat het niet lekker klinkt. Het klinkt inderdaad niet als een boxer met 6500 toeren maar die loopt echt niet op 3 cilinders hoor. Het is maar net hoe je het omschrijft. Als de motor altijd 600 toeren draaide bji stationair loop zie ik gene reden om dat te verhogen als de motor gewoon netjes blijft lopen. (tja... wat is "netjes" he)
Om te kijken of hij op 3 cilinders loopt kun je een voor een de bougiekabels losnemen en zien bij welke kabel losnemen er geen verschil is, dan is dat de cilinder die niet meedoet. Maar als hij maar af en toe een slagje overslaat is het al moeilijker te constateren.
Re: RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:48
door reijnaje
even trouwens over die site hbase.nl erg handig

ik zie hier dat een verdeelkap en rotor samen 15 euro kosten... dat kan nooit kwaad, zal ik die aanschaffen?
Tja, je kunt ook je mistlichten vervangen en zien of dat iets uitmaakt.... niet lullig bedoeld hoor maar zomaar lukraak iets vervangen omdat het toevallig goedkoop is lijkt mij niet handig.
Laat er eens naar kijken en luisteren door iemand met veel technisch verstand ervan, dat zou mijn advies zijn.
RE: koppelingsplaat 33
Geplaatst: do nov 03, 2005 13:57
door twan
haha oke je hebt gelijk
ik zal het vanmiddag eens uittesten, door die bougiekabels los te trekken 1 voor 1. dat kan geen kwaad?
hoe is trouwens een te arm mengel te herkennen? een te rijk mengsel laat een geur achter, en kan de uitlaat doen ploffen toch?